Peugeot 1.6 PureTech Motorproblemer

Peugeot 508

I modelåret 2023 har Peugeot officielt sagt, at de vil holde op med at tilbyde diesel- og benzinmotorer, hvilket betyder, at alle næste generation af Peugeot-biler vil bruge enten udelukkende elektriske drivlinjer eller en hybridmotor. 1,6L PureTech-motoren vil blive fyret af samme grund, men mange hævder, at den stadig er for god til at skille sig af med.

Heldigvis er brugtbilsmarkedet fyldt med lokkende 1.6L PureTech-modeller, som ikke kun omfatter modeller fra Peugeot, men også fra DS, Citroen, Opel/Vauxhall og endda BMW og Mini. I denne artikel vil vi gennemgå de mest almindelige Peugeot 1.6 PureTech-motorproblemer og fortælle dig, hvad der kan gå galt med den.

Først og fremmest skal vi nævne problemer med tandkæden, nærmere bestemt at tandremmen knækker og forårsager et væld af andre problemer. Andre problemer omfatter olielækager og problemer med brændstofindsprøjtning, som begge også kan være dyre og relativt svære at løse.

Endelig skal vi også tale om kuldeaflejringer, som opstår, når motoren har været brugt i lang tid. Hvis disse ikke bliver renset, kan de forårsage et væld af problemer, som højst sandsynligt vil føre til, at du bliver nødt til at købe en helt ny motor.

Problemer med styringskæden

Timing chain-problemer er nogle af de værste problemer, som en motor kan lide under, fordi de kan forårsage terminal motorskade. Problemet med 1,6L-motoren er, at dens kæde og kædekontrollen er tilbøjelige til at blive slidt ret hurtigt. Det betyder, at begge dele kan gå i stykker, og at kæden kan føre hele motoren til dens overhængende undergang.

  Peugeot 307 - Almindelige problemer & fejl

Nogle har sagt, at dette skyldes, at kæden ikke er stærk nok til at klare det drejningsmoment, som denne motor faktisk kan tilbyde. Et andet problem skyldes en defekt spændingsanordning, der nægter at opretholde det rette olieniveau. Hvis disse problemer ikke løses i tide, vil de i sidste ende føre til, at kæden knækker og potentielt endda ødelægger motoren og nogle af dens nærliggende komponenter.

Olielækager

Mange ejere har klaget over, at 1,6L PureTech har problemer med at opretholde et korrekt olietryk i motoren, hvilket helt sikkert vil føre til en række problemer. Motorolie bruges både til at smøre motorens indre dele og til at holde motoren kold. Hvis motoren ikke er i stand til at fungere ved sin optimale temperatur, vil den ikke kunne rense sig selv eller opretholde en anstændig ydelse.

Problemet her er, at nogle af pakningerne omkring olieledningerne og de tilhørende komponenter kan blive skøre og lække olie. Peugeot siger, at de korrekte intervaller for olieskift er hver 30.000 kilometer (2 år), men mange Peugeot-specialister mener, at du bør gøre ovenstående hver 15.000 til 20.000 kilometer bare for at være sikker.

Problemer med brændstofindsprøjtningsdyser

Hvis du hører din 1,6L PureTech hvæse eller afgive kaskade lyde fra toppen, skyldes det sandsynligvis en lækage. Hvis du ikke tager fat på dette problem i tide, vil det føre til forurening og skader på injektoren. Hvis du virkelig misser målet, kan din turbolader også gå i stykker, da olien bliver for forurenet til overhovedet at nå frem til turboladeren.

  Peugeot 206 - Almindelige problemer & fejl

Sørg derfor for at være meget opmærksom på brændstofinjektorerne, når du foretager service på bilen. Nogle har også rapporteret, at de har fornemmet en stærk brændstoflugt i kabinen, hvilket ofte kan skyldes utætte brændstofindsprøjtningsdyser. Det er forkert at sige, at disse ikke er andet end en plage, da det også kan være skadeligt for dit helbred at blive udsat for brændstoflugt i lang tid, især hvis du ikke ofte recirkulerer luften i kabinen.

Kulstofaflejringer

Da motorer med direkte indsprøjtning kom frem på scenen, blev folk overrasket over, hvor kraftige disse motorer kan være uden at hæmme det samlede effektivitetsfodaftryk. Sprøjtemønstret med direkte indsprøjtning muliggjorde større præcision, hvilket fører til mere kraft og giver plads til en mindre motor, hvilket begge bidrager til at forbedre ydeevnen.

Ulempen ved direkte indsprøjtning er imidlertid kulstofaflejringer, som kan opstå, når tykke lag kulstof begynder at sætte sig på motorens indre dele. Disse skal rengøres ved hjælp af “valnøddeblæsningsteknikken” et par gange i løbet af en velholdt motors levetid. Hvis du undlader at gøre dette, vil det ødelægge motoren på et tidspunkt.

FAQ-afsnit

Er Peugeot 1.6L PureTech en god motor?

Peugeot 1.6L PureTech er faktisk en rigtig god motor, da den kombinerer god effektivitet med mere end nok kraft til alle dine daglige behov. Selvfølgelig er den måske ikke overdrevent spændende eller følelsesladet, men det er i sagens natur tilfældet med disse små motorer. Det er en motor, der er designet til at være et værktøj, og et godt værktøj er det helt sikkert.

  Er Peugeot Rifter en god bil?

Det er ret ærgerligt, at disse langsomt bliver udfaset til fordel for mindre hybridiserede enheder, men det er et tegn på de tider, vi lever i. Men da så mange biler bruger disse motorer, vil de være et stort udbud på brugtbilsmarkedet i mange år fremover.

Er PureTech-motorer overhovedet gode?

PureTech-motorer er nogle af de mest avancerede motorer, som PSA-koncernen nogensinde har udviklet. De er alle små, kompakte, lette, økonomiske og har et relativt lille CO2-fodaftryk. Selv om de er på vej ud, er de nogle af de mest avancerede motorer, du kan finde i dette segment.

Vi er dog nødt til at påpege, at der er nogle pålidelighedsproblemer med disse, der kan gøre dem lidt uønskede ud over det faktum, at de ikke er spændende.

Er PureTech-motorer diesel eller benzin?

PureTech-motorer er det, som Peugeot ynder at kalde sine benzinmotorer. Der findes ingen PureTech-dieselmotorer, da sammenlignelige Peugeot-dieselmotorer kaldes BlueHDi. Uanset hvilken af disse to du foretrækker, er de begge på vej ud til fordel for nyere, mindre og hybridiserede motorer, som er de eneste muligheder, du kan vælge til næste generation af Peugeot-modeller.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z