Hvad er bedst, en hybrid eller plug-in hybrid?

I det sidste årti er hybrider blevet lidt af en norm for mange producenter, der ønsker at sænke deres generelle CO2-emissioner over hele linjen, men er de faktisk et godt køb, og er en konventionel hybrid (HEV) bedre end en plug-in hybrid (PHEV)?

En konventionel hybrid anvender et mindre batteri sammen med en overvejende gasmotor for at opnå bedre MPG-resultater. Disse typer hybrider tilbyder sjældent en rækkevidde, der kun er elektrisk, og hvis de gør, er denne rækkevidde næsten altid ubetydelig.

På den anden side bruger en plug-in hybrid et meget større batteri, som også kan oplades enten via en almindelig stikkontakt i hjemmet eller en kraftigere stikkontakt for at opnå en hurtigere opladning. Disse typer hybridbiler har således en rækkevidde, der kun er elektrisk, men de er dyrere at købe end en konventionel hybridbil.

Når det er sagt, er en plug-in hybrid en bedre løsning, hvis du er i stand til og villig til at bruge den til det, den er, hvilket betyder, at du konstant skal sætte den i stikkontakten for at lade den op, og hvis du er villig til at bruge den til det, den er, er en plug-in hybrid en bedre løsning. Hvis du derimod ikke kan være bekendt at tilslutte en plug-in-hybrid regelmæssigt, er en konventionel hybrid sandsynligvis en bedre løsning.

Konventionelle hybridbiler (HEV)

En konventionel hybrid blev først introduceret med den mærkelige Honda Insight, men den blev senere populariseret af Toyota Prius. Disse to japanske producenter var de første til at indføre en mere hybridbilsvenlig tilgang og blev senere fulgt af resten af forbrugsdåseindustrien.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Bedste luksusbil til ældre

Til illustration vil vi bruge Toyota Prius som benchmark for moderne HEV-teknologi. Med en startpris på omkring 24.000 dollars giver Toyota Prius 58 MPG i byen og 53MPG på motorvejen, hvilket mildest talt er et anstændigt resultat.

Denne konventionelle hybridbil kan ikke sættes i stikkontakten, da batteriet oplades under kørslen. Den almindelige Prius tilbyder et 0,75 ret lille kWh-batteri, og derfor tilbyder den ikke mulighed for at sætte det i stikkontakten. Når det er sagt, er bilen overvejende afhængig af forbrændingsmotoren, og elmotoren er der kun til hjælp.

Plug-in-hybrider (PHEV)

Tilbage i 1899 designede en berømt tysk ingeniør ved navn Ferdinand Porsche et koncept for en plug-in hybrid kaldet System Lohner-Porsche Mixte. Den første kommercielle plug-in-hybrid blev imidlertid introduceret i 2010 af GM, og den blev kaldt Chevy Volt.

Til illustration vil vi bruge Toyota Prius Prime som benchmark for moderne plug-in hybridteknologi, da det kun er rigtigt at sammenligne den med den almindelige Toyota Prius. Når det er sagt, koster Prius Prime op til 4.000 dollars mere end den almindelige Prius.

Desuden har Prius Prime et batteri på 8,8 kWh, som gør det muligt for Prius Prime at køre op til 25 miles uden at bruge en dråbe brændstof. MPG-resultaterne er ens mellem de to, men med den elektriske tilstand in mente, siges MPGe-resultaterne for Prius Prime-modellen at ligge på omkring 133 MPGe.

Traditionel hybrid vs. plug-in hybrid

For at kunne komme til en retfærdig konklusion om, hvilken af disse der er bedre end den anden, skal vi fokusere på, hvordan du planlægger at bruge en HEV/PHEV. For dem, der kan tilslutte en PHEV, og som er villige til at gøre det, kan de ekstra omkostninger, der er forbundet med en PHEV, nemt indhentes efter et år eller to.

  Bedste hybridbil til vinterkørsel

Plug-in-hybridbiler er som sådan bedre end konventionelle hybridbiler ud fra et effektivitetssynspunkt, og det betyder, at de er bedre i det hele taget, fordi effektivitet er den vigtigste faktor, når det drejer sig om hybridbiler. Selv om de nogle gange går på kompromis, når det gælder lastrum eller reparationsomkostninger, er der en grund til, at de er dyrere.

Konventionelle hybridbiler er for det meste designet til dem, der ikke rigtig ønsker at bekymre sig om at tilslutte bilen, men som også ønsker at drage fordel af en form for brændstofbesparende teknologi. De koster mindre, og de er ikke så komplekse, men mange mener, at de slet ikke giver mening, og at de slet ikke burde eksistere.

FAQ-afsnit

Er en plug-in hybrid bedre end en elbil?

Svaret på dette spørgsmål afhænger også af, hvordan du plejer at bruge din bil. Hvis du maksimerer potentialet i elmotoren i din plug-in hybrid, bør du vælge en elbil, fordi en elbil er en all-round bedre løsning, når det gælder effektivitet og emissioner.

Men hvis du stadig nyder at blive beskyttet af forbrændingsmotoren, bør du holde dig til en hybrid i et stykke tid. Det er altid bedre at eje en hybrid, før du overvejer at hoppe over på en elbil, fordi det viser dig, hvad du skal gøre på daglig basis for at nyde en angstfri pendling.

Hvad er den bedste plug-in hybrid på markedet lige nu?

Den bedste plug-in hybrid i verden lige nu må være Hyundai Ioniq, fordi den tilbyder masser af alt til en overkommelig pris. Ioniq er god nok til 50+ MPG både på motorvejen og i byen, har 7 forskellige udstyrsniveauer og tilbydes også enten som PHEV, HEV eller en fuldgyldig EV.

  Bedste brugte biler til en første bil

Toyota Prius Prime er også en fantastisk PHEV, og det samme gælder Volvo XC60 Recharge. Hvis du ønsker en mere luksuriøs følelse, men alligevel sporty sedan, skal du sørge for at tjekke BMW 330e.

Hvem laver de bedste elbiler på markedet?

De bedste elbiler på markedet bliver lavet af Tesla, fordi Tesla har specialiseret sig i markedet for elbiler, og ingen anden bilproducent har adgang til Teslas avancerede superchargernetværk. Mærker som Porsche, Audi og Mercedes designer og bygger elbiler af højere kvalitet og mere avancerede, men de er ikke lige så praktiske at bruge som Teslas biler.

Hvis du kombinerer det med den mest avancerede teknologi inden for autonom kørsel, stemmegenkendelse og infotainmentsystemer, kan man roligt sige, at alle Tesla’er brillerer i disse tilfælde. Men hvis opladningsmulighederne forbedres for ikke-Tesla-biler, kan mærker som Porsche eller Audi nemt slå de fleste Tesla-modeller, når det gælder kvalitet og raffinement.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z