Peugeot 3008 Hybrid4 – Almindelige problemer & fejl

Peugeot 3008 Hybrid4

Peugeot 3008 Hybrid4 er en PHEV-version af den velkendte 3008, som blev introduceret for første gang i 2008-modelåret. PHEV Hybrid4-modellen kom 4 år senere i 2012 og var den allerførste masseproducerede diesel-hybrid med en 2,0 l diesel-4-cylindret motor og en elmotor til en kombineret effekt på 163 hk.

Denne model af 3008 er designet til at være effektiv og have en rigtig lang rækkevidde, hvilket er perfekt til en motorvejskrydser. 3008 Hybrid4 er dog ikke perfekt, da den lider af et par relativt alvorlige problemer, som kan hæmme den samlede ejeroplevelse. Derfor vil vi i denne artikel nævne alle de almindelige problemer med Peugeot 3008 Hybrid4, så bliv hængende og find ud af det!

Problemerne omfatter problemer med de elektriske systemer, problemer med klimaanlægget, problemer med transmissionen, en kortere EV-rækkevidde end påstået og DPF’en. Nogle af disse elektriske problemer kan både være alvorlige og bare irriterende, men de ser ud til at ske relativt ofte, især på ældre modeller.

Alt i alt er 3008 Hybrid4 en god bil, men det er en kompleks bil med en hel del sårbare dele, der kan lægge sig sammen og blive til alvorlige problemer. Hvis du er interesseret i at købe en sådan, skal du derfor sørge for at vedligeholde den så godt som muligt for at være så sikker som muligt.

Elektriske problemer

Elektriske problemer er de mest almindelige problemer med Hybrid4, hvoraf nogle af dem har tendens til at være ret alvorlige. En hel del ejere klagede over, at bilen ikke ville aktivere EV-tilstand, mens andre klagede over, at 12-voltsbatteriet døde for hurtigt. Det virker som om, at noget trækker strøm, mens bilen er parkeret, hvilket normalt er tilfældet med en for tidlig batteridød.

  Alt om 2023 Peugeot e-2008

Instrumentbrættet kan give anledning til advarselslampen “traction system needs repair”, som kan forsvinde og komme tilbage med mellemrum, hvilket gør det vanskeligt at reproducere problemet hos en forhandler. Ejere har også klaget over en rød advarselslampe med rød skruenøgle, der tændes og slukkes med mellemrum. Selv efter udskiftning af batteriet kommer disse problemer ofte tilbage.

A/C-problemer

Klimaanlægget i Hybrid 4 kan svigte af flere årsager. De mest almindelige er relateret til dårlig vedligeholdelse og fører til et snavset luftfilter, en snavset/tilstoppet kondensator eller en snavset fordamper. For at afhjælpe dette bør en simpel rengøring være nok i de fleste tilfælde, i andre tilfælde skal du udskifte disse dele for at gøre det.

De mere alvorlige A/C-problemer omfatter en kølemiddellækage, en defekt kompressor, en defekt blæsermotor eller en defekt blandingsdørsaktuator. Hvis du ønsker at reparere dit A/C-system, skal du derfor udskifte disse komponenter. Indrømmet, nogle gange kan disse repareres, men det er ikke en garanti for, at problemet ikke kommer tilbage om kort tid.

Problemer med transmission

Peugeot 3008 Hybrid4 leveres med en 6-trins automatgearkasse, som passer rigtig godt til bilens karakter, hvis alt er i orden. Denne gearkasse er dog kendt for at have et par problemer her og der. De mest almindelige er hårde gearskift og mulige gearskiftforsinkelser, som kan gøre bilen doven og uunderholdende at køre.

Nogle få ejere har også klaget over, at bilen sidder fast i et gear og nægter at skifte helt. Hvis det er tilfældet, skal bilen have kontrolleret og genopfyldt gearkasseolie hurtigst muligt, da dette kan låse gearkassen helt.

  Alt om 2023 Peugeot 2008

En kort EV-rækkevidde

Peugeot siger, at 3008 Hybrid4 kan køre 39 miles ren elektrisk rækkevidde, hvilket er et rigtig godt skøn for blot et 13,2 kWh-batteri. Batteriet er også bakket op af en 8-årig eller 100.000 miles garanti, hvilket lyder rigtig godt. Problemet her er imidlertid, at de fleste ejere siger, at din maksimale rækkevidde ender med at være mellem 17-21 miles, hvilket er meget værre.

Nogle få ejere klagede endda over, at de aldrig formåede at få mere end 15 miles af ren EV-rækkevidde, hvilket er elendigt, hvis det officielle estimat er 39 miles. Desuden ser rækkevidden ud til at blive kortere med bilens alder, hvilket betyder, at hvis det virkelig er tilfældet, vil bilen slet ikke føles som en hybrid.

DPF-problemer

DPF-problemer er ekstremt almindelige på tværs af flere dieselbiler og kan være virkelig dyre og stressende at løse. Desværre er 3008 Hybrid4 også en af disse biler, da DPF-systemet kan tilstoppe sig selv og derfor skal rengøres oftere end de fleste biler.

Mange ejere har klaget over, at bilen til tider har dårlig brændstoføkonomi, hvilket kan kædes direkte sammen med DPF-systemet.

FAQ-afsnit

Er Peugeot 3008 Hybrid4 et godt køb?

Ideen bag en hybridbil er (i hvert fald for de fleste mennesker) at spare nogle penge på diverse afgifter og skatter og samtidig få gavn af en renere og mere effektiv energikilde. Den renere del af ligningen lover ikke alt for godt med en dieseldrivlinje, hvilket er grunden til, at de fleste mennesker viger tilbage fra en Hybrid4.

  Alt om 2023 Peugeot e-Partner

Virkeligheden er imidlertid, at dieselmotorer fungerer rigtig godt sammen med en hybrid-drivlinje, fordi de i sagens natur er mere effektive end en benzinmotor. Det er et kendt faktum, at de fleste hybrider mister deres effektivitet på motorvejshastigheder, hvis de bakkes op af en mindre benzinmotor, mens dieselmotorer faktisk er de bedste, når det kommer til motorvejskørsel.

Er det en god idé at købe en brugt hybrid?

Det er lidt af en udfordring at købe en brugt hybrid, da hybrider er mere komplekse og har tendens til at være mere udsat for hybridrelaterede problemer, efterhånden som bilen bliver ældre. Men hvis bilen er blevet ordentligt vedligeholdt, og den ikke har kørt et stort antal kilometer, kan det være en god idé at købe en brugt hybrid, hvis det gøres rigtigt.

Laver Peugeot pålidelige biler?

Peugeot laver ret pålidelige biler, men de er ofte plaget af elektriske problemer, som er langt de mest beklagede problemer med Peugeot-modeller. Desuden er ældre Peugeot-modeller væsentligt mere udsat for problemer sammenlignet med moderne Peugeot-modeller, som er blevet meget bedre gennem årene.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z