Hvilke Mercedes har fjernbetjent parkering

Hvilke Mercedes har fjernbetjent parkering

Mercedes har tilbudt parkeringsassistentsystemer i et stykke tid nu, og det nyeste system i den helt nye Mercedes S-klasse tilbyder en ægte fjernparkeringsfunktion, som ikke engang kræver, at du er i bilen eller i nærheden af bilen.

Mange andre Mercedes-modeller forventes at drage fordel af netop dette system om nogle få år, men allerede nu er moderne Mercedes-modeller i stand til at foretage selvparkering med ringe indblanding af føreren ved hjælp af Mercedes PARKTRONIC Active Parking assist funktionen.

I dagens ADAS-tid og med Tesla, der baner vejen for en autonom fremtid, vil denne type teknologier blive mere og mere almindelige. Men uanset hvad vil du altid skulle være den ansvarlige, så betragt disse systemer som assistentsystemer og ikke som systemer, der erstatter føreren.

Det er også værd at nævne, at Mercedes E-Klasse, S-Klasse, CLS-Klasse og nogle få SUV-modeller også tilbyder en særlig app, der gør det muligt for dig at fjernnavigere bilen ind og ud af trange parkeringspladser og garager.

Mercedes W223 S-Klasse AVP-system

En af, hvis ikke den mest imponerende funktion i W223 S-klassen er AVP-systemet (Automated Valet Parking), der er udviklet i fællesskab af Mercedes og BOSCH. På Mercedes-Benz-sprog hedder systemet INTELLIGENT PARK PILOT og gør det muligt for S-klassen at køre og parkere sig selv via en smartphone-app.

Mercedes siger, at S-klassen har nået toppen af luksuskørsel, så Mercedes har besluttet at gøre selv parkeringsoplevelsen til en fest af luksus og teknologi. Dette projekt har til formål at gøre hele Stuttgart lufthavns bilgarage til en fuldstændig autonom parkeringsplads uden nogen som helst involvering af føreren.

  Kan du køre en Mercedes uden ekstra batteri?

Mercedes har udsendt en video, der viser den nye S-klasse, hvor føreren efterlader bilen på en udpeget plads, og bilen selv går af sted og søger efter en passende plads at parkere på. Senere kommer føreren tilbage til netop denne plads, og hans S-klasse er der for at hilse på ham.

Disse teknologier er utroligt avancerede og imponerende. Der er ikke mange bilproducenter ud over Mercedes, BMW og Tesla med ”Summon’-funktionen, der virkelig forsøger at udnytte en sådan funktionalitet.

Mercedes PARKTRONIC med aktiv parkeringsassistent

En mere udbredt parkeringsassistentteknologi, som Mercedes tilbyder, er Mercedes PARKTRONIC-systemet. Dette system fås på mange nyere Mercedes-modeller, og målet med dette system er at udjævne parallelparkeringen fuldstændigt, især fordi nogle Mercedes-modeller er enorme.

Systemet fungerer ved hastigheder under 20 mph, og systemet advarer dig, hvis det mener, at der er en parkeringsplads af en anstændig størrelse til rådighed. Når du når dette stadium, skal du sætte bilen i bakgear, og systemet vil spørge dig, om du ønsker at udnytte PARKTRONIC-funktionen.

Sig ja, og systemet vil betjene styretøjet fuldstændigt, men du skal stadig betjene gas- og bremsepedalerne. Systemet fortæller dig, hvornår du skal køre fremad eller baglæns, og du skal bare følge instruktionerne, så skulle du være perfekt parkeret i løbet af få sekunder.

Når du har nået den ønskede position, fortæller systemet dig, at PARKTRONIC-systemet er færdigt. Du kan også forlade parkeringspladsen med denne funktion, og hvis du på noget tidspunkt tager kontrol over rattet, stopper systemet øjeblikkeligt med at fungere.

  Kræver Mercedes meget vedligeholdelse?

Nødvendighed/pålidelighed af selv-/fjernparkeringssystemerne

Ifølge AAA er så meget som 80 % af amerikanerne sikre på deres parkeringsevner, hvilket rejser spørgsmålet om nødvendigheden af disse systemer. Og det er jo ikke sådan, at folk ikke lavede parallelparkering i årene før disse systemer blev indført.

Men mange ting har ændret sig, og mange moderne biler er ekstremt store og ret begrænsede med hensyn til udsynet. Så der er trods alt en vis logik bag disse systemer. Ifølge nogle få online-kanaler er disse systemer også ret pålidelige, selv om der har været nogle tilfælde, hvor folk har klaget over, at disse systemer parkerer for tæt på kantstenen.

Efterhånden som disse typer teknologier fortsætter med at udvikle sig, vil de blive mere og mere avancerede, og flere og flere biler vil begynde at bruge dem. Vi bevæger os langsomt, utroligt langsomt, men næsten sikkert mod en fuldstændig autonom fremtid, og systemer som disse kan i sidste ende måske overtage hele ansvaret.

FAQ-afsnit

Virker Mercedes PARKTRONIC-systemet kun ved parallelparkering?

Det oprindelige formål med dette system var udelukkende baseret på assistance ved parallelparkering, men efterhånden som tiden er gået, har Mercedes udvidet det spektrum, som disse systemer kan hjælpe med. Det betyder, at PARKTRONIC-systemet kan hjælpe dig i næsten alle parkeringssituationer, du kan komme til at stå over for.

Alle de tidligere systemer var også rettet mod at hjælpe i parallelle parkeringssituationer, men kun på bestemte parkeringspladser og i vejkanten. Nyere systemer kan også parallelparkere bilen i mange andre situationer.

Er Mercedes PARKTRONIC-funktionen pengene værd?

Hvis du skal parallelparkere din bil ofte, så måske. Og de fleste mennesker har en tendens til ikke at parallelparkere hele tiden. Disse systemer kræver en masse sensorer, og de koster en pæn skilling, så hvis du ikke har tænkt dig at bruge sådanne funktioner regelmæssigt, er det bedre at bruge de penge på noget lidt mere nyttigt.

  Kan en Mercedes starte en anden bil med jump-start?

Mercedes vil fortælle dig, at disse systemer er nødvendige for alle nyere Mercedes-modeller, især de større modeller. Men nye Mercedes-modeller er også udstyret med 360 kameraer og all-around parkeringssensorer, som er gennemprøvet og regelmæssigt anvendes til stort set alle mulige parkeringssituationer.

Er Mercedes PARKTRONIC bedre end Tesla SUMMON?

Tesla SMART SUMMON-funktionen er blevet præsenteret som en langt mere avanceret version af PARKTRONIC og Active Parking Assist. Dette system er tættere beslægtet med Mercedes INTELLIGENT PARK PILOT, da det endda gør bilen i stand til aktivt at lede efter føreren på selve parkeringspladsen.

Pointen med dette system er, at bilen er i stand til at køre selv i op til 30 meter, så ejeren ikke behøver at gå hen til bilen, når han eller hun ønsker at forlade den. Men disse systemer er ikke perfekte, og en masse videoer på nettet tyder på, at mange Teslas har fundet sig selv kørende ind i andre biler eller garagemure.

Disse systemer er kun beregnet til brug i private garager, et geocenteret område, der overholder alle systemets variabler. Og du vil altid være ansvarlig for eventuelle skader, så brug disse systemer med et gran salt.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z