Colombo er en amerikansk drama-tv-serie om en excentrisk LAPD-detektiv ved navn Columbo. Tv-serien er meget rost for praktisk talt at have opfundet den omvendte detektivhistorie, hvor en gerningsmand bliver vist tidligt i afsnittet ved at begå en forbrydelse, og resten af afsnittet drejer sig om Colombo, der skal finde ud af det.
Colombo er en hårdtarbejdende, engageret, blå krave-morddetektiv, der er kendt for sine snedige metoder og et par umiskendelige Colombo-varemærker som f.eks. sloganet ”bare en ting mere”, uforudsigelig og uhøjtidelig opførsel og en cigar.
Det ser dog ud til, at den beigefarvede frakke og den lige så neo-noir Peugoeut 403 er de varemærker, som vi er mest interesserede i. Den legendariske catchphrase er sandsynligvis det mest definerende Colombo-varemærke, men Peugeot 403 er helt sikkert det mest interessante.
Peugeot 403 var den første Peugeot-model i historien, der overskred ”en million solgte enheder”. Produktionen af 403 startede i maj 1955 og varede indtil oktober 1966. I denne periode blev 403’eren tilbudt enten som sedan, cabriolet, stationcar eller endda som pickup.
Hvorfor kørte Colombo Peugeot 403?
Colombo var ikke en almindelig tv-detektiv, han var anderledes. Han forkætrede sig ikke med smarte og dyre jakkesæt, biler eller ure. Han var ikke en gud blandt mennesker, han var bare et menneske, et menneske med en utrolig deduktiv hjerne og en temmelig slidt fedora.
Colombo kørte derfor ikke rundt i en rød Ferrari eller en opstrammet Pontiac, og han nød heller ikke at være i centrum. Han var utrolig beskedent, og nogle gange er han endda blevet forvekslet med en gerningsmand selv. Uanset hvad, lykkedes det ham altid at finde den rigtige gerningsmand, og han var altid sikker på det.
Peugeot 403 passer Colombo som fod i hose. Rygtet siger, at skuespilleren, der portrætterede Colombo (Peter Falk), personligt valgte 403’eren, efter at han havde set den på studiets parkeringsplads. Hvis man ser nærmere på den beigefarvede frakke og den slidte fedora, ser Peugeot 403 ud til at passe perfekt til Colombo.
Colombo var en mærkeligt udseende detektiv i mærkeligt tøj, der kørte i en mærkeligt udseende bil, og det var det, der var pointen. Stilistisk set er Peugeot 403 således helt i orden. At genskabe en person som Colombo eller Peugeot 403 er næsten umuligt, og forhåbentlig vil ingen forsøge at gøre det.
Peugoet 403 – Den mærkelige bil
Selv om Peugeot 403 så godt ud som en politidetektivbil, opførte den sig ikke som en sådan. For at sætte det hele lidt på plads, så havde 403’eren en tophastighed på kun omkring 80MPH eller deromkring. 0-100 km/t var direkte deprimerende på mere end 20 sekunder. I dag er disse præstationstal endnu værre.
Endnu mere mærkeligt er det, at en amerikaner kørte i en Peugeot, da Peugeot ikke var et mærke, der almindeligvis blev forbundet med USA på det tidspunkt, fordi franske biler blev lavet til franskmænd. Som sådan var de kompakte og brændstoføkonomiske, og det var temmelig dårligt sammenlignet med en stor V8-bil fra 1960’erne.
403’eren blev designet af ingen ringere end Pininfarina, et designfirma, der er ansvarlig for at designe nogle af de smukkeste biler, der nogensinde har prydet jorden. Pininfarina var mest berømt på grund af det årtier lange Ferrari-partnerskab, som sluttede for et par år siden.
403’eren anvendte en 1290cc 4-cylindret motor med en kapacitet på 65 hk og et drejningsmoment på 75 lb-ft. Sådanne effekttal var trøstesløse dengang, og det er de stadig nu. Denne monstrøse motor var koblet til en 4-trins manuel synkroniseret gearkasse, der drev baghjulene.
Berømte biler i tv-serier og film – hvad betyder det for bilen?
Et stærkt mærkeimage er noget, som næsten alle mærker derude ønsker at opnå. Tilbage i 1969 landede en fyr ved navn Buzz Aldrin på månens overflade iført et ret beskedent Omega kronometerur. Siden da er Omega Speedmaster Moonwatch blevet et af de mest ikoniske ure nogensinde takket være Buzz Aldrin.
På samme måde som Speedmaster har formet Omega-urmærket, har James Bond Aston Martin DB5 formet arven fra Aston Martin. Folk elsker historie og fantastiske historier, og det er dem, der kan bære en betydelig del af brandets værdi og kundernes modtagelse.
For at få lidt kontekst er en Jaguar XKSS en af de mest ikoniske bilsamlerbiler, der findes, takket være ingen ringere end Steve McQueen. Det menes, at den nuværende værdi af Steve McQueens XKSS er omkring 25$ millioner, og det betyder, at enhver anden lignende Jaguar-bil koster et ton penge.
Biler, ure, tøjmærker, motorcykler, solbriller eller andre forbrugs- eller stilistiske genstande er meget mere værd, hvis de er med i populære tv-shows eller film. Folk elsker historier og arvegods, fordi de er fulde af følelser, og følelser sælger indbringende, og de gør også underværker for et mærke.
FAQ-afsnit
Er Peugeot 403 en god bil?
At svare på dette spørgsmål som Colombo-fan er temmelig ensidigt og forudindtaget, heldigvis har jeg aldrig set Colombo. Peugeot 403 er i alle henseender en dårlig bil. Den er langsom, svag, upraktisk og en plage at vedligeholde.
Men Colombo kørte den, og det gør 403’erens anvendelighed og raffinement irrelevant.
Hvad er den mest berømte filmbil gennem tiderne?
Den mest berømte filmbil gennem tiderne er uden tvivl Batmobilen, tæt fulgt af Aston Martin DB-5. Forskellen mellem batmobilen og alle andre filmbiler derude er, at batmobilen ikke ligefrem er en ægte vejgodkendt bil.
Som sådan kan Batmobilen ikke købes på samme måde som en DB5 kan. Det betyder, at værdien af DB5’eren er stærkt forbundet med James Bond-franchisen, og hele Aston Martin’s værdi i sig selv skyldes også delvist James Bond-forbindelsen.
Hvad er den største Peugeot-model nogensinde?
Peugeot er ikke et mærke, der normalt forbindes med storhed, men der er et par modeller, der har gjort et stort indtryk, og Peugeot 403 er helt sikkert en af dem. Peugeot 504 fra 1968-1983 er sandsynligvis den største Peugeot-model gennem tiderne takket være en dejlig motor og fantastisk køreegenskaber.
Andre hæderlige omtaler går til Peugeot 306 fra 1993, Peugeot 407 2.7 Coupé fra 2005 og Peugeot 505 fra 1979.