I disse dage er kraftige, store bilmotorer noget af en uddøende race. Emissionsrestriktioner har resulteret i downsizing og tvangsindtrækning. Men et kendetegn for en god motor er ikke kraft eller størrelse, det er helt klart pålidelighed. Mercedes 2.0-dieselmotoren i W123, W124 og W190 er en legende, når det gælder holdbarhed, og er kendt som taxachaufførernes foretrukne dieselmotor.
Men hvis du foretrækker benzindrevne motorer, er 2.6 R6 (W124) Mercedes-vinderen. Denne 2,6-liters gasmotor yder omkring 160 hk, men den er ikke ligefrem den mest økonomiske. Det største ved denne motor er dog dens pålidelighed, hvilket bevises af, at dette nok var den mest populære gastaximotor.
Gas Mercedes motorer
Mercedes har gang på gang bevist sin evne til at lave en langtidsholdbar motor. 2,6 R6 er blot en af mange gode gasmotorer, mest på grund af pålidelighed og uforgængelighed. Men 2,0 V8-motorerne, W123, W124 og W190, var og er stadig usædvanligt holdbare gasmotorer.
Den 2-liters V8-motor ydede en ret symbolsk 105 hk og blev senere øget til 118 hk, men motoren var bygget til at holde og tilbød en imponerende effektivitet. I 80’erne blev de fleste af de legendariske uforgængelige Mercedes-motorer fremstillet, og den 4,2-liters V8-motor, W140, kom i 90’erne.
På det tidspunkt havde Mercedes pålidelighed som førsteprioritet ved motorfremstilling, og motorer fremstillet i denne æra afspejler bestemt dette. Den 4,2 V8’er havde 280 hk og 400 Nm. Den blev kun tilbudt med en 4-trins automatgearkasse på grund af drejningsmomentet. Motoren blev senere opgraderet til en 5-liters motor, som gav endnu mere ydelse.
I dag er et kendetegn for en god motor anderledes. Den vigtigste prioritet i dag er at lave den mest effektive motor muligt, hvilket har resulteret i tvangsinduktion, mild hybrid- og fuld hybridteknologi.
En af disse motorer er den 3,0 straight-six turbomotor med turbolader, der findes i Mercedes GLE 450. Ikke alene er den turboladet, men dette kraftværk har også mild hybridteknologi, der reducerer brændstofforbruget og lagrer tabt energi, som ellers ville gå til spilde.
Mercedes dieselmotorer
I disse dage er dieselmotorer ved at blive lidt af en beskidt mands arbejdshest. Diesel anses for at være traktorlignende og skadeligt for miljøet, men diesel giver bedre ydeevne end en gasmotor i nogle scenarier.
Den 2,0-liters firecylindrede dieselmotor med fire cylindre, der findes i W123, W124 og W190, var tidligere også noget af en favorit taximotor. Årsagerne var ret ens: exceptionel holdbarhed, der kunne tilbagelægge mere end en million kilometer uden at svede.
Den 3,0-liters dieselmotor, der findes i W124, er et andet godt eksempel på Mercedes’ uforgængelige æra. Denne kraftige sekscylindrede motor med seks cylindre gav også en fantastisk holdbarhed. Du kunne få en naturligt indstillet version, som var lidt mindre kraftfuld, men som stadig tilbød den legendariske pålidelighed. Der var også den turboladede version, som gav flere problemer.
Men W210- og W211 CDI-motorerne med 2,1 og 2,7 liters firecylindrede motorer har også legendarisk status i Mercedes’ dieselmotor-fanklub. Disse motorer ydede omkring 140-170 hk, afhængigt af versionen, og de var kendt for nemt at krydse 700.000-kilometer-mærket uden at lave rod.
Hvad angår nutidens Mercedes-dieselmotorer, er OM 656 lidt af en milepælsmotor. Denne motor er blevet tilbudt siden 2017 og er en af de kraftigste dieselmotorer, der almindeligvis findes i S350 og S400. Denne motor tilbyder op til 700 Nm drejningsmoment/340 hk med en imponerende Co2- og brændstofeffektivitet.
Bedste AMG-motor gennem tiderne
Selv om pålidelighed og effektivitet bestemt gør en god motor til en fantastisk motor, er den ikke nødvendigvis så spændende. Og mange vil hævde ”det bedste” ved den. Jeg mener, når alt kommer til alt, var og er AMG trods alt ”det sted, man går hen til” for fantastiske motorer.
Titlen som ”den bedste AMG-motor nogensinde” går til den legendariske naturmotor med 6,2-liters V8-motor, der blev monteret i 63 AMG-bilerne fra 2007 og helt frem til 2014. Denne motor led under mange problemer i de tidlige dage, men blev senere perfektioneret til at yde 622 hk, hvilket gjorde den til den højeste NA-motor med flest hestekræfter på daværende tidspunkt.
Og hvad angår V12-bhemoths, er AMG M275/M158 V12 BiTurbo-motoren (2004-2020) en saga blot. Motoren blev først fundet i S-klassen med omkring 500 hk. Senere gav en variant af denne motor et forbløffende drejningsmoment på 1.200 Nm i den legendariske S65 Black Series.
Og denne motors rene ikonstatus stopper ikke her. Senere blev denne motor opgraderet og døbt M158. Denne motor fandt vej til den eksotiske Pagani Huayra til flere millioner dollars med 827 hestekræfter og et drejningsmoment på omkring 1.100 Nm.
Flere oplysninger om bilmotorer
Hvorfor anses ældre Mercedes-motorer for at være de bedste Mercedes-motorer nogensinde?
Ældre Mercedes-motorer havde et godt ry, fordi de blev lavet med pålidelighed for øje. Disse motorer blev produceret i en tid, hvor ingeniørernes ønsker ikke blev kompromitteret af de strenge regler om brændstof og Co2-emission. I dag er motorerne over-teknisk udviklet og tilbyder undertiden flere forskellige måder at tvangsindtrække på.
Målet med moderne motorer er at mindske den skadelige indvirkning, som en motor har på miljøet, hvilket igen betyder, at pålidelighed og langvarig brug ikke er førsteprioritet.
Sådan vil diesel- og gasmotorer se ud fremover
Vi lever i en miljøbevidst tid, hvilket betyder, at motorerne fremover fortsat vil blive neddroslet og erstattet af hybrider og elmotorer. Store naturdrevne motorer, især V12- og V10-motorer i biler som Ferrarier og Lamborghinier, vil snart blive udgået og erstattet af mindre, mere effektive kraftværker.
Hvad er forskellen mellem elmotorer, hybrider og traditionelle benzin- og dieselmotorer?
Først og fremmest deres effektivitet og deres indvirkning på miljøet. Hybridmotorer er meget mere brændstoføkonomiske og producerer også mindre skadelige emissioner. De er mere komplicerede end traditionelle benzin- og dieselmotorer og vil snart erstatte de gode gamle benzin- og dieselmotorer helt og holdent.
Elektromotorer er på den anden side endnu mere effektive og miljøvenlige. Elektromotorer har også en bedre ydeevne ved lavt gear, men de mangler dog i topfart. Desuden er infrastrukturen for opladning og service stadig på et tidligt stadie, hvilket er den største ulempe i forhold til traditionel motorservice og tankning.