Subkompakte elbiler er blevet ret populære i de seneste par år, da de repræsenterer en perfekt metode til at transportere dig selv gennem travle byens gader uden at forurene miljøet. Biler som disse er beregnet til opladning i hjemmet om natten, hvilket betyder, at de fungerer bedst, når de efterlades tilsluttet om natten.
I Europa er Peugeot e-208 en af de mest populære subkompakte elbiler, mens Nissan Leaf er en af de mest populære elbiler i USA. Med sådanne overlegne referencer giver det god mening at sammenligne disse to i et direkte opgør. Så hvis du er interesseret i at vide, hvordan Peugeot e-208 vs Nissan Leaf ender, skal du sørge for at læse denne artikel!
Peugeot e-208 blev først introduceret i 2020 og er baseret på en velkendt Stellantis-sourced elbilsplatform, som også kan findes i snesevis af andre Stellantis-biler. Nissan Leaf kom oprindeligt ud i 2010, mens den 2. generation af Nissan Leaf kom ud i 2017.
Realiteten er, at Nissan Leaf er den allerførste masseproducerede elbil, hvilket er en del af grunden til, at den blev så berømt. Hvordan elbiler, da branchen har udviklet sig hurtigt i de seneste par år, fortjener Nissan Leaf stadig sit hotspot, eller tilhører dette hotspot e-208?
Peugeot e-208 – Den mindste elbil fra Peugeot
Peugeot e-208 starter ved 31.345 £ i Storbritannien, 32.250 € i Holland og 35.350 € i Tyskland. Det gør den til en ret overkommelig løsning, især med alle de tilgængelige statslige incitamenter for elbiler. For denne pris får du enten en 2-dørs eller 5-dørs subkompakt hatchback med 139 hk og et 45 kWh-batteri og en maksimal rækkevidde på mellem 125 og 265 miles afhængig af, hvordan du kører den.
Dette batteri er koblet til en enkelt elmotor, der driver forhjulene og gør det muligt for e-208 at nå 60 mph fra stilstand på ca. 8 sekunder. Batteriet kan oplades fra 10 % til 80 % på ca. 25 minutter ved hjælp af en 150 kW DC-snellader, mens en langsom AC-opladning på 7,4 kW tager ca. 7 timer og 15 minutter.
Designmæssigt ser e-208 virkelig moderne og futuristisk ud, både indvendigt og udvendigt. Pladsen er ret god for segmentet, men generelt vil de fleste mennesker være enige i, at e-208 ikke er egnet til at transportere fire voksne. Køreoplevelsen er adræt og kvik, hvilket gør den perfekt til overfyldte byer og smalle gader. Pålideligheden er lidt af et mysterium, da e-208 stadig er en ret ny bil.
Nissan Leaf – Den kompakte elbil Pioneren
Den nuværende Nissan Leaf koster mellem 28.995 og 34.945 pund i Storbritannien, 33.400 til 41.100 euro i Tyskland og 35.090 til 41.890 euro i Holland. Den sammenligneligt billigere model er den almindelige Nissan Leaf, som har et anvendeligt batteri på 39 kWh, en reel rækkevidde på ca. 150 miles, en elmotor på 148 hk og permanent forhjulstræk.
Hurtig opladning ved en maksimal 46 kW oplader batteriet fra 10 % til 80 % på ca. 43 minutter, mens en langsom AC-opladning på 3,6 kW tager næsten 13 timer. Den forholdsvis dyrere Nissan Leaf+ er den, du skal have, da den har et 59 kWh-batteri og en rækkevidde på mellem 150 og 315 miles afhængigt af dine kørselsvaner.
215hk og 251lb-ft drejningsmoment gennem forhjulene er mere end tilstrækkeligt, mens 0-60mph-tiden er under 7 sekunder. Hurtig DC-opladning ved 46 kW tager en time, mens langsom opladning tager næsten 11 timer. Designmæssigt er Nissan Leaf ikke en særlig attraktiv bil, men interiøret er lidt mere livligt.
Leaf+ er også en overraskende rummelig bil med tilstrækkelig plads både foran og bagi. Køreoplevelsen er ret almindelig, mens komforten lelectric carels er tilstrækkelig.
Konklusion – Peugeot e-208 er bedre
Ved første øjekast kan det se ud som om, at Nissan Leaf er meget bedre end e-208, især når man tænker på, at Leaf har et større batteri, mere plads og en bedre rækkevidde. Hvordanelektric carer, alle de batteri- og rækkeviddefordele Nissan Leaf har, falder bagud i forhold til e-208, fordi dens opladningshastigheder er utrolig langsomme. Det betyder, at elektrisk caren, selv om e-208 har et mindre batteri, vil du kunne køre mere i e-208, fordi du kan oplade den meget hurtigere.
Designmæssigt ser e-208 bare mere målrettet ud både indvendigt og udvendigt. Den er meget mere attraktiv og har langt mere karakter fra bag rattet. Leaf, elbilen selvom den er en fantastisk bil, føles ikke rigtig særlig underholdende at leve med.
e-208 er bedre udstyret, har meget hurtigere opladningshastigheder, giver bedre værdi, ser bedre ud og har langt mere karakter.
FAQ sektion
Hvorfor skal jeg købe Nissan Leaf frem for Peugeot e-208?
Nissan Leaf er den mere komfortable bil til flere voksne, da den tilbyder meget mere plads både i bilen og i bagagerummet. Hvis du ikke har brug for mere end 150-310 miles rækkevidde på daglig basis, og du kan oplade den om natten, så kan du drage fordel af Leafs batterifordele frem for e-208’eren.
Howelectric carer, hvis du vil have en elbil, der også kan køre lange ture, ville jeg vælge e-208, da hurtigere opladningshastighed er langt vigtigere i den virkelige verden sammenlignet med den rene batteristørrelse. Det skyldes, at du kan ændre dine kørselsvaner for at øge/formindske din rækkevidde, mens ladehastighederne ikke kan ændres, i hvert fald ikke af forbrugeren.
Er Nissan Leaf bedre end Leaf+?
Nissan Leaf+ er bedre end den normale Leaf, da den tilbyder yderligere trim lelectric carels, mere kraft og større rækkevidde takket være et større batteri. Disse forskelle spiller en stor rolle, da Nissan Leaf’s opladningshastigheder er ret pinlige for den nuværende bilindustris tilstand.
Når det er sagt, vil Nissan opgradere opladningshastighederne i den kommende Nissan Leaf+, hvilket betyder, at du vil kunne oplade den med 100 kW, hvilket vil reducere opladningshastighederne med mere end halvdelen og gøre Leaf+ meget mere konkurrencedygtig.
Er Nissan Leaf den første elbil?
Nissan Leaf bliver ofte omtalt som den allerførste 100% masseproducerede elbil, hvilket er sandt. Det er ikke den allerførste elbil, da elbiler faktisk fik deres debut tilbage i det 19. århundrede, men ingen formåede at lave en ægte elbil i forbrugerkvalitet til masserne før Nissan.