Hvornår holdt biler op med at bruge pop-up-forlygter?

Pop-up-forlygter var et kendetegn tilbage i 70’erne og begyndelsen af 80’erne, men siden begyndelsen af det nye årtusind er de fleste bilproducenter begyndt at opgive pop-up-forlygternes design. Det smukke ved pop-up-forlygter var, at de virkede mere menneskelige og mere interessante sammenlignet med alle de andre forlygter på markedet.

Hele idéen bag forlygter, der virtuelt kan åbnes og lukkes ligesom menneskelige øjne, fascinerede mange købere, især fordi sådanne forlygter blev brugt på nogle af de mest ikoniske biler fra den tidsperiode, især Lamborghini Countach og Lotus Esprit.

C5 Corvette var dog den sidste mainstream-model, der nogensinde havde pop-up-forlygter tilbage i 2004, og siden da har de længe været begravet i fortiden. Hovedårsagen til, at pop-up-forlygterne forsvandt, var, at de var tvivlsomme ud fra et fodgængersikkerhedsmæssigt synspunkt.

Selv om lovgivningen i USA ikke strengt forbyder skjulte forlygter, har EU gjort en stor indsats for at gøre biler mere sikre for både passagerer og fodgængere. Derfor er det ret dyrt at konstruere pop-up-forlygter, der overholder sådanne love, hvis det overhovedet er muligt.

Fordele ved pop-up-forlygter – Hvorfor vi bør bringe dem tilbage

Mange såkaldte levn fra fortiden har fået en ny chance, et godt eksempel herpå er den “nye” Lamborghini Countach. Folk synes at elske vintage ting, fordi de minder dem om forskellige tider, så biler og funktioner som disse udgør lidt af en tidskapsel, hvilket gør dem unikke og værd at opleve.

Det er den største fordel ved et pop-up forlygte-design. De får bilen til at skrige arv, og det er et kort, som mange bilproducenter elsker at spille i disse dage, især Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati og Porsche.

  Hvilken SUV er bedst at sove i?

Desuden gør pop-up-forlygter det muligt for bilen at være mere aerodynamisk, når lygterne ikke er i brug, hvilket var særlig vigtigt dengang, hvor forlygternes samlinger skulle være meget større. Det betød også, at dine forlygter var noget beskyttet mod vejrliget og tyveri.

Ulemper ved pop-up-forlygter – Hvorfor vi bør lade dem være

Historien har sin egen måde at fortolke tingene på, og man kan endda sige, at hvis den brede befolkning elskede pop-up-forlygter lige så meget, som man troede, ville de stadig være der i dag. Ares Panther er en superbil i ekstremt begrænset oplag, der blev udgivet i 2020 med pop-up-forlygter, hvilket gør det ret tydeligt, at pop-ups ikke er helt døde.

Biler som disse er dog niche-biler, og alligevel er det kun Ares Panther, der har udnyttet pop-up-forlygte-designet i nyere tid. De er unødvendige, de tager alt for meget plads under motorhjelmen, og de skaber mange problemer, som slet ikke behøver at eksistere.

Et almindeligt problem med et pop-up forlygte-design er kondensvand i selve lygterne, fordi mekanismen ikke er vandtæt. De er også nogle gange kendt for at sidde fast i vinterhalvåret, fordi der ophobes for meget is mellem den bevægelige enhed og resten af bilen.

Cooleste biler med pop-up forlygter – Hvorfor vi elsker dem i første omgang

Mange fantastiske biler kom med pop-up-forlygter, men ingen af dem er ikke engang tilnærmelsesvis så cool som Lamborghini Countach og dens tidlige efterfølger – Diablo. Udover disse to rasende tyre var Lotus Esprit og Porsche 924 også ret populære på grund af pop-up-forlygter.

  Hvad er en god første bil med automatgear?

Den oprindelige BMW 8-serie var også en af de mest ikoniske biler med pop-up-forlygter, fordi den første generation af 8-serien lignede et rumskib. Den var så anderledes end resten af BMW’s sortiment, at den ligesom drev 8-serien frem til ikonisk BMW-status.

Men hvis du virkelig elsker pop-up-forlygter på superbiler, skal du sørge for at tjekke Cizeta V16T, fordi denne kileformede superbil havde dobbelt så store pop-up-forlygter. Ud over pop-ups havde denne vanvittige bil også en tværgående monteret 16-cylindret motor.

De sidste tre biler, der er værd at nævne, er Ferrari 356 GTB/4, DeTomaso Pantera og den lige så ikoniske Maserati Ghibli. Biler som disse er grunden til, at folk elsker ideen om pop-up-forlygter, men det ser ud til, at design som disse aldrig vil nå et større efterspørgselsniveau.

FAQ-afsnit

Hvilken bil havde de første pop-up-forlygter?

Cord 810 blev afsløret for offentligheden tilbage i 1936, lige på randen af 2. verdenskrig, men det var den allerførste bil, der nogensinde benyttede pop-up-forlygternes design. Cord 810 var utrolig avanceret for sin tid, hvilket er ret tydeligt, så snart man kigger på bilen.

Cord 810 havde en kompressoropladet 4,7L V8 med 125 hk, hvilket var meget kraftfuldt for den tid. Biler som disse stiger også i værdi som tiden går, især efter at Jay Leno brugte en lignende model til at vise den i sin populære tv-serie om biler.

  Bedste hybridbiler til seniorer

Hvem opfandt pop-up forlygter?

Pop-up-forlygternes design blev først introduceret af Gordon Buehrig med den førnævnte Cord 810. Det tog årtier, før resten af branchen erkendte potentialet i pop-up-forlygter, fordi de blev gjort berømte tilbage i 70’erne.

Den oprindelige idé, som Buehrig foreslog, var at bruge elektriske motorer til at trække forlygterne tilbage i samlingen, men omkostningerne var alt for store. Det betød, at pop-up-forlygterne på Cord 810 blev betjent i hånden, hvilket også var ret sjældent for alle de andre pop-up-forlygtebiler.

Er der nogen muskelbiler med pop-up-forlygter?

Det er indlysende, at pop-up-forlygter mest forbindes med flamboyante italienske superbiler, men selv nogle amerikanske muskelbiler benyttede sig af pop-up-forlygte-designet, og den mest berømte af dem alle var Pontiac GTO fra 1960, som brugte sin kølergrill til at skjule forlygterne for at få bilen til at se mere ondskabsfuld ud.

Dodge brugte også dette design på Dodge Daytona fra 1969, og det samme gælder for Plymouth Superbird fra 1970. De mest berømte amerikanske biler med pop-up-forlygter er dog Chevy Corvette og Chevy Camaro.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z