Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Både Porsche og Audi er en del af Volkswagen Auto Group (VAG), og VAG bruger MLB/MLB EVO-chassisplatforme til både Audi og Porsche samt til nogle andre VAG-mærker.

Det betyder, at det chassis, der bruges til begge modeller, er ret ens, så disse biler er ikke så forskellige, som de måske kan se ud. Porsche har dog en anden tilgang til at bygge mere sportslige SUV’er, mens Audi primært fokuserer på komfort.

Både Audi Q5 og Porsche Cayenne byder på fantastisk teknologi og luksusfunktioner, så uanset hvilken af dem du vælger, vil du ikke blive skuffet. Men hvis vi skulle vælge en vinder, ville det nok være Cayenne.

Porsche Cayenne er lidt større, meget mere sportslig, mere rummelig, og byggekvaliteten er også lidt bedre end Q5’eren. Dette afspejler sig dog i prisskiltet, så hvis du vil have mest muligt for pengene, er Q5 måske et bedre valg.

Audi Q5

Audi Q5 er en kompakt luksus-SUV, der er blevet produceret af Audi siden 2008. Den første generation af Q5 var baseret på MLB-chassisplatformen, og anden generation af Q5 blev afsløret i 2016 og er baseret på den opgraderede Audi MLB Evo-platform. Denne platform deles også med B9-versionerne af Audi A5 og A4.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Den seneste 2021 Q5 SUV fra 2021 byder på en faceliftet næse og et opgraderet interiør. Q5 har altid været et populært valg på grund af de gode allround-egenskaber, uanset generation. Alle amerikanske Audi Q5-modeller i USA har som standard en 7-trins S Tronic dobbeltkoblingsautomat med dobbeltkobling og Quattro AWD.

Audi Q5 udstyrsniveauer

Basismodellen af Q5 i USA er Q5 45TFSI Premium-pakken, som sælges for 43.300 dollars. Du kan også opgradere til Premium Plus-pakken for ca. 5.000 dollars, som giver dig flottere hjul, Audi Active Lane Assist, Adaptive Cruise Control, Pan-dag, opgraderet stereoanlæg og et top-down kameravisningsbillede.

  Porsche vs. Range Rover: Pålidelighed

Hvis du går et skridt videre, kan du opgradere 45TFSI til den topspecificerede Prestige-pakke, som koster yderligere 6.000 kr. men giver dig de fantastiske LED-forlygter i Matrix-design, ventilerede eljusterbare sæder, heads up display, et Bang and Olufsen premium lydsystem og en masse andet.

Den næste i rækken er Audi Q5 55 TFSI e Plug-in hybrid Premium Package, som koster 52.000 dollars. Den kan også opgraderes til Premium Plus-pakken for yderligere 4.000 kr. eller den topspecificerede Prestige-pakke, som koster næsten 10.000 kr. mere end grundprisen på 55 TFSI e Plug-in Hybrid.

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne er den største SUV fra Porsche og har været i produktion siden 2003. Den første generation af Cayenne var ret tvivlsom, fordi den bød på en styling, som kun en mor kunne elske. Men den anden og især den tredje generation af Cayenne er betydeligt flottere både indvendigt og udvendigt.

Den nyeste 2021 Cayenne tilbydes som SUV eller i coupéform. Det er også værd at nævne, at den seneste tredje generation af Cayenne er baseret på VAG MLB Evo-chassiset, som den samme platform som Audi Q5 er baseret på, men en smule forstørret.

Porsche Cayenne udstyrsniveauer

Cayenne på begynderniveau starter ved 67.500 dollars, og den tilbyder tilbageholdende muligheder som standard, men alle motorvarianter er en del mere slagkraftige end dem i Q5. Hvis du ønsker en coupéform af entry-level Cayenne, skal du regne med yderligere 10.000 dollars, hvilket øger prisen til 76.500 dollars.

Hvis du vil have Premium-pakken, skal du betale yderligere 6.500 dollars, og udstyret i denne pakke er nogenlunde sammenligneligt med den Premium Plus-pakke, der tilbydes til Audi Q5. Derudover kan du opgradere til den bedste udstyrspakke kaldet Premium Package Plus for 9.000 dollars, som også er nogenlunde sammenlignelig med Q5 Prestige-pakken.

  Hvad er den værste Audi at købe brugt?

Hvis du vil have Cayenne e-hybrid, skal du regne med en detailpris på 82.000 dollars, og Coupe-versionen af e-hybrid koster 87.600 dollars. Cayenne S koster 85.100 dollars, og Coupe-versionen koster næsten 90.000 dollars. Hvis du vil have GTS-versionerne, skal du regne med en pris på over 100.000 dollars for både coupé- og SUV-versionerne.

Porsche Cayenne vs. Audi Q5 præstationsversioner

Begge disse producenter tilbyder en opstrammet performance-version af Q5 og Cayenne, men Audi gør det lidt mere afdæmpet, og Porsche gør det i stor stil. Så hvis du ønsker en mere sportslig oplevelse, er der ingen tvivl om, at Cayenne er langt mere kraftfuld og dynamisk kompetent.

Selv den “billigste” fuldt ud performante Cayenne-version Cayenne Turbo koster omkring 130.000 dollars for både coupé- og SUV-versionen. De tilbyder dog op til 540 hk og en 0-60 mph-tid på under 4 sekunder. Hvis du vil have den hurtigste version, koster Turbo S e-hybrid ca. 164 USD for begge versioner, og den har 670 hk og en 0-60 mph-tid på 3,6 sekunder.

På den anden side er ydelsesversionen af Q5 Audi SQ5. Audi SQ5 kan ikke matche Turbo-modellernes ydeevne, men SQ5 koster kun en tredjedel af prisen for topmodellen Turbo S e-hybrid. SQ5 har en anstændig 350 hk, 4,7 sek. fra 0-100 mph. og er et røverkøb sammenlignet med Turbo-modellerne.

Sammenligning af Q5 og Cayenne

Hvilken SUV er mest pålidelig, Q5 eller Cayenne?

De fleste forbrugerrapporter tyder på, at både Audi Q5 og Porsche Cayenne har en pålidelighedsscore over gennemsnittet. Men forskellige rapporter tyder på, at Q5 i bedste fald kun er gennemsnitlig, når det gælder pålidelighed. Men Porsche Cayenne har altid været betragtet som en pålidelig SUV.
Det giver mening for Porsche at tilbyde en mere pålidelig SUV, fordi næsten alle Porsche-modeller tilbyder en overlegen bygge- og materialekvalitet, mindre plastik, og bilerne er generelt bedre bygget end de fleste Audier, hvilket er forventeligt i betragtning af den betydelige prisstigning.

  Hvad er de bedste bilvaskprodukter til Audi?

Hvilken SUV afskrives hurtigere, Q5 eller Cayenne?

Både basismodellen Audi Q5 og Porsche Cayenne mister normalt omkring 58 % af deres oprindelige værdi i løbet af de første 5 år af ejerskabet. I betragtning af den oprindelige pris kan Cayenne virke som en dårligere økonomisk beslutning. Dette gælder især, hvis du vælger Cayenne Turbo S e-hybrid-modellerne til 160.000 dollars.

Mange brugte Cayenne Turbo-modeller fra den første generation kan nu købes for mindre end det, du skal betale for en Audi Q5 fra 2010. Audi Q5’er er mere populære på brugtbilsmarkedet, det betyder, at prisfaldet bløder hurtigere op sammenlignet med Cayenne, som normalt bliver ved med at falde, indtil den rammer bunden.

Hvilken SUV er dyrere at vedligeholde, Q5 eller Cayenne?

Både Audi Q5 og Porsche Cayenne oplever en årlig vedligeholdelsesudgift, der ligger over gennemsnittet. Q5’eren kommer ud på omkring 900-1.000 dollars årligt, og Cayenne ligger på omkring 1.100-1.300 dollars om året. Men disse kan variere betydeligt afhængigt af alder, kilometertal og udstyrsvarianter i en bestemt model.

Nogle modeller som topmodellerne Turbo S kan koste op mod 4.000 dollars om året alene for vedligeholdelsesomkostningerne, og SQ5 ligger på omkring 1.600 dollars. Grunden til, at SQ5 er så billig sammenlignet med Porsche, er, at SQ5 bruger en mere almindelig 6-cylindret motor, og de keramiske bremser til Cayenne kan koste helt op til 15.000 dollars.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z