Hyundai Azera er en af de mest interessante biler i hele Hyundai-serien. Det er en topklasse sedan, der ikke kommer med et topklasse badge, men det betyder også, at den ikke kommer med en topklasse pris. Som sådan giver Hyundai Azera meget værdi for pengene, da ikke mange biler i denne prisklasse kan komme i nærheden.
Når det kommer til pålidelighed, er Azera ikke så god som de fleste Hyundai-udbud, men det er forventeligt i betragtning af, at Azera er en mere kompliceret bil med mere af det hele. Azera sælges også under navnet Grandeur og er nu kun tilgængelig i Kina, Sydkorea, Mellemøsten og Amerika.
De mest almindelige Hyundai Azera-problemer er forbundet med ABS-problemer, gnavere, der tygger på Hyundais mærkelige sojakabler, problemer med infotainmentsystemet, et eksploderende panoramasoltag og forskellige problemer med trim og udstyr. Nogle af disse kan blive ret alvorlige ret hurtigt, mens andre mest er små niggles.
Alt i alt er Azera/Grandeur en virkelig interessant bil, fordi den lover at kunne konkurrere med langt dyrere biler. Det er en bil, der ser godt ud både indvendigt og udvendigt, og som helt sikkert vil tilfredsstille en gennemsnitlig Hyundai-bilist.
Hyundai Azera – ABS-problemer
Hyundai Azera, og mange andre Hyundai-modeller, lider af to alvorlige ABS-relaterede problemer, hvor pakninger af lav kvalitet kan forårsage alle mulige lækager og i sidste ende føre til en katastrofal brand. Disse brande er forårsaget af kortslutninger og væskeforurening og korrosion. Det første problem skyldes, at der løber væske ind i ABS-systemet og forårsager brand.
Det andet problem skyldes, at der løber bremsevæske ud fra ABS-systemets inderside. Begge dele kan ende katastrofalt med, at bilen bryder i brand. Sørg derfor altid for at kontrollere disse systemer på alle nyere Hyundai biler, og især Azera/Grandeur, da det er dem, der tilsyneladende har flest problemer med disse systemer.
Hyundai Azera – Gnavere tygger på ledninger af soja
Ja, du læste rigtigt. Hyundai har faktisk brugt sojamaterialer til at isolere en masse ledninger på mange Hyundai-modeller, herunder Azera. Problemet her er, at Hyundai brugte dette materiale til at dække en masse ledninger rundt omkring i bilen, hvilket betyder, at der kan komme mange potentielle problemer ud af dette. Hvis gnavere begynder at hakke på din bil, kan du snart se frem til et par tusind dollars i regninger.
Ejere har rapporteret, at gnavere især nyder at tygge på motorhjelmens isolering, batteriets ledninger, motorens filtersamlinger, batteriets skiver og mange andre omkringliggende ledninger. Dette har endda forårsaget et større gruppesøgsmål mod Hyundai, især fordi disse ledninger senere er blevet erstattet med de samme ledninger fremstillet af soja.
Hyundai Azera – problemer med infotainmentsystemet
Hyundai Azera leveres med et “avanceret” Blue Link-infotainmentsystem fra Hyundai, som tilbyder en masse funktioner som en del af forskellige abonnementsaftaler. Ejere har rapporteret, at hele infotainmentsystemet er kendt for at lukke ned, hvis man ikke betaler Hyundai et bestemt gebyr. Dette er ikke så slemt som det faktum, at systemet er kendt for at blive ved med at gøre dette, selv efter at du har betalt gebyret.
I det væsentlige skal du betale 500 dollars, hvis du ønsker at genabonnere på Blue Link-systemet, da genabonnementet endda kræver nogle hardwareudskiftningsdele. Dette forårsagede også et ret stort gruppesøgsmål mod Hyundai, som stadig ikke er afsluttet.
Hyundai Azera – Eksploderende panoramasoltag
Soltage er utroligt populære i disse dage på alle biler, ikke kun luksusbiler. Hyundai tilbyder et stort panoramasoltag med Azera, men det ser ud til, at panetaget nogle gange kan eksplodere uden nogen forudgående advarsler. Dette er ikke så ualmindeligt, som man måske skulle tro, da eksploderende soltage kan ses i hele bilindustrien.
Hyundai anerkendte naturligvis ikke dette som et problem i første omgang, men endnu en gang har et stort gruppesøgsmål belønnet kompensation til ejerne, hvis dette faktisk nogensinde sker. Alt i alt kan dette være både farligt og yderst ubehageligt.
Hyundai Azera – Udstyrsproblemer
Hyundai Azera lider også af alle mulige udstyrsrelaterede problemer, især på ældre modeller. Det er kendt, at instrumentbrættets beklædning knækker, højttalerne kan svigte, sædet nægter at blive på plads, og nogle interiørkontakter og knapper er kendt for at blive ødelagt rigtig hurtigt. Alt i alt er de fleste af disse ting småting, men det er ikke noget, der passer til en “luksusbil”.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Hyundai Azera?
Tja, hvis du bor i USA, er du uheldig, da Hyundai stoppede salget af Azera i USA i 2017. Det betyder dog, at du kan finde brugte eksemplarer til en forholdsvis overkommelig pris, fordi 2017 Azera nu er en 5 år gammel bil. Det betyder, at afskrivningskurven sandsynligvis vil blødes lidt op nu, og bilen kan fås til en virkelig opnåelig pris.
Hvis du er vant til at køre i rigtige luksusbiler, vil du dog sandsynligvis ikke kunne lide Azera, da det ikke er en ægte luksusbil. Hvorom alting er, så er det stadig en bil, der kan tilfredsstille de fleste kunder, da den byder på masser af plads, mange funktioner og masser af alt muligt andet.
Hvorfor stoppede Hyundai med at sælge Azera i USA?
Forbrugerne er ikke rigtig interesserede i at købe full-size sedans længere, hvilket er grunden til, at et mærke, der ikke rigtig er kendt for at lave dem (Hyundai), besluttede at indstille dem. Desuden har Azera været i en konstant nedadgående spiral, når det gælder salget hvert år i træk.
Endelig overlapper Azera mange andre Hyundai-modeller som f.eks. Sonata eller G80 Genesis.
Hvilke biler konkurrerer med Hyundai Azera?
De interne rivaler til Azera er Hyundai Sonata og G80 Genesis, som er lidt dyrere og mere luksuriøs. Andre konkurrenter omfatter Ford Taurus, Chrysler 300, Toyota Avalon og Buick LaCrosse. Alle disse bliver nu overtrumfet af SUV’er og crossovers, hvilket betyder, at de fleste bilproducenter vil vælge at lave SUV’er og crossovers frem for disse sedaner.