Mercedes SL500 er en topmodel hardtop grand tourer fra Mercedes. SL var i kontinuerlig produktion fra 1954 til 2020. SL blev lanceret som en cabriolet til kystkrydstogt med masser af luksus- og komfortfunktioner.
Men SL var ikke uden sin del lidt problemer. De mest almindelige problemer med SL-modeller omfatter affjedringsproblemer, fejl i det elektriske system, servicebremser, problemer med brændstofsystemet og flere forskellige airbag- og drivlinjeproblemer.
Nogle modeller som modellerne fra 2003-2004 eller produktionsårene 2008-2012 var de mest plagede af problemer. Modellerne fra 1999-2001 har haft færrest rapporterede problemer, hvilket er forståeligt, da disse år var Mercedes’ gyldne år med overdreven ingeniørvirksomhed.
Værdi af en Mercedes SL500
Der findes ikke en billig Mercedes SL500, uanset produktionsår. Den har altid været ekstremt dyr som ny, men SL500 bliver dog mere overkommelig som årene går. De mister altid et ton af værdi efter et par år. En sådan værdiforringelse gør disse biler tilgængelige for folk, der ikke havde råd til en ny SL500.
Men problemet er det faktum, at de vedligeholdelses- og serviceudgifter, der er forbundet med disse modeller, ikke afskrives. Faktisk er nogle ældre modeller endnu dyrere at vedligeholde nu. Mercedes indstillede SL’en, fordi modellen led under en intens nedgang i popularitet, og salget var også i konstant tilbagegang.
Efterhånden som folk mistede interessen for SL, begyndte bilerne at depreciate endnu mere kraftigt. SUV’er var begyndt at vokse i popularitet, og Mercedes besluttede, at det var på tide at indstille SL’en. Konkurrencen hjalp heller ikke, da Porsche Boxter/Cayman-modellerne altid var langt mere pålidelige end en SL500.
1972-1989 Mercedes Benz SL500 (R107)
R107-generationen af SL var nok det laveste punkt i SL’s levetid, da disse modeller var direkte skuffende fra næsten alle aspekter. De fleste SL-entusiaster er heller ikke glade for designet af denne model, især ikke de amerikanske versioner, som var udstyret med grimme for- og bagkofangere af plastik foran og bagpå.
R107’s præstationer var under standard og temmelig latterlige, da selv topmodellen SL560 var stærkt underdrejet. Men det største problem med disse biler er det store antal problemer, som disse biler havde og stadig har. På grund af dette faldt værdien af R107’eren kraftigt, og man kan let købe en R107 for en peanuts nu.
Almindelige problemer med R107’eren spænder fra overophedningsproblemer hele vejen op til timingproblemer, rust eller elektroniske fejl. Den lave værdi hjælper slet ikke R107’eren, da de fleste mennesker ikke betragter dem som værdifulde. På grund af dette bliver mange af dem forsømt.
2001-2007 Mercedes SL500 (R230)
R230 Mercedes SL var en ret populær bil, da den kom ud, men efter et stykke tid begyndte disse modeller også at vise en masse problemer. De tidlige versioner var udstyret med 5-trins automatgear, og senere versioner tilbød et 7-trins automatgear, som var ret upålideligt. Det lykkedes dog Mercedes at løse problemerne noget i de senere modeller.
Almindelige problemer, der plagede disse modeller, var masser af utætheder, elektronikproblemer, affjedringsproblemer, fejl på motorophæng, intercoolerpumper og meget mere. De senere modeller var en smule mere pålidelige, men R230-generationen vil nok altid blive husket som den, der gav mest hovedpine.
Problemet med disse biler er, at de er utroligt komplekse, og mange af de elektriske problemer var virkelig svære at diagnosticere. Omkostningerne ved at reparere SL500’er har altid været usædvanligt høje, da de kræver ret avanceret diagnoseudstyr og en avanceret erfaren mekaniker.
Mercedes SL FAQ
Hvorfor bliver Mercedes SL-modellerne nedskrevet så hurtigt?
Generelt vil Mercedes SL-modeller blive nedskrevet med op til 61 % i løbet af de første 5 år. Hvis man tager indgangsprisen i betragtning, som normalt ligger over 100.000 dollars, er disse tal ekstremt ugunstige. De nyere versioner afskrives særlig hurtigt, da folk ikke er så interesserede i at købe dem som ældre SL-modeller.
Disse biler taber meget i værdi på grund af den manglende popularitet, de dyre startpriser, den hårde konkurrence og den tvivlsomme pålidelighed.
Vil Mercedes genoplive SL’en?
For nylig udsendte Mercedes en erklæring, der bekræftede en snarlig lancering af den helt nye 2022 Mercedes SL. Mercedes corporate besluttede at tage en anderledes tilgang med den nye SL-model, og mange mener, at den nye Mercedes SL vil repræsentere et stort spring i forhold til de ældre SL-modeller.
Nogle rapporter tyder på, at den nye SL ikke vil blive tilbudt som hardtop, men kun som softtop. Desuden siger mange rapporter, at den nye SL vil blive tilbudt med en AMG-forbedret BiTurbo V8-motor med mere end 600 hk.
Hvad er den bedste Mercedes SL500 gennem tiderne?
Mange kunder mener, at R129-generationen af SL500 var en af de bedste SL500-modeller, der nogensinde er lavet. R129 var i produktion mellem 1989-2001, og disse år blev ofte betragtet som Mercedes-teknikens gyldne år, da mange af de modeller, der blev fremstillet i denne æra, var ekstremt over-teknologiske.
R129 SL500 er drevet af en 5,0-liters V8-motor med 320 hk, hvilket var en enorm effektforøgelse i forhold til den tidligere R107-skuffelse. Designet af R129 blev også betragtet som moderne på den tid, og mange mener, at R129 også er blevet bedre i alderen sammenlignet med den tidligere R107.
Hvad er den bedste Mercedes SL-model gennem tiderne?
Hvis du er på markedet for en SL500, repræsenterer R129 den bedste værdi for pengene i Mercedes SL500-historien. Men hvis du er interesseret i den bedst mulige model, som Mercedes nogensinde har tilbudt med en “SL”-betegnelse generelt, er det utvivlsomt 300SL fra 1954, der er den model, du skal overveje.
Mercedes 300SL fra 1954-1957 er et automobilikon, som mange mener er den smukkeste bil, der nogensinde er fremstillet. Værdien af disse biler er skudt i vejret på grund af den øgede efterspørgsel. Så hvis du vil have en Mercedes 300SL fra 1950’erne, skal du være klar til at bruge op mod en million dollars, eller endda et par millioner dollars for de bedste eksemplarer.