Peugeot 308 – Almindelige problemer & fejl

Peugeot 308

Peugeot 308 er en lille fransk familiehatchback, der blev introduceret første gang i 2007-modelåret og har siden da haft tre forskellige generationer. 308’eren har rødder tilbage til 1960’erne 304, som startede det hele. Senere kom 305, 306, 306, 307 og nu er det 308. Den allernyeste model kom ud i 2021 og er nu en af Peugeots mest populære små familiebiler.

I denne artikel vil vi gennemgå alle de almindelige problemer med Peugeot 308 og fortælle dig, hvad du skal være opmærksom på, når du køber en brugt. De mest almindelige problemer med 308’eren omfatter problemer med motoren, transmissionen, elektriciteten, DPF’en og turboladeren.

For at holde 308’eren i den bedst mulige stand skal du vedligeholde den, når det er nødvendigt, og derfor bør du kun overveje at købe eksemplarer med gode serviceattester. Prøv desuden at finde en, der ikke er blevet misbrugt, og en, der ikke har for mange kilometer på uret.

Alt i alt har Peugeot forbedret 308’eren gennem årene, hvilket betyder, at den nu er en ret pålidelig bil alt taget i betragtning.

Motorproblemer

Peugeot 308 motorproblemer omfatter problemer med overophedning, hvor kølesystemet har brug for rettidig opfyldning og inspektion. Du vil kunne se, når motortemperaturerne begynder at stige, så sørg for at komme det hele i forkøbet ved at gøre disse proaktivt. Andre motorproblemer omfatter enten problemer med oliesensoren eller et potentielt højt olieforbrug med modeller med højere kilometertal.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Køleblæseren kan forblive tændt i et stykke tid, efter at motoren er slukket, hvilket har sin rod i de indledende køleproblemer, som vi diskuterede. Nogle gange kan bilen lide af manglende effekt, hvilket normalt skyldes masseluftmængdesensoren eller bilens fartpilotparametre, der har brug for en nulstilling.

  Er Peugeot 107 en god bil?

Problemer med transmissionen

Det mest almindelige Peugeot 308 transmissionsproblem er et problem, hvor bilen nægter at skifte gear eller sidder fast i et gear. Årsagen til, at dette sker, skyldes slidte vælgerarme, der er fastgjort til gearkassen, men nogle mener også, at det skyldes mangel på transmissionsolie. Sørg derfor for altid at holde øje med bilens gearolieniveau.

Andre potentielle transmissionsproblemer omfatter problemer med koblingen, som har en tendens til at udsende skrigende lyde, mens den er koblet til. Dette kan meget vel være forbundet med slidte koblingsplader, som skal udskiftes for at løse problemet.

Elektriske problemer

Peugeot-modeller er ikke fremmede for elektriske problemer, hvilket også gælder for 308’eren. Disse har tendens til at omfatte problemer med ECU’en, som kan blokere bilen fra at starte op. Peugeot Emission Filter (PEF) systemet, der har til opgave at holde bilens emissioner nede, kan også forårsage problemer og dermed udløse den tilhørende advarselslampe på instrumentbrættet.

Klimaanlægget kan holde op med at fungere på grund af kompressorfejl eller fordi det simpelthen skal spules igen. Det indvendige volumenovervågningssystem kan få alarmen til at lyde uden grund, og en fuld diagnoseinspektion bør kunne påpege dette problem, så snart det opstår.

DPF-problemer

Disse problemer er kun forbundet med Peugeot 308 dieselmodeller, som er udstyret med dieselpartikelfilteret, der kan svigte og få bilens emissioner til at stige. Årsagen til, at dette sker, skyldes, at DPF’et revner på grund af en afstandsstykke i udstødningsventilen. Disse er almindelige med 2016-2018 308-modellerne, som blev tilbagekaldt af Peugeot for at løse problemet.

  Peugeot Rifter - Almindelige problemer & fejl

Problemet her er, at disse tilbagekaldelser skete for længe siden, og hvis du støder på DPF-revner i fremtiden, skal du betale for et nyt DPF-system, hvilket kan koste mange penge.

Problemer med turboladere

Hvis du bemærker, at der kommer blå/sort røg fra udstødningen efterfulgt af en alvorlig mangel på effekt eller fløjtende lyde, er det din 308-turbolader, der er årsagen. Desuden kan disse problemer også ofte være ledsaget af EGR-problemer, hvilket kan øge reparationsregningen eksponentielt.

Udskiftning af disse to systemer kan nogle gange koste mere end det, bilen er værd, så sørg for at holde øje med disse, hvis du er på markedet for en brugt 308.

FAQ-afsnit

Er Peugeot 308 et godt køb?

Den nyeste Peugeot 308 fra 2021 er nu en virkelig velbygget, temmelig luksuriøs, teknologisk avanceret og flot bil, hvilket gør den til alt det, som den oprindelige 308 ikke var. Som sådan vil jeg sige, at den nye 308 faktisk er et rigtig godt køb, da Peugeot virkelig har gjort fremskridt i de seneste år.

Andengenerationsmodellen (2013-2020) er også en ret stor opgradering i forhold til 1. generation af 308’eren. Alt i alt, hvis du ønsker en relativt rummelig, men kompakt familiehatchback, der kan klare bykørsel og motorvejskørsel uden problemer, er Peugeot 308 et rigtig godt valg.

Kommer Peugeot 308 som elbil?

308 fås i øjeblikket ikke med en fuldt elektrisk drivlinje, men Peugeot vil snart lancere den nye e-308, som skulle låne sin drivlinje fra den populære Stellantis-gruppe. Det betyder, at e-308 bør have mindst et batteri på 50 kWh, men chancerne er, at batterikapaciteten faktisk kommer til at ligge tættere på 75 kWh, hvilket vil gøre e-308 endnu mere konkurrencedygtig.

  Alt om 2023 Peugeot e-2008

Alt i alt har Peugeot lovet at elektrificere hele sit sortiment fra 2023, så de fleste næste generation af Peugeots elbiler vil sandsynligvis være baseret på en nyere EV-platform, ikke den, vi alle kender fra det nuværende Stellantis-udbud.

Er Peugeot 308 en luksusbil?

Peugeot 308 er ikke en luksusbil, men den har ganske få luksusfunktioner. For det første er interiøret i den nye 308 et stort skridt over den første generation af 308’eren, og mange mener, at den er helt i top i segmentet for prisbillige hatchbacks.

Den er også udstyret med alle de teknologi- og sikkerhedsfunktioner, der svarer til biler, der koster langt flere penge og typisk er mærket med tyske premium-bilproducenters tilbud.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z