Det er ret vigtigt at have en støjsvag kabine, når det drejer sig om en luksusbil, da det fjerner stress fra den daglige pendling og holder dig frisk efter et par timer på vejen. Mange nyere luksusmodeller er støjsvage, men nogle af dem er helt sikkert mere støjsvage end andre.
Den mest stille bil derude er sandsynligvis Rolls Royce Phantom, da dette luksus Rolls-flagskib er indbegrebet af postopulent luksus og kun kan sammenlignes med andre Rolls Royce-modeller. Disse biler er virkelig på et helt andet niveau, når det kommer til luksus, og det bør de være i betragtning af prisskiltet.
Ud over den mægtige Rolls er Tesla Model S sandsynligvis den mest støjsvage EV derude, men Taycan og Audi E-Tron GT er også ekstremt støjsvage. Audi A8, Mercedes Benz S-klasse og BMW 7-serien tilbyder også en overlegen stille køreoplevelse.
Hvis du vil have den mest støjsvage SUV derude, er det Rolls Royce Cullinan, du skal have. Ud over Cullinan er Bentley Benteyga, Audi Q7, BMW X7, Mercedes Benz GLS og Lincoln Navigator dem, du skal overveje.
Motor
Hvis du vil have en stille kabine, er støjende motorer ikke en mulighed. Masser af nyere biler tilbyder sofistikerede motorer med aktive motorophæng, der undertrykker uønskede motorvibrationer, der trænger ind i kabinen. Dette er afgørende for at give passagererne en stille og distanceret oplevelse.
Og absolut ingen gør det bedre end Rolls Royce. Alle moderne Rolls Royce-modeller anvender V12-motorer med dobbelt turboladning, der er specielt designet til at være støjsvage og så glidende som muligt. Disse V12-motorer har et rigeligt drejningsmoment ved lave omdrejninger, så du aldrig behøver at skrue motoren op.
Når bilen står stille, er V12-motoren fuldstændig lydløs, og man skulle tro, at bilen faktisk drives af en elektrisk motor. Masser af lyddæmpning omkring motoren isolerer den fuldstændigt, og den eneste måde at høre motoren på er at sætte den i omdrejninger, hvilket ikke er almindeligt for Rolls Royce-ejere.
Hvis du ønsker en stille kabine, bør du generelt vælge en benzinmotor og ikke en dieselmotor, men der er et par dieselmotorer, der tilbyder et tilsvarende lydløst niveau, f.eks. 3,0-liters dieselmotoren i Audi Q7.
Lyddæmpning
Lyddæmpning er processen med at gøre bilens kabine mere støjsvag. Det gør det muligt for føreren at føle sig afslappet i længere tid, og det gavner også lydsystemet og er ekstremt vigtigt, når vindstøj under højhastighedskørsel på motorvej skal negeres.
Rolls Royce Ghost er mesteren i lyddæmpning, da den er udstyret med mere end 220 pund lyddæmpende materiale, hvilket er en ubestridelig rekord for hele bilindustrien. Der er ingen måde at bekræfte dette på, men en almindelig almindelig almindelig bil har omkring halvdelen af den mængde lyddæmpende materialer.
Virkningerne af dæmpning er ikke kun rettet mod at undertrykke støj, men også mod at forbedre lydsystemets kvalitet, da det i høj grad reducerer støjen udefra og lægger yderligere vægt på selve lyden. De fleste biler dækker som minimum omkring 50 % af det indvendige metal med lyddæmpende materiale, men andre som RR går et skridt videre.
Det er værd at nævne, at mens den nye Rolls Royce Ghost var under udvikling, lykkedes det de gale videnskabsmænd fra RR’s ingeniører at isolere føreren fuldstændigt fra omgivelserne, men effekten var desorienterende og alt for meget vakuumlignende, så Rolls besluttede at gøre kabinen lidt mere støjende.
Yderligere støjdæmpning
Ud over lyddæmpning og stille motorer er der mange forskellige måder, man kan dæmpe oplevelsen i kabinen på. Mange mærker er kendt for at bruge dobbeltglasruder og støjdæmpede udstødningsrør, der reducerer vindstøjen betydeligt ved højere hastigheder.
Desuden udstyrer nogle mærker som Audi nogle af deres modeller med en teknologi kaldet aktiv støjreduktion, som grundlæggende aflæser konstante frekvenser udefra, der stikker ud i det indre, så bilen udsender visse frekvenser, der ophæver disse udefrakommende frekvenser.
Rolls Royce er også kendt for at sætte skumpuder i bilens dæk, så dækstøjen ved høje hastigheder kan holdes på et minimum. Desuden bliver bilerne mere og mere aerodynamiske, da aerodynamikken spiller en stor rolle for, hvor høj en bil kan være.
Dette er især tydeligt, hvis du sammenligner en Mercedes Benz G-klasse med en mere strømlinet SUV som Range Rover Velar. Niveauerne af vindstøj fra forruden er ligaer fra hinanden mellem disse to luksus-SUV’er.
FAQ-afsnit
Kan jeg øge min bils lydisolering?
Hvis du synes, at din bil larmer for meget, eller hvis du bare ønsker den mest stille mulige oplevelse, kan du øge bilens lydisolering på mange forskellige måder. Der findes firmaer derude, der har specialiseret sig i at levere eftermarkedslyddæmpende installation.
Disse firmaer sætter normalt lyddæmpning på de mest støjende områder som f.eks. hjulbrønde, bagagebeklædning eller bilens underside. Du bør også undgå brede lavprofildæk og være opmærksom på, at vinterdæk afgiver betydeligt højere dæklyde.
Har jeg brug for yderligere lydisolering?
Det afhænger af den bil, du kører, og af den type kørsel, du regelmæssigt foretager. Hvis du ejer en luksus-sedan, der allerede har øget lyddæmpning, er der ikke behov for nogen eftermarkedstrick. Hvis du derimod normalt kører længere distancer, og du ønsker at øge lydisoleringen, så gå i gang og rådfør dig med en professionel.
At have for meget lydisolering er et tveægget sværd. Selv om det gør oplevelsen meget mere behagelig og rolig, øger det også risikoen for døsighed, og det isolerer dig betydeligt fra alle farerne fra omverdenen.
Er elbiler mere støjsvage end almindelige biler med forbrændingsmotor?
Det er uklart, om elbiler er mere støjsvage end en almindelig bil med forbrændingsmotor (ICE), men manglen på motorstøj sænker helt sikkert støjniveauet ved lavere hastigheder. Men på den anden side gør den manglende motorstøj ved højere hastigheder bilen mere støjende.
Det er også værd at nævne, at elbiler normalt er langt mere aerodynamiske end ICE-biler, hvilket også bidrager til at reducere støjen. En ting står dog klart, ingen bil er så stille og rolig som en Rolls Royce.