Ny Citroën AMI elbil vs. lignende elbiler

Citroën AMI

At bo i en overfyldt by med en stor bil er blevet lidt uudholdeligt i dag, fordi det bliver sværere og sværere at finde parkeringspladser. Desuden er mange byer rundt om i verden nu tilbøjelige til at opkræve en trængselsafgift for at afskrække folk fra at køre deres benzinslugende biler ind i bymidten.

Hvis vi også tager i betragtning, at mange byer rundt om i verden blev designet før bilernes tid, kan vi hurtigt konkludere, at bymidter og storbyer generelt ikke er bilernes bedste venner. Dette har skabt en efterspørgsel på markedet efter mikroby-elbiler, der kan passe ind overalt og ikke forurener overhovedet, og som sådan eliminerer alle de ulemper, der normalt er forbundet med at køre i en stor bil i en by.

Den nye Citroen AMI vinder frem over hele verden, fordi den lover at være en perfekt bybil, da den er billig, lille, intuitiv og nem at køre. AMI er dog ikke den eneste bil i dette segment, og i denne artikel vil vi sammenligne den nye Citroën AMI electric med lignende elbiler og fortælle dig, hvad du får med hver enkelt.

Til at starte med skal vi nævne Renault Twizzy, som har eksisteret i et godt stykke tid. Andre imponerende startup-produkter som Sion forsøger også at nå markedet. Vi vil også nævne den gode gamle Smart EQ ForTwo, som har eksisteret i årtier.

Citroen AMI

Citroen AMI er teknisk set ikke engang en bil, men snarere en quadricykel, hvilket betyder, at den kan køres af alle over 14 år. AMI’en koster kun 5.000 euro i Europa, den har en maksimal hastighed på ca. 45 km/t, en rækkevidde på 75 km og kan oplades fra 0 % til 100 % via en almindelig stikkontakt i hjemmet på lidt over 3 timer.

  Er Citroën DS7 Crossback en god bil?

AMI er designet til at være så enkel som muligt, hvilket betyder, at den kun har tre knapper på indersiden. Den leveres også med en dock/USB-dockingstation til din telefon og en lille Bluetooth-højttaler, som kan tages ud af AMI’en, hvis du ønsker det. Alt i alt er AMI en perfekt lille lommeraket til travle bycentre.

Renault Twizy

Med mere end 30.000 solgte enheder på verdensplan (mest i Europa) er Renault Twizy den ubestridte mester i dette segment, men det skyldes primært, at den indtil nu ikke har haft ret mange rivaler at konkurrere med. Twizy koster omkring 7.000-8.000 euro, og du skal betale ekstra, hvis du vil have døre, ja, du hørte rigtigt.

Den gode nyhed er, at Twizy kan holde helt op til 120 km på en fuld opladning, og at den kan nå en topfart på 45 km/t, hvilket er nøjagtig det samme som Citroën AMI. Twizy kommer med en smart to-sæders konfiguration, og den føles mere som en motorcykel end en bil.

Sion

Hvis du vil have en futuristisk mikrobybiloplevelse, skal du ikke lede længere end til Sion, en lillebitte bybil, der oplader sig selv via solpaneler placeret på toppen. Sion tilbyder mere plads med fire døre og en maksimal rækkevidde på ca. 300 km/186 miles, hvilket placerer den helt i toppen af feltet. Sion koster dog omkring 25.000 euro, hvilket ikke er en lille pris at betale.

  Er DS 3 Crossback E-Tense en god bil?

Du kan oplade Sion på en hurtigoplader op til 80 % på kun 35 minutter, hvilket er et anstændigt tempo i betragtning af bilens maksimale rækkevidde. Med et batteri på 54 kWh formår Sion at tilbyde et batteri, der er større end mange elbiler fra Citroën-familien, som f.eks. e-C4.

Smart EQ ForTwo

Bilfirmaet Smart har været i gang med at lave små bybiler i et stykke tid nu, hvilket betyder, at de også kan betragtes som pionerer i dette segment. Den mest succesfulde og længst eksisterende Smart-model er ForTwo, som nu også kan fås med en elektrisk drivlinje. En Smart EQ ForTwo koster dig dog mere end 20.000 euro som ny.

Med et 17 kWh-batteri kan ForTwo køre omkring 100 km på en fuld opladning, og den kan lade sig selv op fra 20 % til 80 % på lidt over 50 minutter. Alt i alt er Smart EQ ForTwo lidt af en legende i dette segment, men den koster lidt for meget i forhold til det, den tilbyder.

FAQ-afsnit

Er små elbiler i byen det værd?

Økonomisk set er en lillebitte bybil den bedste type bil, du kan købe, fordi den kun koster dig en brøkdel af det, du skal betale for noget større. Disse biler er hurtige nok, de har en anstændig rækkevidde, og de er virkelig nemme at parkere og køre i selv de mest travle bycentre derude.

Du kan lade dem stå parkeret uden at bekymre dig om, at de bliver stjålet, da de kommer med forskelligt sikkerhedsudstyr. Hvis du bor i en travl by, og du har brug for en pendlerbil, er en lille bybil som Ami eller Twizy sandsynligvis det bedste, du kan få lige nu.

  Er Citroën C4 Picasso en god bil?

Er små elbiler til byerne fremtiden?

I det sidste årti eller deromkring har vi set et stærkt fald i produktionen af biler med store motorer og store biler generelt. Folk vender sig mod SUV’er og crossovers, og smart pladsforvaltning bliver vigtigere end den faktiske størrelse.

Hvis du kombinerer dette med de stadigt stigende omkostninger ved at bo i en by, kan du straks se, hvorfor disse små biler giver perfekt mening. De forurener ikke så meget, de koster ikke så meget, de er nemme at bo med, nemme at parkere, nemme at forsikre og nemme at køre.

Hvor populære er de små by-elbiler?

Små by-elbiler bliver mere og mere populære for hver dag, især i disse dage, hvor brændstofpriserne virkelig begynder at stige. Byerne bliver mere og mere overfyldte, og det bliver sværere og sværere at finde parkeringspladser.

Selv om de slet ikke var populære for omkring et årti siden, ser det ud til, at tidevandet er ved at vende, og at disse små elektriske bybiler er blevet virkelig populære på det seneste, især i Europa.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z