Volvo fremstillede tidligere cabrioletbiler, men de ophørte med at fremstille dem i 2013.
Volvo C70 blev udgået i 2013 på grund af dårligt salg. Volvos daværende chef Hakan Samuelsson sagde også, at virksomheden havde meget at se til. Nedlæggelsen var ikke overraskende, fordi den eneste svenske fabrik, der plejede at lave C70’er, også blev lukket i 2013.
Volvo’s cabriolet: C70
Volvo introducerede sin første cabriolet i 1998. De lancerede Volvo C70 i to varianter. Den ene var en coupé og den anden var en cabriolet. Det var et virkelig spændende projekt for Volvo, da de aldrig tidligere havde bygget noget lignende. De slog sig sammen med Tom Walkinshaw Racing (TWR) for at gøre det muligt.
Bilen blev afsløret i 1996 på Paris Motor Show og blev meget godt modtaget. Den blev designet i Oxford hos TWR. Volvo bestemte bilens karakteristika og grundstruktur, mens TWR stod for design og produktion.
Anden generation
Bilen fik en opdatering af anden generation i 2006. De forbedrede i vægtstyring og bremsesystem. Håndteringen blev også forbedret i denne generation. Den konvertible versions tag fik en opdatering med en udtrækkelig hardtop. Interiøret fik også nogle opgraderinger.
Hvorfor indstillede Volvo sin cabriolet?
Afviklingen var ikke overraskende. I 2011 afslørede Volvo, at de ville indstille produktionen af den på grund af dårligt salg. Den fabrik, der byggede C70 i Sverige, blev også lukket i 2013. I 2013 meddelte den daværende chef Hakan Samuelsson, at bilens efterfølger ville være ude så hurtigt som muligt. Den cabrioletversion blev dog aldrig annonceret.
Volvo C70 blev erstattet af Polestar 1. Denne blev afsløret i 2015. Polestar 1 er en plug-in hybridsportsvogn, men der findes ingen cabrioletversion af denne bil.
Vil Volvo nogensinde lave en cabriolet igen?
Hvis man ser på fortiden, så indstillede Volvo sin cabriolet på grund af dårligt salg. Det tyder på, at det sandsynligvis ville være for dyrt for Volvo at lave en ny, og til gengæld ville det give et lavt afkast. Cabrioletter kræver ekstra teknik med strukturel stivhed, hvilket gør dem meget dyrere at producere.
I 2017 meddelte Volvo også i et stort skridt fra virksomhedens side, at de kun ville lave el- og hybridbiler. Dette flyttede hele Volvos fokus i retning af elektrificering, hvilket gør det endnu mere usandsynligt at producere en prangende cabriolet.
Volvo har heller ikke en produktion i så stor skala som andre bilmærker. De producerer langt færre biler end deres konkurrenter. Derfor er det med deres elektrificeringsplaner kombineret med Volvos lavere skala i produktionen svært at forestille sig, at de nogensinde vil lave en cabriolet igen.
Volvo’s fremtidsplaner
I Volvos fremtidsplaner er der heller ikke tegn på en cabriolet. Med annonceringen af elektrificeringen opfylder de deres løfte om at skifte til elektrisk drivkraft. Volvos næste mål er at sælge 50 % af deres biler som fuldt elektriske biler. De har endda planlagt at stoppe med at lave hybridbiler i 2030. Det vil betyde, at de vil skifte til fuldt elektriske køretøjer inden 2030.
Hvad er konvertible biler?
En bil, der kan køres uden tag, kaldes en cabrioletbil. Idéen med konvertible biler er enkel. Passagererne sidder under et åbent tag under kørslen. Taget er normalt opbevaret bagpå, og tagets indtrækningsmetode er forskellig fra bil til bil. Størstedelen af tagene er foldbare og fremstillet af stof. Nogle er dog hårde tage.
Konvertible biler har eksisteret i mange år. De fleste af de biler, der blev introduceret i det 19. århundrede, var med åbent tag. Det var i slutningen af det 19. århundrede, at motorerne blev kraftigere. Kraftigere motorer gav fødsel til de foldbare tage. Tagene var lavet af stof eller læder.
Det var i 1920’erne, at stålkarrosserier blev masseproduceret. De var billigere og derfor mere overkommelige for køberne. Dette gav anledning til de lukkede tagbiler. Det var på dette tidspunkt, at cabrioleterne begyndte at forsvinde. I midten af 1930’erne blev cabrioleter solgt som luksusbiler til høje priser.
Problemer med cabrioletbiler
For det første har cabrioleter et problem med den strukturelle stivhed. Bilen er modificeret for at forblive stiv, hvilket kræver intensiv ingeniørarbejde for at gøre den stabil. Så er der flere andre problemer som f.eks:
- Du kan ikke lytte til radioen
- Cabriolet-toppe kan lække
- Nogle cabrioleter har en begrænset hastighed
- Solskoldninger
FAQ
Er cabrioletbiler sikre?
Mange mennesker er bekymrede over at vælte rundt i en cabriolet. Da de fleste cabrioleter er sportsvogne, er deres tyngdepunkt meget lavt. De er konstrueret til at være sådan. Ifølge IIHS er moderne cabrioleter dog lige så sikre som andre biler.
Findes der cabriolet-elbiler?
Der findes ingen cabriolet-elbiler lige nu, men der er fremskridt i sigte. Volkswagen arbejder på en elektrisk cabrioletbil, og Tesla gør også fremskridt inden for fire-sæders cabriolet-elbiler. Udover dem arbejder nogle andre bilgiganter også på at lave en cabriolet EV som Bentley, Fiat og Nissan.
Er cabrioleter ved at dø ud?
Ifølge de fleste bilproducenter har cabrioleter et dårligt salg og kræver meget mere arbejde at konstruere dem. Det er grunden til, at de er ved at dø. Den dyre produktion og den lavere efterspørgsel gør det meget sværere at bevare dem i en almindelig bilserie. Hvis man har råd til det, blomstrer de dog stadig i luksussegmentet.
Er der nogen billige cabrioleter?
Som vi alle ved, er cabrioleter som regel dyrere end den normale version af de fleste bilmodeller. De høje produktionsomkostninger og den lave efterspørgsel gør dem meget dyrere at producere. Der findes dog nogle forholdsvis billigere cabrioleter på markedet, f.eks:
- Fiat 500c: Priserne starter ved 29.300 dollars.
- Mazda MX-5 Miata: Prisen starter ved 23.970 dollars.
- Ford Mustang Convertible: Prisen starter ved 29.300 dollars.
- Chevrolet Camaro Convertible: Priserne starter ved 32.200 dollars.