Volvo producerer i øjeblikket den firehjulstrukne XC90, som kører som mange andre firehjulstrækkere. Derudover har Volvo fremstillet lastbiler og militærkøretøjer med firehjulstræk, bl.a. Volvo MX 4×4 Rigid.
Firehjulstræk, 4WD, betyder, at et køretøj bruger alle fire hjul til at køre. XC90 er et elektronisk styret AWD-køretøj, der bruger alle hjulene intelligent. Selv om det teknisk set er AWD og ikke 4WD, kan XC90 stadig klare nogle ret hårde terræn- og terrænforhold, ligesom mange 4WD-køretøjer.
Mens nogle ville beskrive XC90 som 4WD, er det ikke Volvo selv, der betegner den sådan. Det skyldes i høj grad, at bilproducenter har tendens til at have deres egen opfattelse af, hvordan systemerne skal opbygges. Men hvis vi taler om ren 4WD med et låsbart midterdifferentiale eller en låsbar transmission, så laver Volvo Volvo MX 4×4 Rigid.
Volvos smarte AWD-system
Volvo har altid været gode til at lave deres biler. De karrosserier, de laver, er altid sikrere og mere pålidelige end andre. De platforme, de bruger, giver bedre balance, beskyttelse mod væltning og bedre brændstoføkonomi. De har for nylig skiftet til luftaffjedring, som giver en mere jævn kørsel.
Volvos AWD anvender elektronisk teknologi fremstillet af Volvo. Transmissionssystemet bruger en computer til at vælge, hvilket hjul der har brug for mest kraft på et givet tidspunkt. AWD i Volvo giver et rigtig godt vejgreb og fordeler drejningsmomentet til alle hjul for at give det bedste vejgreb.
Volvo AWD-systemet kontrollerer behovet for drejningsmoment til hjulet og fordeler det derefter i overensstemmelse med de enkelte hjuls behov. Systemet er intelligent nok til at give størstedelen af kraften til forhjulene under normale kørselsforhold. Men når køretøjet holder stille, giver systemet kraft til baghjulene, hvilket forbereder dem på maksimal acceleration. HALDEX Traction skaber et AWD-system til Volvo.
Volvo XC90 kan køre som en 4×4
Volvo XC90 er en AWD SUV med en otte-trins automatgearkasse med Aisin-teknologi. Bilen klarer sne og dårligt vejr godt, og den er også velegnet til bykørsel. Den kan endda bruges til nogle lejlighedsvise mindre offroad-oplevelser.
XC90 har også Hill-start assist-funktioner, der hjælper ved nedkørsel og opstigning i bakker. Selv om den kan klare nogle bakker og terræner, er den ikke beregnet til hård offroadkørsel og bjergbestigning.
I den tidligere generation brugte Volvo P2-platformen til bilen. De erstattede senere P2-platformen med SPA-platformen. Dette gav bilen et bedre vejgreb, hvilket gør XC90 i stand til at klare sig endnu bedre på bakker og andre lettere offroad-oplevelser. Bilen har et luftaffjedringssystem, som helt sikkert reducerer risikoen for væltninger og forbedrer offroad-egenskaberne.
XC90 har en stor frihøjde, hvilket giver bedre kørsel på ujævne veje. Den har en frihøjde på 9,2 tommer (238 mm), hvilket er langt højere end den gennemsnitlige 4×4 SUV’s frihøjde på 6 til 8 tommer. Derfor kan XC90, når man ser på dens karrosseri og andre specifikationer, bruges på samme måde som mange 4-hjulstrækkere.
Volvos tunge 4WD-lastbiler og militærkøretøjer
Volvo fremstillede sin første lastbil i 1928, som var LV serie 1. De lastbiler, som Volvo producerer, er rene 4WD-lastbiler med alle de differentialer, transmissioner og bremser, der følger med en 4×4-bil. De blev endda rangeret som verdens næststørste producent af tunge lastbiler.
Volvo har fremstillet lastbiler til transport såvel som til militær brug. De militære køretøjer hører under navnet Volvo Defense.
Ligesom alle Volvo-biler er Volvo-lastbiler også nogle af de sikreste i verden. Sikkerhedsfunktionerne giver sikkerhed til føreren sammen med andre køretøjer på vejen. Nogle af sikkerhedsfunktionerne omfatter bl.a:
- Driver Alert Support
- Strækbremser
- Kollisionsadvarsel med nødbremse
- Støtte til vognbaneovervågning
Volvo 4×4 lastbiler
Volvo producerer nogle tunge 4×4-biler, der er tilgængelige over hele verden, herunder Asien, Europa, Mellemøsten og Afrika. De laver endda køretøjer, der er op til 8×6. Deres 4×4’er omfatter bl.a:
- Volvo MX 4×4 Rigid forsvarskøretøj
- Volvo FL 4×4
Tidligere har de også lavet nogle andre 4×4 militærkøretøjer som f.eks: - Volvo C303
- Volvo L3314
Er der mere 4WD i Volvos fremtid?
Det er svært at gætte på, om Volvo nogensinde vil lave et rent 4WD-køretøj i den nærmeste fremtid. De har givet næsten alle 4WD-funktioner til XC90, så det virker usandsynligt for en almindelig personbil. De fokuserer mere løbende i retning af elektrisk.
Volvo lastbiler har lavet nogle 4×4-biler på andre markeder, men ikke i USA. Chancen for at indføre 4×4 i USA er lille, da de amerikanske chauffører foretrækker større og tunge lastbiler, som der er masser af på det amerikanske marked.
FAQ
Hvad er forskellen mellem AWD og 4WD?
I 4WD-køretøjer bruger bilerne alle deres 4 hjul til at flytte bilen. Dette giver bilen et ekstremt godt vejgreb og trækkraft, hvilket gør den fremragende til offroad-oplevelser. 4WD-køretøjer, også kendt som 4×4, kan endda skubbe køretøjet på stenede overflader. Det er dog ikke altid, at 4WD-systemet er aktiveret. Det er normalt automatisk slået fra og kan slås til med en knap eller ved at trække i et håndtag.
AWD (All-wheel drive) bruger også alle fire hjul til at drive bilen, men systemet er altid aktiveret. Bilens system fordeler transmissionskraften i henhold til et bestemt hjuls behov. Dette er virkelig nyttigt på glatte veje, hvor systemet sender mere kraft og drejningsmoment til det hjul, der har mest brug for det.
Så både AWD og 4WD bruger alle fire hjul til at drive bilen. Den største forskel ligger dog i kraftoverførslen. I 4WD slås systemet til af føreren, mens systemet i AWD giver kraften intelligent. 4WD-systemer er nyttige til offroad-oplevelser, mens AWD er nyttige til generel bybrug og glatte veje.
Er AWD bedre end 4WD?
Både AWD og 4WD har deres egne fordele og ulemper. Det hele afhænger af, hvilken slags kørsel køberen ønsker. Fordelene ved AWD omfatter bedre håndtering af glatte forhold, bedre vejgreb og bedre ydeevne i sne eller på is. Ulemperne ved AWD omfatter et komplekst system, der resulterer i en dyrere bil, lavere brændstofeffektivitet end 2WD og en kort levetid for dækkene.
4WD har også sine egne fordele som f.eks. bedre trækkraft på stenede overflader og er bedst til offroadkørsel. Ulemperne ved 4WD omfatter dyr vedligeholdelse og lav brændstofeffektivitet.
Hvad er nogle af de bedste 4×4 SUV’er?
Der findes flere gode 4×4 SUV’er på markedet i dag. På det seneste kan folk bare godt lide følelsen af et større køretøj og køreoplevelsen. Så bilproducenterne har også besluttet at sætte nogle af de bedste funktioner i SUV’er. Nogle af de bedste 4×4 SUV’er omfatter bl.a.:
- 2021 Ford Bronco
- Toyota Land Cruiser
- 2020 Land Rover Discovery
- 2020 Jeep Wrangler