Mercedes W211 – Almindelige problemer & fejl

Mercedes W211 - Almindelige problemer & fejl

Mercedes Benz W211 er en mellemstor luksus-sedan, der har været i produktion mellem 2002 og 2009. Det betyder, at W211 nu er en 20 år gammel bil, og derfor er den ikke længere så pålidelig, som den engang var. Det gør dog ikke W211 dårlig, men det betyder blot, at du bør vedligeholde den, hvis du vil have den til at holde endnu længere.

De mest almindelige problemer, der plager W211’eren, er knyttet til knastakselpositionssensoren, affjedringen, SBC-pumpen (Sensotronic Brake Control), elektriciteten og oliekølerens kølerforsegling. Disse er kendt for at svigte et par gange i løbet af en W211’s levetid.

Mange mennesker er fast overbevist om, at W211 er en af de mest pålidelige Mercedes-modeller efter 2000, hvilket er ret tydeligt i betragtning af, at mange af disse er kendt for at krydse en million kilometer. Dette er kun muligt, hvis du vedligeholder bilen korrekt.

Alt i alt er det sikkert at sige, at en W211 er en af de mest ikoniske Mercedes-sedaner, det er især tilfældet, fordi W211 er en af de bedst solgte E-Klasse-modeller derude. Dette er et vigtigt faktum, da Mercedes formåede at sælge mere end 13 millioner E-Klasser gennem historien.

Mercedes W211 camshaft position sensor

Nokeakselpositionssensoren spiller en vigtig rolle, da den bestemmer den puls, hvormed brændstoffet sprøjtes ind i motoren, hvilket betyder, at den synkroniserer motorens timing. Hvis du får den frygtede kontrollampe på dit instrumentbræt, og hvis kontrollampen bakkes op af motorstop eller reduceret motorkraft, er der stor sandsynlighed for, at det er din knastakselpositionssensor, der er skyld i det.

  Hvilken er bedst - AMG eller M Power?

Det er ret nemt at udskifte disse, og mange Mercedes-teknikere er bekendt med disse, så det burde ikke være et vanskeligt problem at løse. Disse har en tendens til at fejle et par gange i løbet af en W211’s levetid, så sørg for at tjekke disse, hvis du er interesseret i at købe W211’eren.

Mercedes W211 affjedringsproblemer

W211 fås med en tidlig version af Mercedes AIRMATIC-luftophængssystem, som er kendt for at forårsage problemer, især hvis bilen ikke bliver kørt hele tiden. Disse forårsager typisk problemer på bagakslen, så hvis du ser en W211 med ujævn kørehøjde, er det sandsynligvis en defekt luftaffjedring, der er tale om.

Selv hvis bilen bliver kørt konstant, er luftkompressoren kendt for at fejle, mens luftkasserne, der skubber bilen opad, nogle gange har tendens til at lække. Disse er et kendt problem i W211, så det burde heller ikke være et alt for stort problem at reparere dem, men pas på, da de kan koste mange penge.

Mercedes W211 SBC problemer

SBC, eller med andre ord Sensotronic Brake Control, er et smart elektrohydraulisk system, hvor bremserne betjenes via en delikat servomekanisme. Mange Mercedes-specialister siger, at SBC-systemet er kendt for at svigte efter ca. 200k-300k bremseaktiveringer. Mercedes tilbød endda en særlig garanti på denne del, fordi det koster ret mange penge at reparere den.

Det er også værd at nævne, at 2006 W211 refresh løste mange af disse problemer, men hvis du er ude efter versionen fra før faceliftet, skal du sørge for at kigge efter et gult klistermærke på selve SBC-pumpen, fordi det angiver datoen for, hvornår disse sidst blev udskiftet.

  Har Mercedes reservehjul?

Mercedes W211 elektriske problemer

En 20 år gammel Mercedes er en kendt opskrift på alle mulige elektriske problemer såsom problemer med instrumentbrættet, problemer med udvendige lygter, problemer med soltagsmekanismen, problemer med elruder og mange andre problemer med tilbehør i bilen.

Disse er typisk nemme at løse, men problemet er, at de har en tendens til at optræde i hele W211’eren. Det betyder, at det virkelig er en stor opgave at eje en W211 uden et eneste elektrisk problem.

Mercedes W211 oliekøler kølerpakningsproblem

Oliekøleren er designet til at køle motorolien, hvilket betyder, at din W211 uden den er tilbøjelig til at overophede, især i de varmere måneder, og hvis du kører bilen i stop-and-go-trafik. Problemet her er, at pakningerne omkring oliekøleren har tendens til at gå i stykker, da de ikke er bygget af holdbart materiale.

Hvis disse tætninger bliver dårlige, vil de danne olielækager, som kan skabe ravage på alle de omkringliggende dele i dit motorrum. Som sådan skal du holde øje med disse, hvis du er interesseret i at købe en W211.

FAQ-afsnit

Hvor længe kan en Mercedes W211 holde?

Det afhænger af et utal af forskellige faktorer, primært vedligeholdelse. Nogle motorer, især nogle dieselmotorer, er kendt for at kunne holde op over en million kilometer. De mest pålidelige og langtidsholdbare benzinmotorer synes at være de 4-cylindrede motorer.

Det er sikkert at antage, at alle velholdte W211-modeller kan holde mindst 500k miles uden at have brug for større eftersyn. Internettet er fyldt med stolte ejere, der mere end gerne viser verden, at deres W211’er krydser endda det dobbelte af dette antal.

  Almindelige problemer med BMW X5

Er Mercedes W211 en klassisk bil?

Det afhænger af, hvad du anser for at være den vigtigste faktor. I nogle lande, som f.eks. i Storbritannien, skal en bil være mere end 20 år gammel for at blive opført som en klassiker. Det betyder, at tidlige W211-modeller kan betragtes som klassikere.

Det betyder, at disse biler ikke længere skal betale vægtafgift, men nogle lande har hævet denne barriere til 40 år.

Er Mercedes W211 en god investering?

Hvis du ønsker at tjene penge ved at holde på en W211, er der gode chancer for, at du ikke vil kunne tjene nogen nævneværdig sum penge, i hvert fald ikke inden for en overskuelig fremtid. Der er simpelthen for mange W211’ere rundt om i verden, så efterspørgslen efter disse er ikke nær så stor som udbuddet.

Indrømmet, de fleste af disse er eksemplarer med høj kilometertal og slidte eksemplarer, men der er stadig mange af disse, der er i anstændig stand. Måske giver de mere begrænsede AMG-modeller mere mening som investeringer, men det gør almindelige W211’ere ikke, i hvert fald ikke lige nu.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z