Peugeot 508 – Almindelige problemer & fejl

Peugeot 508

Peugeot 508 er en mellemstor/stor bil, der først blev introduceret i modelåret 2010 og har siden da haft to forskellige generationer, hvoraf den seneste blev introduceret i 2018. 508 er enten en 4-dørs sedan eller en 5-dørs stationcar, og den passer ind i det mellemstore/store prisbillige premium-segment, der også består af VW Passat og Skoda Superb.

Hvad angår pålidelighed, ser 508 ud til at klare sig fint, så længe du passer ordentligt på den. Hvis du forsømmer den og ikke vedligeholder den efter hensigten, vil den opleve alle mulige problemer, hvoraf nogle er ekstremt dyre og vanskelige at løse. De mest almindelige problemer med Peugeot 508 omfatter problemer med elektronikken, som faktisk er mange.

Andre problemer omfatter vand, der trænger ind i bilens bagagerum og forårsager alle mulige andre problemer. Desuden er 508 kendt for at lide af problemer med håndbremsen, problemer med affjedringssystemet og problemer med varmelegemet.

Alt i alt er 508 en relativt moderne bil, der har meget at byde på på brugtbilsmarkedet. Den underbyder sine rivaler, når det gælder prisen, hvilket gør den til et potentielt røverkøb. Hold dig dog væk fra eksemplarer med et højt kilometertal og dårlige serviceattester, da disse kan være en plage at eje, selv om de er rigtig billige.

Elektriske problemer

Elektriske problemer er de mest klagede problemer med 508’eren, fordi de er talrige og har tendens til at forekomme med mange modelårgange. De omfatter problemer med GPS’en, som enten kan slukke sig selv eller gå amok. Heldigvis kan disse problemer løses ved softwareopdateringer i de fleste tilfælde, men nogle gange er du nødt til at udskifte hele enheden for at løse problemet.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Er Peugeot 307 en god bil?

Andre elektriske problemer omfatter problemer med vinduesviskere, der rammer karrosseriet, hvilket kan løses enten via en softwareopdatering eller en ny vinduesvisker. De elektriske låse kan svigte, nogle af de indvendige tilbehør kan svigte, og bakkameraet på nyere modeller er kendt for at gå i sort til tider.

Vand i bagagerummet

I introen nævnte vi, at det er ekstremt vigtigt at vedligeholde 508’eren, da manglende vedligeholdelse har en tendens til at forårsage umådeligt alvorlige problemer. Et tilsvarende problem er, at der kommer for meget vand ind i bagagerummet, så meget at det kan forårsage store vandpytter, der sætter sig i bilens bagagerum. Dette kan ødelægge dine elektriske installationer, forårsage korrosion i interiøret og efterlade en lugt, som er meget vanskelig at fjerne.

Alt dette betyder høje reparationsomkostninger og et stort fald i bilens gensalgsværdi. Grunden til, at dette sker, skyldes for det meste problemer med bagrudens sorte bagagerumstopperpakning, som skal inspiceres fra tid til anden. Hvis det lykkes dig at fange en lækage tidligt, kan du udskifte tætningen nemt og uden eksplosive regninger.

Håndbremseproblemer

Der har været adskillige rapporter om, at parkeringsbremsen på 508’eren ikke kan aktiveres, især om vinteren. Dette kan få din bil til at rulle, hvilket er yderst farligt. På grund af problemets alvor udstedte Peugeot en tilbagekaldelse, men det er sandsynligt, at nogle 508-ejere ikke har repareret deres biler. Som sådan skal du sørge for at forhøre dig hos Peugeot-forhandlere om VIN på den 508, du kigger på, for at få yderligere oplysninger.

  Peugeot 3008 Hybrid4 - Almindelige problemer & fejl

Løsningen på dette problem er ret enkel, da det skyldes vejrrelaterede softwareproblemer, som kan løses via en simpel opdatering.

Problemer med affjedring

Det mest klagede affjedringsproblem med 508’eren er et problem, hvor der er problemer med de bageste fastgørelsesbolte til affjedringen bagtil. Peugeot har også tilbagekaldt forskellige modeller på grund af ukorrekte fastgørelsesbolte til baghjulsaffjedringen, herunder også 508’eren.

Så hvis du bemærker, at 508’eren driver til den ene eller den anden side, mens rattet er helt centreret, er der gode chancer for, at det er de bageste ophængningsbolte, der er skyld i det.

Problemer med varmelegemet

Sidst, men ikke mindst, skal vi også tale om Peugeot 508-varmeproblemer, som er kendt for at lide af utætheder i systemet, især i førerens fodområde. Så hvis du fornemmer, at der kommer en brise fra pedalområdet, er dit varmesystem utæt og skal udskiftes.

Desuden vil vi også nævne et problem, som ikke nødvendigvis er relateret til varmelegemet, men som er værd at nævne, da det er et virkelig alvorligt problem. 508 kan nogle gange lide af det, der kaldes “termisk løbebane”, hvilket kan få indvendige temperaturer til at stige eksponentielt og kan endda være livsfarligt. Dette problem skyldes problemer med elektrodejusteringen, som medfører, at der trænger giftige dampe ind i det indre. Udskiftning af traktions-/drivbatteriet løser normalt problemet.

FAQ-afsnit

Er Peugeot 508 en luksus-sedan?

Peugeot kan lide at placere 508’eren mod Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90 og Mercedes-Benz E-klasse, men det er lidt langt ude i de fleste henseender. Disse biler koster for en gangs skyld mange flere penge. De er bedre udstyret, har stærkere motorvarianter og anses generelt for at tilhøre det eksklusive premiumsegment.

  Peugeot 2008 - Almindelige problemer & fejl

508 har meget at byde på i sin respektive prisklasse/markedssegment, et segment, der bestemt ikke er executive premium-segmentet, men snarere en bro mellem en økonomisk/billig bil og et ægte premium-produkt.

Er Peugeot 508 bedre end VW Passat?

Volkswagen Passat er en ret så direkte konkurrent til Peugeot 508, fordi de to kan udveksle slag i dagevis. Passat-sedanen blev for nylig udgået, hvilket betyder, at 508 nu styrer segmentet sammen med Skoda Superb.

Alt i alt er 508 ikke så populær som Passat, men de kommende år vil se nyere iterationer af 508 sedanen, som vil være milevidt foran den nuværende B8 Passat.

Er Peugeot 508 dyr at vedligeholde?

Et andet område, hvor 508’eren virkelig giver god værdi, er vedligeholdelsessegmentet, hvor den underbyder de fleste af sine rivaler med en del margin. Skoda og Passat bruger typiske VAG-motorer, som deles med de mere luksuriøse modeller som Audi og Porsche.

Derfor kan de blive dyre for deres segment, mens 508 har en fornuftig vedligeholdelsesplan, og omkostningerne er mere end acceptable for hvad bilen er.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z