Hybridbiler er stadig de nye børn på markedet, og derfor har folk en tendens til at stille mange spørgsmål om, hvordan de fungerer, og hvad de kan og ikke kan gøre. For at fjerne enhver forvirring er det sikkert at sige, at langt de fleste hybrider ikke kan køre uden batteri, men nogle få af dem kan på en måde godt.
De fleste hybridbiler i dag er bygget på en måde, hvor forbrændingsmotoren og elmotoren hele tiden er afhængige af hinanden. Disse biler kan ikke køre uden batteri, fordi det har en tendens til at forårsage alvorlige skader på hybridsystemet.
På den anden side kan hybrider, der er bygget på et såkaldt ”parallelsystem”, køre uden batteri, Toyota Prius er et godt eksempel herpå. Det parallelle hybridsystem fungerer på den måde, at forbrændingsmotoren og elmotoren arbejder hver for sig, og de kan køre uden batteri, men kun i kort tid.
Hvorom alting er, så regner Toyota med, at det kun er i situationer, hvor du ikke har noget valg, at køre din hybrid med 0 procent batteri. Hvis det alligevel sker, bør du kun køre bilen til et sikkert sted eller et serviceværksted for ikke at beskadige hybridsystemet.
Det væsentlige ved en hybrid drivlinje
En hybrid er en bil, der bruger en elmotor og en forbrændingsmotor for at maksimere effektiviteten ved hjælp af regenerativ bremsning og smarte motorstyringssystemer. Det betyder, at en hybridbil fungerer bedst i et bymiljø fyldt med masser af stop-and-go-trafik.
En stor fordel ved en hybridbil er, at du i de fleste tilfælde ikke er afhængig af friktionsbremserne, fordi en hybridbil er udstyret med friktionsmotorer, der bremser bilen og lagrer den energi til fremtidig brug. Som sådan bruger du kun dine friktionsbremser, når du har brug for at foretage et pludseligt stop.
Nogle hybridbiler bruger højspændingsbatteripakken til at starte forbrændingsmotoren, hvilket betyder, at du ikke vil kunne køre sådanne biler uden batteri. Under kørslen skal et funktionelt hybridsystem skifte mellem forbrændingsmotoren og elmotoren for at opnå maksimal effektivitet.
Det er værd at nævne, at hybridbiler bør købes af folk, der bruger størstedelen af deres køretid i byen. Hvis du derimod mest kører langdistancekørsel på motorvejen, er den mest effektive motormulighed en stor dieselmotor med masser af drejningsmoment.
Kørsel i en hybrid med et dødt batteri
Som tidligere nævnt kan du, hvis du ejer en bil, der bruger ”parallelhybridsystemet”, køre bilen uden at være afhængig af batteriet. Det skyldes, at elmotoren og forbrændingsmotoren ikke er afhængige af hinanden for at fungere, hvilket betyder, at du måske også kan køre sådanne biler uden benzin.
Sådanne scenarier bør dog undgås, fordi de ikke anbefales af nogen producent, der laver en hybrid, som kan køre uden batteri. Da nogle hybridbiler bruger højspændingsbatteriet til at starte bilen, kan du måske ikke starte bilen igen, hvis du slukker for forbrændingsmotoren, hvis du slukker for den.
Desuden gør kørsel uden batteri bilen meget ubehagelig at køre og ret langsom, fordi systemet ikke er designet til at fungere uden batteri. Den bedste fremgangsmåde ville være at finde et sikkert sted at holde ind til siden og tilkalde en p-pladebil.
Kørsel i en hybridbil uden benzin
De fleste hybridbiler er helt ubrugelige uden benzin, men andre som Chevy Volt kan dog køres uden en eneste dråbe benzin i tanken. Begrundelsen for dette er enkel: Uden benzin mister en hybridbil sin primære energikilde, hvilket gør bilen langsom og ekstremt nervøs.
Hvis du f.eks. ejer en hybrid Nissan Altima, vil du ikke kunne køre den uden benzin, fordi bilen vil lukke ned med det samme. Som tidligere nævnt bruger nogle hybridbiler deres elektriske systemer til at starte forbrændingsmotoren, når det er nødvendigt, og hvis du ikke har benzin, kan dette endda beskadige dit batteri.
Det er hovedårsagen til, at de fleste hybridbiler ikke kan køre uden benzin, fordi det kan forårsage uoprettelige skader på hybridsystemet. Hvis du ejer en hybrid, der kan køre uden benzin, skal du sørge for ikke at stole på denne mulighed og kun bruge den, hvis det er nødvendigt.
FAQ-afsnit
Skal man udskifte batteriet på en hybrid?
De fleste batterier i hybridbiler bør holde mindst 100k miles, men mange af dem kan holde mere end dobbelt så længe. Hvis du ejer en hybridbil med et hybridbatteri med et højt kilometertal og med det originale batteri, er der dog gode chancer for, at du bør skifte det på et tidspunkt.
Et gennemsnitligt nyt hybridbatteri koster op til 6.000 dollars afhængigt af bilen og batteriets størrelse, og det er uden at tage højde for arbejdsomkostningerne. Sørg for at tjekke garantien, da nogle bilproducenter nogle gange dækker deres batterier i op til 100k miles.
Vil diesel- og benzinbiler blive forbudt i fremtiden?
Ifølge nylige udtalelser fra mange regeringer og internationale organisationers embedsmænd forventes det, at dieselbiler om et årti eller to helt vil ophøre med at blive produceret. Selv om det stadig er uklart, er der chancer for, at benzinbiler også vil stoppe produktionen.
For at opnå en renere fremtid vil vi alle køre hybrid- og elbiler. Disse skøn er ikke 100 % korrekte, og vi bliver nødt til at vente og se, hvad der sker. Det er værd at nævne, at man ikke behøver at skrotte eksisterende diesel- og benzinbiler, da forbuddet kun kommer til at berøre nye biler.
Er det værd at købe en hybridbil lige nu?
Hvis du kan bruge hybridbilen til det, den er, så er den det. Hvis du ikke kan eller vil bruge en hybrid til det, den er, så er den ikke det værd. Hybrider er skabt til stop-and-go-trafik i byen, fordi du kan stole på regenerativ bremsning i modsætning til friktionsbremsning.
Regenerationsbremsning er designet til at opsamle tabt energi, mens man bremser ned, for at lagre den i batteriet til senere brug. Det betyder, at hybridbiler ikke er skabt til motorvejskørsel, og du bør springe dem over indtil videre, hvis det er det, du gør det meste af tiden.