Alt om 2023 Peugeot e-Rifter

2023 Peugeot e-Rifter

Peugeot e-Rifter er en Peugeot MPV på indgangsniveau, der er designet til transport af personer og/eller gods. Den blev først afsløret tilbage i 2021, og den fik en relativt vigtig opdatering kun et år efter, at den kom frem. Det betyder, at 2023 Peugeot e-Rifter kommer til at forblive den samme som 2022-modellen, hvilket bestemt er en god ting, da den er mere end konkurrencedygtig som den er.

Til modelåret 2022 sænkede Peugeot faktisk prisen på e-Rifter og tilføjede to nye udstyrsniveauer. 2022-modellen tilføjede også nogle bekvemmelighedsfunktioner som f.eks. nøglefri bagagerumsåbning, nye farver og et par ekstra funktioner indvendigt. Dette gjorde e-Rifter til en ret komplet pakke, og derfor vil den også forblive sådan i 2023.

Batteristørrelsen forbliver den samme, og Peugeot vil sandsynligvis ikke tilbyde e-Rifter med det større 75 kWh-batteri. Køreoplevelsen er ikke alt for specielt speciel, hvilket betyder, at e-Rifter kører som enhver anden bil fra sin klasse.

Pålideligheden vil også forblive den samme, hvilket slet ikke er en dårlig ting, da e-Rifter er en ret pålidelig bil. Den praktiske anvendelighed er rigtig god med plads til syv personer i den lange model eller op til fem personer i den kortere (normale) model.

2023 Peugeot e-Rifter – drivlinjen

Med hensyn til drivlinjen kan vi sige, at e-Rifter også skulle komme med Stellantis større 75kWh-batteri i stedet for kun det mindre 50kWh-batteri. Det mindre batteri driver en enkelt elmotor, der kan yde 136 hk og et drejningsmoment på 192 lb-ft, hvilket ikke er fantastisk, men heller ikke forfærdeligt.

  Alt om nye Peugeot-modeller 2023

Den maksimale rækkevidde for e-Rifter er dog 171 miles for så vidt angår WLTP-cyklusser, men den reelle rækkevidde er tættere på 110 miles, hvilket ikke er så godt for nogen bil. Det, der er meget bedre, er opladningshastigheden, da e-Rifter kan oplades med en standard 11 kW-oplader, som oplader e-Rifter på ca. 5 timer, hvilket er fantastisk for dem, der oplader deres bil om natten.

Du kan dog også hurtigoplade e-Rifter med en 100kW-oplader, som skulle fylde batteriet op på ca. 25 minutter, hvilket er en rigtig god tid. Du kan planlægge dine opladningsintervaller på forhånd via Peugeot-appen, hvilket gør det ret nemt at forstå, hvor din e-Rifter befinder sig med hensyn til opladningsstatus.

2023 Peugeot e-Rifter – Design og kørsel

Hvad angår det udvendige design, kan vi sige, at e-Rifter ser relativt pæn ud for en MPV, da den har et ret tydeligt Peugeot-frontudtryk med flotte forlygter. Hele karrosseriet er lidt mere skulpturelt end hos andre varevogne, hvilket gør den lidt mere finurlig og spændende, især i mere cool udseende farver.

Interiøret er rigtig flot, da det følger det moderne Peugeot-designsprog til punkt og prikke. Interiøret er domineret af det mikro Peugeot-rat og den centrale infotainmentskærm, som tårner sig op over alt andet. Du får også en digital målerudlæsning, hvilket gør e-Rifter på linje med de nyeste biler i sit segment.

Køreoplevelsen er ikke noget at prale af, da dette er en varevogn, ikke en sportsvogn eller en luksusbil på nogen måde.

2023 Peugeot e- Rifter – Pålidelighed og almindelige problemer

e-Rifter er en mere pålidelig bil end de fleste andre ikke-EV varevogne, fordi EV’er har tendens til at være mere pålidelige i sagens natur. Selvfølgelig var der nogle problemer med drivlinjen som f.eks. problemer med højspændingsledninger, opladningsproblemer og potentielle batteriproblemer, men intet større, da denne platform bruges til mere end 10 forskellige EV’er inden for Stellantis-familien.

  Alt om 2023 Peugeot e-208

2023 Peugeot e- Rifter – værdi og praktisk anvendelighed

Prismæssigt skal du forvente at betale lidt mere end 30.100 £ for entry-level trim, mens topmodellerne sandsynligvis vil koste dig omkring 35.000 £. Alt i alt er det et højt prisskilt, men det er forventeligt for elektriske MPV’er, som kommer med prisstigninger i forhold til deres normale ICE-modstykker.

Praktiskheden er også rigtig god, da e-Rifter kan rumme op til syv personer, hvis du vælger den længere og større variant af e-Rifter. Den normale e-Rifter har plads til fem personer uden problemer, og der er stadig mere end nok plads til al din bagage.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe 2023 Peugeot e-Rifter?

Hvis du er ude efter en elektrisk MPV, der kan alt det, du beder den om, er e-Rifter et rigtig godt valg. e-Rifter og Citroen e-Berlingo er de to mest populære biler i dette segment, hvilket ikke kommer som nogen overraskelse, da de er virkelig ens. Begge bruger det samme grundlayout, dimensionerne er de samme, motoren er den samme, og batteriet er det samme.

De er i bund og grund den samme bil nedenunder, hvilket giver fuldstændig mening, da begge mærker er ejet af Stellantis. Men hvis du vil have en praktisk bil, men ikke en MPV eller en varevogn, ville jeg hellere vælge en SUV eller en stationcar.

Hvilke biler konkurrerer med Peugeot e-Rifter?

Som nævnt et par gange efterhånden kan den 50 kWh-batteriplatform, der anvendes i e-Rifter, ses på tværs af flere forskellige Stellantis-ejede modeller såsom Citroen e-Berlingo eller Opel Combo. Der er ikke rigtig mange forskelle mellem disse to modeller, hvorfor valget mellem dem kommer til at koge ned til hvilket mærke du foretrækker og stilen.

  Alt om 2023 Peugeot E-Traveller

Det er værd at nævne, at Vauxhall tilbyder den billigste løsning her, men mange vil være enige i, at Combo er bare en smule mere gammeldags at se på både indvendigt og udvendigt.

Hvilke Peugeot varevogne er elektriske?

Stort set hele serien af Peugeot varevogne er efterhånden elektrificeret, og det drejer sig bl.a. om e-Rifter, e-Expert, e-Partner og den største af dem alle, e-Boxer. Til kommercielle formål og transport er e-Boxeren langt den bedste løsning, da den har den største lasteevne og er den mest rummelige af dem alle.

e-Rifter er den mindste og bruges ofte til familietransport. Jeg ville dog gå efter e-Traveller, da den har den perfekte størrelse til alle disse brugsscenarier.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z