Både Polestar og BMW betragtes som luksusbilmærker, hvilket betyder, at de fokuserer på innovation og en overflod af tekniske og komfortmæssige funktioner. Biler som disse er i sagens natur komplekse i deres konstruktion, hvilket betyder, at flere ting potentielt kan gå galt på et tidspunkt.
BMW har dog en tendens til at indtage en gennemsnitlig position i de fleste pålidelighedstabeller, hvilket betyder, at det ikke er et af de mest pålidelige mærker derude. Alligevel skal du ikke bekymre dig om, at din BMW efterlader dig i vejkanten, hvis du passer godt på din BMW og vedligeholder den korrekt og til rette tid.
Polestar er derimod et nyere mærke med kun en enkelt bil til salg i øjeblikket, og det er Polestar 1, som ikke ligefrem er almindelig eller almindelig. Polestar bakkes dog op af Volvo, som ser ud til at klare sig bedre end BMW i de fleste pålidelighedstabeller.
Som sådan er den forventede pålidelighed af Polestar-modellerne en smule bedre sammenlignet med de fleste BMW’er. I betragtning af at Polestar fokuserer på at perfektionere en enkelt model, før de frigiver den til offentligheden, er der gode chancer for, at pålideligheden ikke bliver et problem.
BMW pålidelighed – middelmådig
BMW er fast indskrevet i historien om luksusbiler med en sportslig kant, hvilket betyder, at den brandappel, som BMW bærer, bestemt er over gennemsnittet, selv sammenlignet med de frygtindgydende tyske rivaler. Men for at en bil kan være så fyldt med en overflod af funktioner, skal den være betydeligt mere pålidelig sammenlignet med en økonomibil.
Det betyder, at BMW skal gøre mere for at få deres biler til at være forholdsvis pålidelige, fordi de er så komplekse og fyldt med alle mulige gadgets, som potentielt kan give problemer hen ad vejen. På det seneste ser det dog ud til, at BMW formår at fortsætte med at forbedre deres pålidelighed, men kun hvis man vedligeholder bilerne korrekt.
BMW 3-serie synes at være den mest pålidelige BMW derude, mens ældre X5-modeller synes at være de mest problematiske. Uanset hvad kommer nyere BMW’er med 4 års lange garantier fra fabrikken, der dækker alle dine reparationsomkostninger, indtil du passerer 50k miles-mærket.
Hvis dette ikke er nok til, at du køber en BMW komfortabelt, kan du forlænge denne fabriksgaranti i op til 7 år eller 100k miles, hvilket burde holde dig problemfri i lang tid.
Polestars pålidelighed – sandsynligvis bedre end BMW’s
Polestar er stadig et nyopstartet mærke med kun 2 biler i øjeblikket, Polestar 1 og den kommende Polestar 2. Polestar 1 er den eneste bil på markedet, men det er ikke ligefrem en almindelig bil, når man tænker på, at den koster 150.000 dollars og er begrænset til kun 750 modeller.
Det betyder, at vi stadig ikke kan måle, hvor pålidelige eller upålidelige Polestar-modellerne er, fordi der ikke er nok modeller på markedet. Vi ved dog, at Polestar har stor opbakning fra Volvo, hvilket er ret tydeligt i det øjeblik, du lægger dine øjne på en Polestar-model.
Det er sandt, at Polestar og Volvo deler mange dele mellem hinanden, hvilket betyder, at de sandsynligvis vil være ens, hvad angår pålidelighed. Volvo-biler er mere pålidelige end BMW’er, selv om de nok er endnu mere komplekse, så det er sikkert at antyde, at Polestar også er et mere pålideligt mærke.
Uanset hvad, tilbyder Polestars også en 4-årig 50k mile garanti, som også kan forlænges i en tilsvarende periode.
Vedligeholdelse – et vigtigt pålidelighedsaspekt
Alle de forudsagte pålidelighedstabeller på nettet giver kun mening, hvis du vedligeholder din bil korrekt, hvilket betyder, at selv de mest pålidelige biler på markedet næppe vil kunne matche de mest upålidelige biler, hvis de ikke vedligeholdes, og det gør de sidstnævnte.
Det er her, at pålidelighedstabellerne holder op med at give så meget mening, fordi korrekt vedligeholdelse er en forudsætning for de fleste pålidelighedstabeller. Desuden viser disse diagrammer kun det overordnede billede uden at tage hensyn til individuelle tilfælde, hvor nogle angiveligt pålidelige biler har haft flere problemer end nogle upålidelige biler.
Det betyder, at du aldrig bør betragte disse diagrammer som 100 % pålidelige, da de kun er til for at blive brugt som et referencepunkt, når det drejer sig om bilsammenligninger. Utallige individuelle aspekter har indflydelse på, hvor godt en bil klarer sig, og de kan simpelthen ikke tages med i disse diagrammer.
FAQ-afsnit
Hvor dyrt er BMW’er at vedligeholde?
BMW’er er kendt for at koste mere om året, hvad angår vedligeholdelse, men det er forventeligt, fordi BMW’er er mere komplekse end de fleste andre biler derude. Det betyder ikke nødvendigvis, at BMW’er har brug for mere arbejde, fordi komponenterne er af ringere kvalitet, men fordi der generelt er flere komponenter.
Alligevel kan du forvente at betale 150 til 400 dollars på service hver 10k miles eller deromkring. Større serviceeftersyn kan nemt koste mere end 2.000 dollars, hvilket giver et gennemsnit på 1.000-1.700 dollars om året til vedligeholdelsesomkostninger.
Hvor dyre er Polestar-biler at vedligeholde?
Polestar 1 er den eneste aktuelle Polestar, der er tilgængelig i øjeblikket, og det ser ud til, at den koster mange penge at vedligeholde, hvilket ikke er overraskende, da det er en high-end GT coupé i begrænset oplag, der er både turboladet og supercharged og boostet af to elmotorer.
En sådan kompleksitet kræver grundig vedligeholdelse, og det er også en realitet i dette segment. Polestar 2 er ikke ude endnu, men det er let at antyde, at den kommer til at være sammenlignelig med de fleste Volvo-modeller derude.
Er elbiler mere pålidelige end ICE-biler?
Der er ikke mange elbiler på markedet lige nu, hvilket betyder, at vi ikke kan foretage en præcis vurdering, fordi de mønstre, vi studerer, er uforholdsmæssigt store. Elbiler har dog færre bevægelige dele, hvilket burde betyde, at der er færre ting, der kan gå galt.
Elbiler er dog besværlige på grund af deres batterier, som stadig koster uhyrlige beløb at udskifte. Endelig har elbiler også gavn af regenerativ bremsning, hvilket betyder, at bremseslitage ikke er et så stort problem som i biler med forbrændingsmotorer.