Peugeot og Opel/Vauxhall er begge ejet af Stellantis, som er et af verdens største bilkonglomerater, der også ejer Citroen, Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia og Maserati. I denne artikel vil vi sammenligne Peugeot e-208 vs. Open Corsa-e og fortælle dig, hvilken af de to der er bedst.
Peugeot e-208 er en subkompakt elbil til bykørsel, der drives af et lille fortrængningsbatteri. Det betyder, at e-208 er designet til bybrug og ikke er særlig god til langdistanceture på motorvejen. e-208 ser ud som stort set alle nye Peugeot-modeller, både indvendigt og udvendigt.
Opel/Vauxhall Corsa-e er baseret på den samme platform som e-208, hvilket betyder, at der ikke er ret mange forskelle mellem de to. Corsa-e ser dog lidt mere strømlinet ud, og dens interiør er ikke så prangende eller skarpt som i e-208.
Alt i alt kan vi sige, at dette er en virkelig tæt konkurrence, da der ikke er mange aspekter, der er forskellige mellem disse to. Howelectric carer skal vi nu gå i dybden, hvilket betyder, at vi vil sammenligne disse med hensyn til design, effekt, rækkevidde, komfort, praktiske egenskaber, pålidelighed og pris.
Peugeot e-208 – Den mindste Peugeot EL-bil
Med en startpris på 31.345 £ i Storbritannien, 32.250 € i Holland og 35.350 € i Tyskland sætter Peugeot e-208 bestemt scenen i den lavere ende af prisspektret for ELECTRIC CAR’er. Selv om benzinmodellerne koster op til 40 % mindre, er e-208 den bedre bil til det, den skal bruges til. Den drives af et 45 kWh-batteri med 139 hk og et drejningsmoment på 192 lb-ft.
Det er nok til at give den en rækkevidde på mellem 125 miles og 265 miles afhængigt af, hvordan du kører og af udetemperaturen. 150kW DC hurtigopladning af e-208 fra 15 % til 80 % tager 25 minutter, mens langsom DC-opladning på 7,4kW tager lidt over 7 timer.
Designet af e-208 er det, der adskiller den fra de fleste i segmentet, da e-208 ser virkelig skarp og sporty ud. Interiøret er også et skridt over resten, da designet minder mere om noget som en Audi end om en økonomisk elbil. Med enten 2 eller 4 døre er e-208 ikke den mest rummelige bil derude, mens pålideligheden stadig er lidt af et mysterium, da bilen er for frisk til at kunne sige noget.
Opel Corsa-e – Den mindste Opel EL-bil
Med en britisk pris på £31.130 er Corsa-e bogstaveligt talt identisk med e-208, men prisen i Holland er vurderet til €33.999, mens prisen i Tyskland er sat til €33.895, hvilket gør Corsa-e billigere end e-208 i Tyskland, men mærkbart dyrere i Holland. Overordnet set er priserne meget ens.
Corsa-e-drivlinjen er identisk med den i e-208, hvilket betyder, at Corsa-e bruger det samme batteri, den samme motor og den samme overordnede ladeinfrastruktur. Rækkevidden er anslået til mellem 125 og 265 miles, hvilket også er identisk med e-208’eren.
Det udvendige design af Corsa-e er mere strømlinet og mere enkelt, hvilket også er tilfældet indvendigt. Opel’en er en smule strammere indvendigt, men den føles en smule mere velkørende på vejen. Pålideligheden er også et mysterium, da Corsa-e også er en ret ny bil.
Konklusion – Peugeot e-208 er den bedre bil
Først og fremmest ligger priserne på disse to så tæt på hinanden, at vi kan kalde det uafgjort. For det andet er drivlinjedelen af ligningen identisk, hvilket også kan betragtes som en uafgjort. Designet er bestemt subjektivt, men de fleste vil sandsynligvis foretrække e-208, da den ser skarpere og mere futuristisk ud både indvendigt og udvendigt.
Peugeot har et bagagerum på 311 liter, mens Corsa-e har et bagagerum på 267 liter. Peugeot e-208 er også en smule lettere, men Corsa-e føles en smule mere velkørende på vejen. e-208 er en langt mere populær bil, og den har tendens til at blive afskrevet langsommere sammenlignet med Corsa-e.
På grund af det kan vi sige, at e-208 er den bedre bil samlet set, da de fleste alligevel vælger e-208. Corsa-e er egentlig ikke så langt bagefter, men den føles ikke på niveau med e-208, når det kommer til praktiske egenskaber, design og værdi.
FAQ-afsnit
Er Peugeot e-208 det værd?
Hvis du er på markedet for en subkompakt og overkommelig elbil, der er perfekt til daglig pendling i trange bymiljøer, er e-208 faktisk en rigtig god bil og er bestemt den krævede pris værd. Disse biler er designet til brug i indre byområder, hvilket betyder, at de er virkelig nemme at manøvrere, parkere og navigere gennem snævre bygader.
e-208 er ikke en særlig praktisk bil, hvilket betyder, at den ikke klarer sig så godt, når der skal flere passagerer med. Den føles også som en særlig lille bil, hvilket betyder, at den ikke er helt så isoleret eller komfortabel som noget lidt større.
Er Opel Corsa-e det værd?
Opel Corsa-e er helt sikkert pengene værd, hvis du vil have en rigtig lille bil til brug i indre by. Den er måske ikke overdrevent spændende, attraktiv eller populær, men Corsa-e er perfekt til de daglige gøremål i travle bymidter. Den kommer også til kort, når det kommer til indvendig plads, hvilket betyder, at fire voksne vil være lidt trange til at være i klemme.
Bagagerummet er også mildest talt begrænset, hvilket betyder, at dette langt fra er en ideel langdistancekrydser.
Giver små elbiler mening?
Ja, det gør de. EL-biler giver mest mening, når det drejer sig om bybrug, da den samlede rækkevidde og anvendelighed ikke er den bedste til langdistancerejser. Mange lande rundt om i verden har ikke tilstrækkelig opladningsinfrastruktur, hvilket betyder, at motorvejsture med EL-biler som denne ikke er noget, du ønsker at opleve.