Renault Talisman er en stor familiesedan, der blev introduceret første gang i 2015. Talisman er det, som Renault mener er nok til at konkurrere med VW Passat og Peugeot 508, som alle passer under Mercedes E-klasse, Audi A6, Volvo S90, BMW 5-serie og Jaguar XF. Dette segment af sedaner er stadig ret populært, men mest i luksussegmentet, hvilket betyder, at Talisman ikke er den mest populære Renault derude.
I denne artikel vil vi nævne alle de almindelige problemer med Renault Talisman og fortælle dig, hvad du skal kigge efter, hvis du er på markedet efter en. Det drejer sig bl.a. om problemer med turboladeren, AdBlue, transmissionen, et dødt batteri og eventuelle brændstoflækager.
Alt i alt ser Talisman ud til at være ret pålidelig, hvilket giver mening, da Renaults nyeste biler er meget bedre end det, de plejede at være. Hvis du køber en, skal du sørge for at passe ordentligt på den, hvis du vil have den til at holde så længe som muligt.
Hvis du gør det, vil du ikke have nogen problemer med at leve med Talisman i mange år fremover. Selv om det ikke er den mest populære bil, som Renault laver, er det faktisk en af de flotteste og mest komfortable biler.
Problemer med turboladeren
1,6L dieselmotoren yder 130 hk eller 160 hk og er den mest populære dieselmotor, du kan få med Talisman. Det er for det meste en pålidelig motor, da Renault ved, at disse dieselvarianter sælger rigtig godt, bortset fra turboladeren, som kan have problemer og endda kan gå i stykker under visse omstændigheder.
Det har noget at gøre med trykket i turboladeren, så hvis du fornemmer manglende effekt, især i nærheden af 1.500 og 2.000 omdrejninger pr. minut, hvor turboen normalt sætter ind, er det sandsynligt, at din turbolader skal kigges efter. Nogle gange kan disse problemer løses ved hjælp af en simpel rengøring, men hvis det ikke virker, skal du udskifte den med en ny.
AdBlue-problemer
AdBlue-systemet er designet til at hjælpe din diesel med at forurene mindre og gøre den mere effektiv. Det gør det muligt for Renault at skubbe en motor, der ellers ikke ville kunne overholde de virkelig strenge regler for dieselemissioner i Europa.
Problemet her er, at beholderen kan blive utæt, og dermed kan AdBlue løbe ud, og bilen kan dumpe en emissionstest. Dette er ret sjældent, og det egentlige problem med AdBlue-systemet er, at de fleste mennesker ikke ved, at dette også skal vedligeholdes. Hvis du passer ordentligt på AdBlue-systemet og fylder det op, når der er behov for det, bør det holde sig fint.
Problemer med gearkassen
De fleste problemer, der skyldes EDC-gearkassen, skyldes, at ejerne ikke udskifter gearkasseolien, når det er nødvendigt. Dette fører typisk til uregelmæssige skift, forsinkelser og grove gearskift, hvilket kan gøre hele køreoplevelsen meget mindre behagelig og nogle gange endda føre til, at bilen går i stå og slet ikke skifter gear.
Hvis du undlader at skifte olie, kan transmissionen også gå helt i stykker, hvilket vil kræve, at du køber en helt ny enhed. EDC 2-gearkassen er den nyere model, som ganske vist lover at være langt mere pålidelig, men intet vil give mening, hvis du ikke vedligeholder den godt nok.
Dødt batteri
Der er en hel del ejere derude, der har klaget over, at batteriet er ved at dø. Hvis din motor starter virkelig langsomt, udsender kliklyde, mens den starter, og hvis lyset flimrer, er der stor sandsynlighed for, at det er batteriet, der er skyld i det.
Du skal teste batteriets udgangsspænding ved hjælp af et voltmeter og kigge efter omkring 12,6 volt eller mere. Hvis din bil ikke er i stand til at levere denne strøm, skal du udskifte batteriet med et nyt. Dette er en almindelig forekomst på mange biler og er ikke nødvendigvis et problem.
Brændstoflækager
Et af de mere alvorlige problemer med Talisman er, når den begynder at lække brændstof ud på vejen og dermed øger risikoen for at miste kontrollen og potentielt endda for at få ild i bilen. Dette var tilfældet for en hel del 2018 og 2019 Talisman-modeller, som var en del af en tilbagekaldelse tilbage i 2020.
Så hvis du er på markedet for en 2018 eller 2019 Talisman, skal du være meget opmærksom på dette. Ring til din Renault-forhandler og spørg, om den bil, du er interesseret i, har været en del af denne tilbagekaldelse.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Renault Talisman?
Så hvis du er interesseret i at købe en mellemstor familie sedan, der kan klare sig i en firmabil, samtidig med at den er rummelig og ikke er alt for dyr, er Talisman faktisk en god mulighed. Den kombinerer udseendet og fornemmelsen af en meget dyrere bil med mindre, mere effektive og mere overkommelige motorer, som gør den forholdsvis billig at køre.
Dette er især tilfældet, når du sammenligner den med den tyske Premium-trio. Men hvis du er vant til en luksuriøs mellemklasse sedan, vil du ikke blive begejstret for Talisman. Selv om det er en rigtig god bil, kan den ikke matche tyskerne, for tyskerne koster trods alt en del flere penge.
Hvilke biler kan konkurrere med Renault Talisman?
Den hårdeste konkurrent til Renault Talisman var VW Passat sedanen, som blev udgået sidste år. Talisman konkurrerer nu med sin bedre udseende bror, Arteon, som er lidt mindre rummelig og lidt dyrere.
Talisman går også imod Peugeot 508 og Skoda Superb, som sandsynligvis er dens største konkurrent, da disse tre er meget ens over hele linjen. Den nye DS 9 er en smule dyrere og forsøger at imødekomme en mere luksuriøs ende af markedet, men den går faktisk imod Talisman i den virkelige verden.
Er Renault ved at skille sig af med Talisman?
Talisman forlader desværre også snart hitlisterne, da Renault har fundet ud af, at elbiler, hybridbiler, crossovers og SUV’er er vejen frem. Sedanmarkedet fungerer kun, hvis man befinder sig i den luksuriøse ende af segmentet, hvilket betyder, at Talisman følger Passat-sedanen og sandsynligvis ikke bliver erstattet i den nærmeste fremtid.