Der findes ikke en billig Porsche, men der findes heller ikke et billigt Rolex. Når det er sagt, er priserne relative, og i Porsche-verdenen er der et par modeller, der koster betydeligt mindre end resten af sortimentet.
Den billigste vej ind i Porsche-ejerskab er den kompakte Porsche Macan SUV. Macan er billigere end de fleste Porsche-modeller, men den giver stadig en ægte Porsche-oplevelse. Macan er den mest dynamisk kompetente kompakte SUV på markedet.
Hvis du har lyst til en ægte sportsvogn, er Porsche 718 Boxster den billigste sportsvogn, som Porsche tilbyder i øjeblikket. Boxsteren er en racerbil med midtermotor med baghjulstræk, og en pæn del af Porsche-kunderne mener, at Boxster/Cayman-platformen er sjovere at køre end 911’eren.
Men du kan altid vælge brugt, og på det brugte marked er der masser af forskellige muligheder at vælge imellem. Og hvis du tager hensyn til Porsches pålidelighed og værdibevarelse på lang sigt, er Porscher en god måde at bruge dine hårdt tjente penge på.
Porsche Macan – Den billigste Porsche
Entry-level Porsche Macan sælges for omkring 53.000 kroner, og for en sådan pris får du en turboladet 4-cylindret motor med 248 hk og 370 Nm drejningsmoment. Standardudstyret er ret sparsomt, men du får en 10,9-tommers infotainmentskærm, Wifi, Bluetooth, surround sound med 10 højttalere og LED-forlygter.
Det kan stærkt anbefales, at du vælger Premium-pakken, som indebærer opvarmede forsæder og bagsæder, opgraderet surround sound, adaptive forlygter og automatisk nedblændende spejle. Hvis du ønsker en sportslig oplevelse, bør du også få Porsche Sport Chrono-pakken.
Hvis du går længere op i prisskalaen, får du for 61.000 dollars Porsche Macan S, og for yderligere 10.000 dollars får du den flotteste Porsche Macan GTS. Helt i toppen af sortimentet ligger Macan Turbo, men Turbo’en koster hele 83.000 dollars, hvilket er mange penge for en kompakt SUV.
Det bedste valg i rækken vil sandsynligvis være Macan S, da den tilbyder en let afstemt V6-motor, der også findes i GTS og Turbo. Ekstra udstyr er dyrt, men nødvendigt, hvis du vil sælge din Macan på brugtmarkedet.
Porsche 718 Boxster – Billigste Porsche sportsvogn
Man kan argumentere for, at Macan ikke er en ægte Porsche, en ægte Porsche bør kun være en sportsvogn og ikke en SUV. Selv om det måske er sandt til en vis grad, lever vi i en tid, hvor SUV-salget dominerer markedet, og Macan er lidt af en hævet hot hatchback.
Men hvis du er fast besluttet på at gå igennem Porsche-sportsvognsafdelingen, tilbyder Boxster/Cayman-modellerne en hel del værdi. Forskellen er, at Cayman er en coupé, og Boxster er en cabriolet, og de resterende forskelle mellem de to er mest forbundet med dette.
Basisprisen for Boxster 718 på begynderniveau er 64.000 dollars, men priserne stiger til 102.000 dollars for den begrænsede 25th-anniversary-udgave. Det bedste valg i flokken er sandsynligvis Porsche 718 Boxster GTS, da den tilbyder en flad seksløber med naturlig indsugning, som findes i ældre 911-modeller.
GTS’en koster 90.000 dollars, hvilket er mange penge, men nogle betragter GTS’en som en af de mest prisvenlige Porsche-sportsvogne i det seneste årti. Når det er sagt, er den mest dynamiske Boxster-model derude Boxster Spyder, men den koster 100.000 dollars.
Køb af en brugt Porsche – den billigste måde at blive Porsche-ejer på
Det er lidt svært at retfærdiggøre at betale så meget som 100.000 dollars for en Porsche Boxster. Det er jo trods alt kun en Boxster og ikke en 911. Og det gælder især, hvis du tænker på, at du kan få en fuldgyldig Porsche 911 for så lidt som 10-15k dollars, hvis du selvfølgelig kan lide 996-generationen.
Hvis du vil have en 911, men ikke vil bruge et eksorbitant beløb, bør du tjekke 997.2 og 991-generationen ud. Du kan få en anstændig 997 911 for så lidt som 40k $, og en anstændig 991 Carrera kan sætte dig tilbage for omkring 65-75k $ afhængigt af modelår og kilometertal.
Den nyeste 992-generation Carrera kan nogle gange findes svævende over 100.000 dollars, hvilket er en god pris for en relativt ny bil. En Porsche 911 GT3 koster så lidt som 100k $ for de mindst attraktive 991-modeller, og de bedste eksempler på 991 GT3 går op til 150k $.
Uanset hvad du vælger, skal du sørge for at krydsshoppe så meget som muligt og forsøge at undersøge alle detaljerne omkring Porsche-ejerskab. Det er værd at nævne, at du ikke bør strække dit budget for meget, fordi Porscher koster mange penge at vedligeholde.
FAQ-afsnit
Er det det værd at købe en Porsche?
Porscher er ikke billige, og det er den endegyldige sandhed. Men hvis du er på udkig efter sportsvognsoplevelser, og du sætter pris på sofistikerede tekniske løsninger, ender Porscher med at være slet ikke så dyre alligevel.
Sådanne biler er lige så meget et følelsesmæssigt køb som et rationelt køb, og det er dig selv, der bestemmer, hvad du vil have, men du kan ikke vælge, hvad du kan lide. Når det er sagt, er Porscher virkelig pengene værd, hvis du vil have det, som en Porsche tilbyder.
Skal jeg købe en Boxster Spyder eller en brugt 911 GT3?
I betragtning af de nuværende markedspriser er disse to modeller prissat nogenlunde ens. Man skulle tro, at disse to er ret ens, men det er de ikke. En 911 kører anderledes mest på grund af den bageste motorkonfiguration.
At købe en helt ny Porsche er en oplevelse, man bør gå igennem mindst én gang i sit liv. Men det er svært at argumentere imod en GT3, da det nok er den bedste Porsche-model, der nogensinde er bygget.
Hvad er de dyreste Porsche-modeller?
I det sidste årti har Porsche kun bygget en enkelt hyperbil, og det er 917 Spyder. 917 Spyder koster som minimum over 800.000 dollars, og det er den dyreste Porsche-model, der er solgt fra ny.
Men hvis vi går tilbage i tiden, var den dyreste Porsche, der nogensinde er solgt på en auktion, en Le Mans-racer Porsche 917K, som blev solgt for svimlende 14 millioner dollars for et par år siden.