Peugeot 106 – Almindelige problemer & fejl

Peugeot 106

Peugeot 106 er en subkompakt hatchback, der blev introduceret første gang i modelåret 1991 og blev beholdt indtil 2003, hvor den blev afløst af den tilsvarende nyere Peugeot 107. 106 var oprindeligt kun tænkt som en tre-dørs hatchback, men en fem-dørs hatchback kom i produktion et år senere.

I denne artikel vil vi gennemgå alle de almindelige problemer med Peugeot 106 og fortælle dig, hvad du skal holde øje med, hvis du er på markedet efter en. Det drejer sig bl.a. om problemer med koblingen eller forskellige andre problemer i forbindelse med den manuelle gearkasse, forskellige motorproblemer eller problemer med affjedringssystemet.

Bilens udstyr er også tilbøjeligt til at fejle, især soltaget. Endelig skal vi også nævne en lang række elektriske problemer, hvoraf nogle er ret svære at leve med. Alt i alt er Peugeot 106 ikke særlig god eller dårlig, når det gælder pålidelighed, da det hele afhænger af, hvor godt du vedligeholder eller undlader at vedligeholde den.

Uanset hvad er det en god idé at foretage en inspektion før købet, før du køber en bil, da dette vil give dig en meget bredere forståelse af, hvor velholdt en specifik bil har været. 106’eren er ikke verdens mest populære brugte bil, fordi den er så lille og ret gammel.

Problemer med gearkassen

Peugeot 106 leveres med en god gammel manuel gearkasse, men en der synes at lide af et par tydelige problemer. Først og fremmest er transmissionens gearkabelforbindelser kendt for at blive skøre, forskudt eller beskadiget, hvilket vil få transmissionen til at skifte på en meget vanskelig og hård måde. Den nemmeste måde at løse dette på er at udskifte alle de slidte forbindelseslinjer med helt nye.

  Peugeot 108 - Almindelige problemer & fejl

Koblingspedalen er heller ikke fri for fejl, hvilket er grunden til, at den ofte kan sidde fast i jorden og forhindre dig i at skifte gear helt. Kablet, der betjener koblingen, er sandsynligvis ødelagt og bør udskiftes. Selve koblingen er tilbøjelig til at blive hurtigere slidt, hvorfor det ofte kan være en god idé at udskifte hele koblingsenheden, når det er nødvendigt.

Motorproblemer

Hvis din Peugeot 106 begynder at udsende blå røg under acceleration, er der gode chancer for, at dine cylinderboringer er slidte og skal udskiftes. Hovedpakningen er også udsat for overdreven slitage og kan føre til overophedning af motoren og masser af hvid røg, der skubbes ud. Katalysatoren kan udsende bankelyde og skal udskiftes.

Endelig, hvis din Peugeot 106 begynder at opleve uregelmæssig tomgang ved lave omdrejninger, skyldes det sandsynligvis en problematisk tomgangskontrolventil, som også skal udskiftes. Alt i alt kan motorpaletten med Peugeot 106 holde et anstændigt stykke tid, hvis den vedligeholdes korrekt.

Problemer med affjedring

En hel del Peugeot 106-ejere rapporterede, at deres 106’ere var kendt for at have baghjulene udadvendt. Andre har også rapporteret om problemer som f.eks. overdreven knirken fra det bageste ophængningsområde. Begge dele tyder på problemer med de bageste radiusarme, som skal udskiftes for at løse problemet fuldstændigt.

Ud over disse kan fjederbenene, støddæmperne og alle andre nærliggende komponenter lide af mange problemer, hvoraf nogle er relateret til slid, mens andre er relateret til korrosion.

Udstyrsproblemer

Peugeot 106 er efterhånden en ret gammel bil, hvilket betyder, at den har mange forskellige problemer med mange af dens egenskaber og funktioner. Soltaget er et godt eksempel herpå, da det er kendt for at være utæt. Grunden til at dette sker skyldes små skruehuller på soltagets håndtag. Nogle har også spekuleret i, at dette kan forårsage korrosion og føre til mere alvorlige problemer.

  Alt om 2023 Peugeot 5008

Andre udstyrsrelaterede problemer omfatter en defekt radio, som enten ikke kan afspille på alle højttalere eller helt undlade at afspille. De automatiske dørlåse kan blive defekte og forhindre dig i at låse bilen op/låse den op via nøglen. For at løse dette skal du udskifte dørens aktuatorer.

Elektriske problemer

Det mest almindelige elektriske problem med 106’eren fører til, at bilen ikke vil starte op. Dette problem kan dog have et par syndere. Den første er bundet til bilens generator, som holder op med at levere strøm til batteriet og dermed i sidste ende fører til et dødt batteri. Den anden er forbundet med brændstofpumpens sikring, som kan springe på grund af overophedning af pumpen.

FAQ-afsnit

Er Peugeot 106 en pålidelig bil?

Peugeot 106 er en lille, men smidig og ret pålidelig bil. Du skal dog ikke tro, at den ikke vil opleve en lang række problemer, for det vil den. Disse biler er for det meste blevet forsømt i løbet af deres levetid, fordi de er billige at købe, billige at køre, billige at forsikre og billige at sælge.

Der er ikke mange, der har gjort sig den store indsats for at holde deres 106 i tilfredsstillende stand, fordi det er en bil af så lav værdi. Derfor betyder det ikke rigtig noget, hvor pålidelig 106’eren virkelig er, hvis du ikke kan finde en, der er blevet vedligeholdt tilstrækkeligt, i hvert fald ikke til en overkommelig pris.

  Peugeot 207 - Almindelige problemer & fejl

Har Peugeot 106 servostyring?

Ældre Peugeot 106-modeller kom uden servostyring, hvilket ikke er noget, du ønsker fra en daglig chauffør. På internettet står der, at det teknisk set er muligt at tilføje servostyring senere, men at det kan koste mere end det, bilen er værd.

Hvis du er interesseret i en brugt, skal du sørge for at kigge efter en senere model med servostyring, da ingen servostyring i 2023 er som at leve uden elektricitet.

Hvorfor stoppede Peugeot med at lave 106’eren?

Teknisk set ophørte Peugeot med 106’eren, men dens efterfølger (107’eren) er grundlæggende den samme som 106’eren med en mere moderne tilgang. Det betyder, at 107’eren mere eller mindre har samme størrelse, samme effekt og samme pris, men med al den nyere og mere avancerede teknologi fra midten og slutningen af 2000’erne.

107 blev beholdt indtil 2014, hvor den blev erstattet af Peugeot 108, som var den allersidste model i Peugeot “100”-serien, da firmaet satsede på 208 som den mindste bil.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z