Hyundai i20 vs Renault Clio – Hvilken er bedst?

Er Hyundai i20 en god bil?

Hvis du er familiefar, og du ønsker en bil, der ikke er for stor eller for lille, en der ikke er for billig eller for dyr, eller en der ikke er overdrevent luksuriøs, men heller ikke føles billig, bør du fokusere din opmærksomhed på kompakte hatchbacks. Grunden til, at vi siger hatchbacks, er, at disse små, men rummelige biler er den perfekte blanding af alt i en enkelt pakke.

Det er grunden til, at hatchbacks er blevet så ekstremt populære, og hvorfor næsten alle velrenommerede mærker (uden for USA) stadig tilbyder mange hatchback-modeller. Den rene udvikling i bilindustrien gør det muligt for os at nyde en hatchback, der føles som en meget større bil indeni, men som stadig har alle de fordele, man normalt forbinder med en hatchback.

I denne artikel vil vi sammenligne to hårde rivaler i dette segment, Hyundai i20 og Renault Clio. i20 har eksisteret i omkring 15 år og er nu i sin tredje og stærkt forbedrede generation. Renault Clio derimod har eksisteret i mere end 22 år og er i sin 5. iteration, hvilket betyder, at det burde være en god.

Vi vil lade disse to hatchbacks gennemgå en omfattende head-to-head-test og fortælle dig, hvorfor du bør vælge den ene frem for den anden. Så, Hyundai i20 vs Renault Clio – Hvilken er bedst?

Hyundai i20

Prismæssigt er den nuværende Hyundai i20 ikke en af de billigste hatchbacks i dette segment, hvilket kommer som en overraskelse for mange, men det er den faktisk værd. Til at starte med får i20 to motorvalg, en mindre 1,0L 3-cylindret motor med 100 hk eller en 1,2L 4-cylindret motor med 87 hk. FWD er den eneste mulighed for i20, en manuel gearkasse er standard, mens en automatisk gearkasse fås som ekstraudstyr.

  Er Hyundai Veracruz en god bil?

Hvis du virkelig godt kan lide i20, men ikke er så sikker på ydelsen, bør du fokusere på i20 N. i20 N koster en del flere penge, men den får en virkelig kraftfuld 1,6L 4-cylindret motor med 204 hk og med en 0-100 km/t-tid på 6,7 sekunder. Selv om de normale i20-modeller ikke er noget særligt at køre, så er i20 N det helt sikkert.

Det udvendige design er meget bedre end den tidligere model, men i20 kommer ikke til at imponere nogen. Interiøret ser moderne ud og er virkelig logisk indrettet, hvilket gør det nemt at forstå og bruge under kørslen. Pålideligheden er fremragende, da Hyundai næsten altid formår at levere på den front i dag.
Praktiskheden er okay, ikke noget særligt for klassen, hvilket betyder, at du kan pakke en voksen bagi, men det er ikke noget, du bør gøre ofte. Udsigten er god, bagagerummet er ret stort, og den samlede udstyrsliste er passende.

Renault Clio

Renault Clio koster et par tusinde kroner/euros mindre i forhold til i20, hvilket ikke kommer som en overraskelse. Renault Clio tilbyder dog en meget bredere motorpalet, der starter med den 3-cylindrede 1,0L rækkemotor med enten 91 hk eller 100 hk eller den mere kompetente 1,4L 4-cylindrede motor med 130 hk. Clio fås også som dieselbil med en 1,5L 4-cylindret motor med 85 hk.

Den nyeste Clio fås også som hybrid, hvilket betyder, at du kan få den med en 1,6L 4-cylindret benzinmotor sammen med en elmotor, hvilket giver en samlet ydelse på 144 hk. I toppen sidder Clio RS/Trophy, en 200hk/220hk 1,6L 4-cylindret hot hatchback med 4 cylindre, der kan klare 0-100 km/t på 6,9/6,6 sekunder, hvilket er næsten identisk med i20 N.

  Hyundai Tucson vs Nissan Rogue - Hvilken er bedst?

Designmæssigt ser Renault Clio rigtig godt ud i disse dage, både indvendigt og udvendigt, hvilket er en stor forbedring i forhold til de ældre modeller, som ofte virkede en smule ubeslutsomme. Køreoplevelsen er ret normal, bortset fra Clio RS, som virkelig føles som en ren fornøjelse at køre.

Pålideligheden er okay, men her er der meget plads til forbedringer. Praktiskheden er virkelig god for sin klasse, fordi Clio tilbyder en stor anden sæderække og et anstændigt stort bagagerum.

Bedømmelse – Renault Clio er bedre

Selv om Hyundai i20 er en rigtig god bil generelt set, tager Clio den, fordi den tilbyder både hybrid- og dieselmotor, mens i20 ikke gør det. For det andet tilbyder Clio mere plads i både bagagerummet og på bagsæderne, hvilket betyder, at den er den bedre familiebil samlet set. Designmæssigt tager Clio også den både indvendigt og udvendigt, men i20 ser også godt ud, især indvendigt.

Med hensyn til pålidelighed er det her, at tidevandet synes at vende, da i20 er en markant mere pålidelig bil. Hvis du kan lide en mere dynamisk oplevelse, vil jeg sige, at i20 er bedre til det, mens Clio er mere komfortabel. Alt i alt er begge disse hatchbacks gode, men Clio har simpelthen flere ting, der taler for den.

FAQ-afsnit

Er Hyundai i20 mere effektiv end Renault Clio?

Når det kommer til effektivitet, er disse to næsten identiske, da du kan forvente at få omkring 48MPG med sammenlignelige benzindrevne modeller. Men hvor Clio tager en fordel, fordi den fås med en dieselmotor, der kan give op til 65MPG, hvilket er meget bedre end noget, du kan få med i20.

  Hyundai i10 - Almindelige problemer & fejl

Vi må heller ikke glemme, at Clio også fås som hybrid, som også kan give op til 65MPG kombineret.

Er Hyundai i20 mere sikker end Renault Clio?

Renault Clio ser også ud til at være en mere sikker bil, da den blev belønnet med en Euro NCAP 5- stjernet rating, mens i20 fik 4 ud af 5 stjerner. Grunden til, at i20 aldrig nåede sit fulde potentiale, er, at den ikke leverer nok i kategorien sikkerhedsassistance, hvor den kun opnår 67 %, mens Clio opnår 75 %.

Desuden er Clio bedre med hensyn til sikkerheden for både voksne og børn i bilen, mens i20 er lidt bedre, når det gælder fodgængere.

Er Hyundai i20 N bedre end Renault Clio RS?

Både Renault Clio RS og Hyundai i20 N er gode biler, hvilket betyder, at det er ret svært at vælge vinderen. Jeg vil sige, at den almindelige i20 N er bedre end Clio RS, men hvis du opgraderer til Clio RS Trophy-modellen, vil du indse, at disse to kan bytte slag i dagevis.

I20 har en hurtigere 0-60 mph-tid, er lettere, har mere drejningsmoment og har tendens til at have hurtigere omgangstider. På den anden side har Trophy RS en højere topfart, den ser ud til at have bedre bremser og en smule mere kraft på 220 hk.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z