Er Peugeot 307 en god bil?

Peugeot 307

Peugeot 307 kom på markedet tilbage i 2001, da den erstattede den udgående Peugeot 306. Den kom med en hel del opgraderinger og har været en ret populær bil siden da. 307 blev også efterfulgt af 308 med kom ud i 2009 og skubbede Peugeot “300”-serien af biler ind i 2010’erne. Så, er Peugeot 307 en god bil?

Peugeot 307 er faktisk en rigtig god bil, da den er overkommelig at købe, overkommelig at eje og overkommelig at reparere, hvis noget går galt. De motorer, der tilbydes, er relativt gode, hvad angår effektivitet og effekt, mens den samlede køreoplevelse ikke er noget at prale af. Hvorom alting er, så er det mere eller mindre standarden for alle biler fra dette segment, bortset fra hot hatchback-versioner.

307’erens udvendige design er blevet relativt godt gammelt, hvilket betyder, at den ikke ser så gammel ud, som den er. Selv om den måske ikke ser gammeldags ud, kan man argumentere for, at den ikke ser så attraktiv ud. Interiøret er grundlæggende, men ergonomien er rigtig god, og bilen er virkelig nem at forstå.

Pålideligheden er for det meste ok, men mange af disse er blevet misbrugt gennem årene af ejere, der ikke er alt for opmærksomme på vedligeholdelse og levetid. Til sidst skal vi også tale om værdi og praktisk anvendelighed. Værdimæssigt er 307’eren fremragende, da den tilbyder meget bil for ikke så mange penge. Praktiskheden er okay for klassen, men ikke overdrevent rummelig for høje bilister.

Peugeot 307 – drivlinjen

Motorpaletten med Peugeot 307 er virkelig omfattende. Benzinmotorerne måler fra 1,6 til 2,0 liter i slagvolumen, mens antallet af cylindre er begrænset til 4 cylindre. 1,6L-motoren findes i to varianter, hvoraf den ene yder 110 hk, mens den anden yder 136 hk. 2.0L-motoren yder 140 hk, og alle disse motorer er udstyret med et FWD-system.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Er Peugeot 308 en god bil?

Dieselmotorerne i udbuddet måler også enten 1,6L eller 2,0L i slagvolumen, og alle er 4-cylindrede. 1.6L-versionen på begynderniveau yder 90 hk, mens topspec 1.6L-versionerne yder 110 hk. Disse er også begrænset til FWD. Hvad angår gearkassen, er en 5-trins manuel gearkasse standard, mens en 4-trins automatisk gearkasse fås som ekstraudstyr.

Med hensyn til effektivitet kan du forvente at få mellem 27 og 32 MPG fra benzinmotorer, mens dieselmotorer giver mellem 42 og 50 MPG. Alt i alt er drivlinepaletten med 307 passende, men 307 ville være meget bedre samlet set, hvis Peugeot tilbød den i et mere præstationsorienteret udstyrsniveau med en kraftigere motor.

Peugeot 307 – Design og kørsel

Peugeot 307 har aldrig været særligt æret for sit udvendige design, hvilket giver al mulig mening, da 2000’ernes Peugeot-modeller for det meste ser intetsigende og alt for ordinære ud, bortset fra et par bemærkelsesværdige coupéer. Det indvendige design er heller ikke noget særligt, men den kommer med god ergonomi og en anstændig mængde af siddeplads.

Køreoplevelsen er også ret ordinær og på linje med, hvad man kan forvente af en hatchback. 307’eren kører ret ensformigt, men det er vel at mærke designet. Det er en rimelig komfortabel og behagelig bil, selv om den mangler lyddæmpning og ikke leveres med verdens mest behagelige sæder.

Peugeot 307 – Pålidelighed og almindelige problemer

Hvad angår pålidelighed, er 307’eren okay, men den lider af en række problemer. Motorafdelingen er kendt for at opleve bælteknirken og problemer med dieselfiltre. Elektriske problemer er også almindelige og angriber for det meste bilens elruder og el-låsedørs aktuatorer. Ratstængerne er skrøbelige, mens drivakslen er tilbøjelig til at brække.

  Alt om 2023 Peugeot e-208

Desuden skal vi også nævne potentielle problemer med overdreven slitage af interiøret og affjedringsbøsninger. Alt i alt kan 307’eren holde længe, hvis den vedligeholdes korrekt, men virkeligheden er, at mange af disse konstant bliver ignoreret i vedligeholdelsesafdelingen.

Peugeot 307 – Værdi og praktisk anvendelighed

Værdierne på disse er faldet betydeligt i løbet af de sidste par år, hvilket nu gør dem til et røverkøb. Det betyder dog også, at mange af disse bliver forsømt af deres ejere, hvilket efterlader dig med billige, problematiske biler med mange kilometer eller biler med færre kilometer, men en meget højere pris.

Det praktiske er i orden. Bagagerummet kunne være en smule større, mens det overordnede udsyn, adgang og bagagerum er anstændigt.

FAQ-afsnit

Hvorfor stoppede Peugeot med at fremstille 307’eren?

Peugeot stoppede aldrig med at producere 307’eren, da 308’eren grundlæggende er en mere moderne version af 307’eren. Peugeot er ikke alt for optaget af at opretholde det samme modelnavn for på hinanden følgende modeller, hvilket normalt er tilfældet med alle Peugeot-biler.

Det betyder, at 307 kan betragtes som “300”-serien af Peugeot-kompaktklapvogne, der alle ligner hinanden med hensyn til størrelse, praktisk anvendelighed og motorvalg.

Er Peugeot 307 hurtig?

Ikke rigtig, i hvert fald ikke set fra en performancebils synspunkt. Vi er dog nødt til at nævne, at den 140 hk stærke 2-liters 16v 16-liters 4-cylindrede rækkemotor med benzinmotor accelererer til 100 km/t på under 9 sekunder, hvilket faktisk er hurtigt efter Peugeot-standarder. Maksimumshastigheden er angivet til 127 mph, hvilket heller ikke er ringe endda.

  Alt om 2023 Peugeot 2008

Det er nok et af de største problemer med 307’eren, nemlig manglen på spænding. De fleste bilproducenter i disse dage, der tilbyder hatchbacks af lignende størrelse, tilbyder også performance-varianter. Et godt eksempel på disse ville være Megane/Clio RS, Golf R/GTI eller Honda Civic Type R.

Er Peugeot 307 en god første bil?

Peugeot 307 er en god bil for en person, der kun er begyndt, fordi den er kompakt, nem at forstå, billig at køre og billig at købe. Den giver nok plads til flere personer og er relativt effektiv. Indrømmet, den kan være lidt kedelig for nogle, men den har alle ingredienserne til en person, der lige er begyndt at lære at køre bil.

Hvis du beskadiger den, skal du ikke betale så mange penge for at reparere den. Den er også billig at forsikre, mens reservedele er nemme at finde og overkommelige.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z