Mercedes-Benz 9G-Tronic – Alt, hvad du skal vide

Mercedes Benz er et mærke, der er kendt for innovation, en banebrydende tilgang til teknologi og mekanik af høj kvalitet. Mercedes 9G-Tronic 9-trins automatgearkasse med 9 gear er designet til at kombinere komfort, ydeevne, brændstofeffektivitet, smidighed og pålidelighed.

9G-Tronic er en momentomformergearkasse, men ikke bare en hvilken som helst momentomformer, da den anvender en hydrodynamisk momentomformer, som er den første i branchen. 9G-Tronic er designet til at give en op til 10 % øget brændstofeffektivitet, hvilket er mere end velkomment for enhver bil derude.

9G-Tronic leveres også med dedikerede køretilstande, som er designet til at fremhæve forskellige karakteristika ved gearkassen. Det er også en forholdsvis pålidelig gearkasse, men nogle ejere rapporterer om problemer i forbindelse med solenoiden, at gearkassen går i limp mode, at den skifter ujævnt og at accelerationen er langsom.

9G-Tronic fås i næsten alle nyere Mercedes-modeller. Forgængeren for 9G-Tronic var 7G-Tronic, som stadig fås i nogle nyere AMG-modeller med mange hestekræfter, især dem med en 12-cylindret motor.

Mercedes 9G-Tronic introduktion

Mercedes 9G-Tronic 9-trins automatgearkasse med 9 gear blev først introduceret i Mercedes E350 Blue Efficiency fra 2013, og efter at den blev fuldt tilgængelig med W222 S-klassen, blev den også standard for hele Mercedes-linjen.

9G-Tronic bygger på den samme platform, som 7G-Tronic er baseret på, men 9G-Tronic tilbyder flere imponerende løsninger for at give en endnu mere jævn og effektiv køreoplevelse. Gearkassen er designet til altid at holde motoren i det lavere omdrejningsområde, og det er på den måde, at den formår at tilbyde op til 10 % bedre brændstofeffektivitet sammenlignet med 7G-Tronic.

  Mercedes C240 - Alt, hvad du behøver at vide

9G-Tronic fås enten som en momentomformer eller som MCT multikoblingsenhed, som grundlæggende er den almindelige 9G, men uden momentomformer. MCT-enheden er konstrueret med en våd kobling, og computeren er designet til at understøtte en dobbeltkoblingsfunktion.

MCT 9G-Tronic fås til de højere AMG 63-modeller med henblik på at reducere gearskifttiden og gøre bilen så hurtig som muligt.

Mercedes 9G-Tronic – Hvordan er den sammenlignet med 7G-Tronic?

Som nævnt i starten er 9G-Tronic efterfølgeren til den berømte Mercedes 7G-Tronic 7-trins gearkasse, men 9G-Tronic lover et væld af forbedringer i forhold til 7G-Tronic-boksen. Mercedes E350 Blue Efficiency fra 2013 var den første model, der introducerede 9G, og de forbedringer, som 9G tilbyder, er mest tydelige med 2013 E350.

Selv om 0-60MPH-tiden er forblevet den samme på 6,6 sekunder, tilbyder E350 BE et bedre brændstofforbrugsresultat på 53,3 MPG sammenlignet med 51,4 MPG for 7G-Tronic-modellen. 7G-Tronic E350 udleder 144 g C02 pr. 100 km, mens E350 BE udleder 138 g CO2 pr. 100 km.

Forbedringerne i brændstofforbruget er endnu mere synlige ved bykørsel, hvor E350 BE opnår et resultat på 44,1 MPG i forhold til den 7-trins E350-model, som giver op til 40,9 MPG. 9G-Tronic fås med både RWD- og AWD-modeller, hybridbiler, diesel- og benzinmotorer.

9G-Tronic føles også mere sammenhængende og smidigere sammenlignet med den ældre 7G-Tronic, især på store og tunge Mercedes-modeller.

Mercedes 9G-Tronic pålidelighed og almindelige problemer

Mercedes 9G-Tronic er en ret pålidelig gearkasse, men der er et par problemer, der er værd at nævne. 9G-Tronic er kendt for nogle gange at opleve hårde skift, især fra neutral til 1. gear eller fra 1. til 2. gear. Den er også kendt for nogle gange at være en smule langsom til at reagere, især når bilen er kold.

  Hvilken model er den mindste Mercedes SUV?

9G-Tronic synes nogle gange at have problemer med solenoiden, som sætter bilen i limp mode for ikke at beskadige andre vitale gearkassekomponenter.

Mercedes 9G-Tronic serviceskemaer

Mercedes 9G-Tronic-gearkassen er et indviklet stykke præcisionsteknik, der kræver konstant vedligeholdelse for at fungere korrekt. Hvis du undlader at udføre din vedligeholdelse i overensstemmelse hermed, vil du sandsynligvis opleve alle mulige problemer med gearkassen.

Sørg derfor for at servicere din 9G-Tronic-gearkasse hver 75.000 i gennemsnit, eller hvert 5. år, alt efter hvad der kommer først. Et regelmæssigt Mercedes 9G-Tronic-service består af udskiftning af olie og filter til den automatiske gearkasse. Men hvis forhandleren eller mekanikeren vurderer, at der er noget andet, der skal gøres, skal du sørge for at gøre det for at undgå potentielle uheld senere hen.

FAQ-afsnit

Hvor god er Mercedes Benz 9G-Tronic-gearkassen?

Mercedes 9G-Tronic-gearkassen er en af de bedste gearkasser til luksusbiler på markedet lige nu takket være dens imponerende effektivitetsresultater og takket være dens smidige betjening. Det er måske ikke den hurtigste gearkasse derude, fordi det ikke er en dobbeltkoblingsenhed, men alligevel er der næppe nogen, der vil være uenig i, at 9G-Tronic er intet mindre end imponerende.

I næsten alle kategorier tilbyder 9G-Tronic betydelige opgraderinger i forhold til 7G-Tronic. Det eneste sted, hvor 7G-Tronic stadig tilbyder mere, er det maksimale drejningsmoment, den kan klare. Det er derfor, at nogle nyere 12-cylindrede Mercedes-motorer og store dieselmotorer stadig anvender 7G-Tronic.

  Hvad er den mest luksuriøse klasse af Mercedes?

Hvad er forskellen mellem 9G-Tronic TCT- og 9G-Tronic MCT-gearkassen?

9G-Tronic TCT henviser til den momentomformer, der anvender en hydrodynamisk momentomformer, hvor væsker erstatter koblingen. 9G-Tronic MCT henviser til det multikoblingssystem, der findes i AMG 63-modellerne i topklassen, hvor kunderne foretrækker skiftetider, acceleration og spænding frem for smidighed, effektivitet og holdbarhed.

Derfor er MCT 9G-Tronic-gearkasserne designet til at være responsive først og fremmest. Det betyder også, at de tilbyder launch control og er meget mere kraftfulde, når de skifter gear. Alt i alt er MCT-gearkassen det tætteste, Mercedes på nuværende tidspunkt tilbyder en dobbeltkoblingsgearkasse til deres større og kraftigere AMG-modeller.

Hvilke køretilstande har 9G-Tronic?

9G-Tronic-gearkasserne har tre forskellige køretilstande, Eco, Dynamic og Manual, hvor du kan tage fuld kontrol over skiftet ved hjælp af de padle-skiftere, der er monteret på rattet. MCT 9G-Tronic har fire forskellige køretilstande: Comfort, Sport, Sport+ og Manuel.

Disse køretilstande er designet til at maksimere de specifikke fordele, som 9G-Tronic tilbyder, afhængigt af kørselsmiljøet. Det betyder, at 9G-Tronic er i stand til at ændre sin karakter alt efter, hvad du ønsker af den.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z