I løbet af de sidste år af GLK-produktionen besluttede Mercedes at indføre en ny designfilosofi og en ny navngivningsstruktur. GL-klassen blev til GLS, ML-klassen blev til GLE, og GLK blev til GLC. Mercedes introducerede også GLA.
Mercedes gjorde dette for at tilpasse SUV-serien til sedan-serien, fordi GLC er den tilsvarende SUV C-klasse, GLA er SUV’ernes A-klasse, GLS er den tilsvarende SUV S-klasse og GLE er SUV’ernes E-klasse.
Designfilosofi
Mercedes ændrede navnene på sin SUV-linje for at indføre et mere sedan-orienteret designsprog for kommende SUV-modeller. Før dette punkt var GLK mest påvirket af G-klassen, da GLK var ret kasseformet og oprejst. I dag er C-klassen i GLC’en ret tydelig, fordi GLC’en deler mange komponenter med C-klassen, hvilket også sænker udviklingsomkostningerne.
Mercedes ændrede navnene på hele SUV-serien undtagen G-klassen, da G-klassen altid var ”i en klasse for sig selv”. Disse ændringer gjorde SUV-serien mere holistisk og lettere at forstå, hvilket resulterede i en bekræftelse af mærkeidentiteten i Mercedes’ SUV-afdeling.
Efterhånden som hele bilmarkedet skifter til fordel for SUV’er, pumper bilproducenterne flere penge i at designe SUV’er på en mere markant og moderne måde, herunder de veletablerede detaljer i sedan-udbuddet.
Det samme er tydeligt hos Audi og BMW, da alle tre mærker er på vej med “coupé”-varianter af deres SUV’er.
Mercedes SUV-navngivningsstruktur
Mercedes indså, at modellerne i C-, E- og S-klassen har et stærkt varemærke, så hvis man ændrede navnet på SUV’erne, så det svarer hertil, ville det gøre SUV’erne mere attraktive i forhold til konkurrenterne. Dette gælder især for GLS, da Mercedes bliver ved med at markedsføre GLS som “S-klassen af SUV’er”.
GLS’ S-klasse er lidt af en strækning, i hvert fald indtil videre, men det hjælper bestemt til at forstå, hvad Mercedes ønsker at opnå med GLS. Mærker som BMW har gjort dette i årevis, da X5 er den tilsvarende SUV-klasse til 5-serien og X3 matcher 3-serien.
Mercedes ønskede også at gøre større indtryk ved at introducere nye navne. Mærkerne har en tendens til at “opdatere” visse modeller efter et par år i produktion, og en måde at gentage det faktum, at der er en ny model i rækken, er ved at ændre navnet, snarere end blot at forklare det med forskellige brochurer og præsentationer.
Forbedringerne på GLK
Ud over det friske udseende og de nye funktioner tilbyder GLC en hel del mere end GLK’en. GLC er 4,3 tommer længere end den gamle GLK, hvilket resulterer i 1,3 tommer mere benplads på bagsædet. Selv om GLC er meget længere og generelt større end GLK, er det stadig lykkedes den at tabe 176 pund.
GLC har også mere plads i bagagerummet, et mere luksuriøst interiør og mister hajfinneantennen, hvilket gør designet meget slankere og mere moderne på samme tid. Når man ser på hele design- og funktionslisten, er det ret tydeligt, at der ikke blot er tale om en opdatering midt i cyklus.
Der er også sket store ændringer under motorhjelmen, da den nye GLC byder på mere brændstoføkonomiske motorer, mere kraft og mere drejningsmoment. GLC tilbyder også et affjedringssystem, der er meget mere eftergiveligt på vejen og også meget mere kompetent i terrænet uden at ofre noget i processen.
GLC er helt sikkert et skridt eller to over den gamle GLK og er et bevis på, at Mercedes har besluttet at lægge vægt på SUV’er for at holde sig på sporet af den nuværende SUV-bølge.
Flere spørgsmål om Mercedes SUV-linjeup
Lever den nye navnestruktur, som Mercedes har indført, op til forventningerne?
Med den nye navnestruktur er det lykkedes Mercedes at gøre hele serien meget mere forståelig. Selv om nogle SUV-modeller ikke lever op til deres sedan-modeller i øjeblikket, lægger Mercedes mere vægt på de kommende SUV-modeller, som helt sikkert vil afhjælpe dette.
Den nye navnestruktur formåede også at give plads til nyere modeller, såsom GLA, da strukturen differentierede visse modeller fra andre. Dette skabte et hul, hvor Mercedes kunne tjene en fortjeneste.
Hvorfor har Mercedes ikke gjort dette fra starten?
Mest fordi ingen kunne have forventet, at SUV’er ville blive så populære. Hvis SUV’er ikke havde nået en sådan popstatus, ville det meste af Mercedes’ SUV-sortiment ikke eksistere. Ved at ændre SUV-navnene nu har Mercedes mulighed for at ændre produktets identitet, så det følger de aktuelle tendenser i bilindustrien.
Giver det nogen mening at overveje GLK nu?
Selv om den nyere GLC helt sikkert tilbyder en bedre oplevelse på næsten alle områder sammenlignet med GLK, er GLK stadig en fantastisk familiebil. GLK var også kendt for at være en af de mest pålidelige moderne Mercedes-biler. Selv om GLC er større i alle henseender, tilbyder GLK stadig rigeligt med plads.
GLK’en er udgået, og du kan ikke længere købe en ny GLK, men der er mange gode tilbud på brugte GLK-modeller, fordi de fleste har tendens til at skifte til GLC’en. Gennemsnitsprisen for en brugt GLK ligger på omkring 18.000 dollars, og til den pris er den bestemt et fristende tilbud.
Er der nogen tegn på, at SUV-populariteten er ved at aftage?
I 2019 solgte SUV’er mere end sedans i forholdet 2 til 1. Og 2015 var det første år, hvor salget af SUV’er overgik salget af sedaner. I takt med at livsstilene bliver ved med at ændre sig, forventes det, at varevogne, SUV’er og pickups vil udgøre omkring 75 procent af det samlede salg af nye biler i USA.
Nogle designere er gået så langt som til at sige, at SUV’er er den “næste bil”, at hele bilsilhuetten er ved at ændre sig til fordel for SUV’er. I gamle dage blev SUV’er betragtet som arbejderbiler, og man købte kun en, hvis man var nødt til det. De blev opfattet som værende af lavere kvalitet end sedaner, og det var de også, men kun fordi bilfabrikanterne gjorde dem til det.
Det er netop derfor, at SUV’er måske faktisk fortsat vil dominere, fordi bilfabrikanterne nu er tilbøjelige til at tilbyde det bedste, vel vidende at det kan betale sig.