På trods af at BMW producerer en af de bedste luksusbiler med ydeevne, har den et ry for at være upålidelig. Men afhængigt af hvor godt en BMW er blevet serviceret, og om den er blevet ordentligt vedligeholdt, kan den holde helt op til 300.000 miles. Nogle biler fra modeller som E36 og E46 har endda overskredet 400.000 miles.
BMW pålidelighed og kilometertal
Nogle modeller er mere pålidelige end andre og har en tendens til at holde længere på vejen og gå i stykker langt sjældnere end andre. Hvis du vælger en BMW fra en af disse serier nedenfor, kan det give dig et fingerpeg om, hvor længe du kan forvente, at de holder.
Nogle af de nyere modeller fra 2020 og 2021 er endnu ikke blevet vurderet med hensyn til, hvor længe de holder på vejen, da de først for nylig er blevet frigivet.
BMW’er fra 1996 – 2006
Modeller fra 1996 til 2006 er ekstremt pålidelige og kan holde et godt stykke tid, hvis de bliver serviceret korrekt. De har en gennemsnitlig levetid på omkring 250.000 miles, men mange biler har overskredet 300.000-mile-mærket. Nogle af disse køretøjer er stadig på vejene, og deres ydre virker solidt og intakt, ligesom den pålidelige og kraftfulde motor under motorhjelmen.
BMW’er fra 2006 – 2014
De fleste BMW-biler fra mellem 2006 og 2014 er mindre pålidelige end tidligere modeller. De holder mellem 120.000 og 200.000 miles. Den nyere elektronik, der er installeret i bilerne, har ofte en tendens til at gå i stykker og er mindre pålidelig end deres forfædre fra den gamle skole, BMW 3-serie fra 1996 – 2004, der er kendt som de mest skudsikre BMW’er gennem tiderne.
BMW’er fra 2014 – 2020
Nye modeller fra mellem 2014 og 2020 er kendt for at holde omkring 100.000 til 150.000 miles. Nyere elektronik og BMW’s nye innovationer har en tendens til nogle gange at fungere dårligt og efterlade dig på vejen.
Selvfølgelig er nogle modeller mere pålidelige end andre, og på trods af den nyere udgivelses stigmatisering omkring BMW’s pålidelighed er nogle af de nyeste modeller ganske gode. BMW X3 og 1-serie samt BMW 4-serie 2014 og BMW 2014 X5 er alle fantastiske og kan holde længe på vejen, hvis de bliver ordentligt vedligeholdt.
Hvordan kan du få din BMW til at holde længere?
Hvor længe biler holder generelt afhænger primært af vedligeholdelse, service og kørevaner. Det vigtigste er, at du planlægger vedligeholdelse mindst én gang hver 12-måneders periode eller hver 8.000 – 10.000 miles, afhængigt af om du kører i byen eller på motorvejen.
Regelmæssig vedligeholdelse
Hvis du kører mere i bytrafik, skal du planlægge vedligeholdelsesinspektioner oftere, da det er hårdere for din bil at bruge din bil mere til at starte og stoppe i trafikken end at køre på motorvejen. Undgå aggressiv kørsel, og hold alle væsker i de rette mængder. De fleste BMW’er har enten problemer med elektronikken eller med en del af kølevæskesystemet. Problemer med drivlinen er meget sjældne, medmindre din bil har overskredet garantiens kilometerstand.
Skift oliefilteret hver 3.000 miles eller endnu hyppigere end anbefalet. Glem ikke at overvåge væsker som f.eks. servostyringssaft og bremsevæske. Kontroller altid med din producent, hvilken tidligere olie og hvilke oliefiltre der blev brugt og skal sættes på dit køretøj.
Håndter bilproblemer med det samme
Eliminer mindre problemer med det samme, da de kan udvikle sig og blive dyre i løbet af få måneder. Hvis du opdager olie- eller brændstofspild eller overdrevne dampe, skal du inspicere din BMW med det samme, da det kan betyde, at der er et problem med din motor, der danner sig. Problemer forsvinder ikke af sig selv, og jo hurtigere de bliver løst, jo bedre.
Brug originale BMW OEM-dele
Når du udskifter ødelagte og defekte dele af din motor eller sikkerhedssystemer, skal du sørge for at bruge certificerede BMW-dele. Den mekaniker, du bruger, skal have en BMW OEM-certificering (Original Equipment Manufacturer). Prøv at inspicere din bil mindst en gang om måneden. Du kan gøre det selv eller besøge en mekaniker for at få en hurtig inspektion.
Hvis du ikke har kørt med dit køretøj i lang tid, er det et must at besøge en mekaniker, inden du kører på vejen igen.
Pas godt på din bils ydre og indre
Med hensyn til din BMW’s ydre kan vask og voksning hjælpe med at fjerne støvpartikler og forebygge rust, flækker og saltskader. Desuden kan rengøring af interiøret være med til at bremse sliddet på måtterne og polstringen.
Tjek dine dæk
Vedligeholdelse af dine dæk bør være et must. Hvis du kører med dæk med lavt eller højt tryk, kan du ende med at slide dem op på ingen tid og bringe dig selv, dine passagerer, dit køretøj og andre på vejen i fare. Ikke kun korrekt tryk, men også dækbalance og affjedringsgeometri er vigtige.
Overstyr ikke koblingen
Et problem, som de fleste biler med manuel gearkasse støder på mindst én gang i løbet af deres levetid, er en ødelagt kobling. Hvis du kører for længe på koblingen og holder den i biddet, kan det med tiden slide den ned. Brug om nødvendigt hellere håndbremsen for at tackle en stejl bakke. Selv om det viser nogle færdigheder at bruge koblingen, kan det faktisk skade din bil mere, end det hjælper.
Undgå at løbe tør for brændstof
Hvis du løber tør for brændstof ret ofte, kan støv og partikler trænge ind i tanken og beskadige bunden. Desuden kan rust hobe sig op og blive suget af brændstofpumpen, hvilket yderligere skader din bils motor.
Undlad at foretage ændringer i motoren
Undgå at pumpe op og modificere din BMW’s motor uden at tage hensyn til brændstof- og tændingstiming, da dette kan forstyrre din motor og få den til at fungere under det optimale niveau.
FAQ
Er det en god idé at købe en brugt BMW?
Generelt set er det nej. At købe en brugt BMW og lande et godt køb kan være en udfordring. BMW’er mister hurtigt deres værdi af en grund. Hvis du forsøger at købe en god brugt BMW, skal du sørge for, at det er en pålidelig model. Undgå også at købe hos bilforhandlere, og betal på forhånd en mekaniker for at inspicere køretøjet, før du prøver køretøjet.
Hvilke er de bedste gamle brugte BMW’er at købe?
Afhængigt af din stil, dine præferencer og grunden til at købe køretøjet kan du overveje E39 M5 fra 2003 til sport eller E36 3-serie fra 1993 til 2000 til daglig brug. BMW E46 fra 2003 og 2004 er også gode til hverdagsbrug, og det samme gælder den nyere BMW M2-model fra 2016.
Alle disse er ekstremt pålidelige BMW’er, der kan køres i hundredtusindvis af kilometer, hvis de vedligeholdes godt.
Hvorfor går ældre BMW’er mindre i stykker og er mere pålidelige?
De gammeldags BMW’er var designet til, at føreren selv skulle kunne vedligeholde dem med et værktøjssæt. De er mindre komplekse og mangler kompliceret elektronik, som ofte fejler og går i stykker i nyere modeller. Manglen på computere og de mange mekaniske dele gjorde det lettere at finde ud af problemet selv.