Mercedes-Benz 9G-Tronic – Almindelige problemer & fejl

Mercedes Benz 9G-Tronic 9-trins gearkasse er en af de allerførste 9-trins gearkasser i luksusklassesegmentet. 9G-Tronic blev første gang præsenteret i Mercedes E350 Blue Efficiency fra 2013 og blev senere inkorporeret i alle efterfølgende Mercedes-modeller, startende fra W222 S-klassen.

Som nævnt kommer 9G med 9 gear for at maksimere effektiviteten og minimere effekttabet, mens koblingsindgreb og skiftetider er blevet reduceret i forhold til den tidligere 7G-Tronic-gearkasse. Alt i alt er 9G-Tronic en all-around opgradering i forhold til 7G-Tronic, og den findes stadig i mange Mercedes-modeller.

9G-Tronic findes både som en drejningsmomentomformer og som en multikoblingsgearkasse, der i princippet er en 9G-Tronic, men uden drejningsmomentomformer. Selv om de fleste, der kører Mercedes-modeller med denne gearkasse, har mange positive ting at sige, er 9G-Tronic ikke uden problemer.

De mest almindelige 9G-Tronic-problemer er bl.a. grove gearskift, langsomme gearskift, slibelyd, svag acceleration og problemer med solenoiden. Denne transmission kræver konstant vedligeholdelse, hvis du vil have den til at holde, men bortset fra det er det en relativt pålidelig boks.

Mercedes 9G-Tronic problemer med grove gearskift

Mange ejere har klaget over, at deres 9G-Tronic Mercedes-modeller har oplevet grove skift, især når de skifter fra neutral til første gear eller fra første til andet gear. Dette har tendens til at ske både, mens bilen er kold og varm, hvilket gør problemet endnu mere bekymrende. Nogle ejere siger, at en genstart løste problemet, mens andre siger, at det ikke gør det.

Nogle går så langt som til at sige, at du ikke skal være overrasket, hvis du oplever rykagtige skift med 9G-Tronic, men virkeligheden er, at problemer som disse påvirker transmissionens generelle holdbarhed. Det bedste, du kan gøre, er at kontakte en Mercedes-forhandler og tage din bil med til en komplet diagnose.

  Almindelige problemer med Mercedes C230

Mercedes 9G-Tronic problemer med langsomme gearskift

Mercedes 9G-Tronic er en topmoderne gearkasse, der fås i mange præstationsorienterede Mercedes-modeller. Det er ikke en dobbeltkoblingsboks, hvilket betyder, at den ikke går lige så hurtigt gennem gearene som noget som Porsche PDK, men ingen kan sige, at 9G-Tronic er langsom.

Uanset hvad, hvis du oplever, at din 9G-Tronic er doven, mens den går gennem gearene, bør du først vente, indtil den har nået optimal arbejdstemperatur. Hvis problemerne fortsætter, bør du tage din bil til forhandleren, da langsomme gearskift ofte er et symptom på slidte mekaniske komponenter eller et problem med softwaren.

Mercedes 9G-Tronic slibende lyde

For at 9G-Tronic kan opfylde sin opgave efter hensigten, har den brug for konstant udskiftning af væske, mere specifikt skal du udskifte væsken hvert 4-5 år, afhængigt af hvor mange kilometer du kører årligt. Uanset hvad, har slibelyd en tendens til at opstå på grund af metalfyldninger og partikler i transmissionsvæsken.

Disse problemer fører også ofte til en defekt elektrohydraulisk konverter, så sørg for at få din undersøgt, hvis din 9G-Tronic lider af lignende problemer. Mange ejere har rapporteret om vibrationer og slibning under kørsel ved motorvejshastigheder i højere gear. Det er endnu ikke klart, om det har noget at gøre med transmissionen specifikt.

Mercedes 9G-Tronic langsom acceleration

Den tidligere generation af 7G-Tronic er kendt for hurtige accelerationstider, og da 9G-TRonci blev introduceret, blev accelerationstiderne endnu bedre. Hvis du køber en AMG-model i den højere ende, får du også launch control-funktionen, som sørger for, at du altid får de hurtigst mulige accelerationstider.

  Bedste Mercedes til at modificere?

Mange ejere har dog rapporteret om to problemer i forbindelse med accelerationen. Det første er, at bilen ikke er villig til at aktivere launch control eller ikke er villig til at forblive i launch control-tilstand. Nogle gange er gearkassen ikke i stand til at afgøre korrekt, hvilket gear der er nødvendigt for optimale accelerationstider, hvilket betyder, at din bil accelererer langsommere end normalt.

Mercedes 9G-Tronic solenoid problemer

9G-Tronic-gearkassen er designet til at aktivere limp mode, når noget forårsager en mere kritisk fejl for at bevare gearkassen fra yderligere problemer. Hvis solenoiden svigter, vil bilens gearkasse helt deaktivere det pågældende gear.

Det betyder, at det pågældende gear ikke vil blive aktiveret, og bilen vil sandsynligvis gå i limp mode. Hvis dette sker, skal du tage din Mercedes ind til en forhandler. Forsøg ikke selv at nulstille gearkassen, da limp mode kun er beregnet til at blive aktiveret, når transmissionen har problemer, der kan forårsage langt større skader.

FAQ-afsnit

Er Mercedes 9G-Tronic en god gearkasse?

Mercedes 9G-Tronic er faktisk en rigtig god gearkasse, fordi den giver en fantastisk kraftoverførsel, kan tåle masser af drejningsmoment, og fordi den er smidig og sammenhængende. 9G-Tronic maksimerer også effektiviteten ved konstant at skifte gear i henhold til den køretilstand, du er i.

Transmissionen er overlegen responsiv, hvilket betyder, at når du sætter kick down i sportsmode, finder bilen altid det rigtige gear at være i, hvilket betyder, at 9G-Tronic er god til alt. Højere V12-Mercedes-modeller i den højere ende undgår typisk at bruge 9G-Tronic, fordi 7G-Tronic er et bedre valg til motorer med højere drejningsmoment.

  Har Mercedes mange problemer?

Hvordan nulstiller man Mercedes 9G-Tronic-gearkassen?

Hvis du ønsker at nulstille din 9G-Tronic-gearkasse efter et olieskift eller af en anden grund, skal du sørge for at følge disse trin. Forsøg dog ikke at gøre dette, hvis du ikke er 100 % klar over, hvad du gør. Rådfør dig altid med din forhandler, når du selv skal udføre forhandleropgaver.

Sæt nøglen i anden position og lad være med at starte bilen. Hold speederpedalen i kick-down-positionen i 5 sekunder uden pause. Nu er det tid til at dreje nøglen til OFF-positionen, men uden at tage den ud af. Fjern herefter foden fra speederen, og vent 2 minutter, før systemet genstarter sig selv.

Hvilke er de bedste automatiske gearkasser i verden?

Der findes mange fantastiske automatgear i verden, men det ser ud til, at Porsche PDK dobbeltkobling måske er den bedste af dem alle. Årsagen er, at PDK’en tilbyder utroligt smidige og hurtige skift, så meget, at den smidighed, som PDK’en tilbyder, er mere skarp i forhold til en momentomformer end i forhold til en DCT-boks.

For det andet er PDK i stand til at tåle konstant launch control. DSG(S-Tronic)-gearkassen, der findes i andre VAG-produkter, er også fantastisk, men den er ikke så smidig som PDK. Steptronic-automatgearkassen i nogle BMW’er er også en af de bedste gearkasser på markedet.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z