Mercedes tilbyder i øjeblikket både benzin- og dieseldrivlinjer til stort set alle modeller. Selv om dieselmotorer ikke er en mulighed i USA, er dieselmotorer i Europa lige så populære, hvis ikke endnu mere populære sammenlignet med gasmotorer (benzinmotorer).
Moderne Mercedes-dieselmotorer er langt fra de gamle beskidte dieselmotorer fra fortiden. Disse motorer er normalt mere brændstoføkonomiske sammenlignet med en tilsvarende benzinmotor, og de er ikke så forurenende, som man kunne forvente.
Diesel-drevne Mercedes sedans
Mercedes C-klassen er den mindste sedan i Mercedes’ sortiment. W205 Mercedes bliver udskiftet i år, men Mercedes tilbyder stadig W205 C-klassen med et par dieselvarianter. Alle turbodieselmodeller har en 2,0-liters 4-cylindret motor, og du kan også vælge C300 BlueTec-hybridmodellen.
Den større E-klasse tilbyder også et par turbodieselmuligheder. Udvalget starter med E220d, der er udstyret med en 2,0-liters turbodieselmotor med turbolader, som svarer til den i C300 BlueTec. Denne motor yder omkring 200 hestekræfter, og den giver også en god brændstoføkonomi. Denne motor kan også kobles sammen med en elmotor i E300de.
E-klassen tilbyder også et par 6-cylindrede turbodieselmotorer, i modsætning til C-klassen. E350d og E400d 4MATIC har begge en 3,0-liters turboladet rækkemotor med 6-personers turbolader, der kan yde 260-340 hk, afhængigt af den pågældende model.
Den nyligt udkomne S-klasse har en ret imponerende 3,0-liters turbocylindret 6-cylindret dieselmotor med turboladning OM656. Denne motor driver entry-level S350d og S400d. OM656-motoren i S400d har en effekt på 340 hk, hvilket gør den til den kraftigste Mercedes-dieselmotor gennem tiderne.
Diesel-drevne Mercedes SUV’er
Mercedes tilbyder også dieselversioner af hele SUV-udvalget. Disse modeller er ikke til salg i USA, men resten af verden kan vælge mellem Mercedes-modeller med benzin- eller dieseldrevne motorer. Du kan også vælge nogle af SUV’erne som diesel/elektriske hybridbiler.
De pågældende motorer er de samme som i sedans. Den 2,0/2,1-liters turbo-4-cylindrede er i GLA eller GLC og endda i nogle GLE-modeller. GLS får derimod den 3,0-liters turboladede 6-rækkemotor med turbolader.
Du kan også vælge G-klassen med en turboladet dieselmotor som ekstraudstyr. Den pågældende model er G350d, der drives af en 3,0-liters 6-cylindret rækkemotor med 282 hk. Nogle mener, at denne motor er den perfekte løsning til G-klassen, da den giver masser af drejningsmoment til en mere rimelig pris sammenlignet med en G-klasse med benzinmotor.
Hvorfor er der ingen Mercedes-dieselmuligheder i USA?
I 2017 var kun 3 % af de Mercedes-biler, der blev solgt i USA i 2017, dieselbiler. På grund af det lave salg og den voksende modvilje mod diesel generelt har Mercedes siden stoppet med at tilbyde dieselmotorer i USA.
De fleste amerikanere foretrækker benzindrevne biler, da brændstofpriserne normalt ikke er så slemme som i Europa. De fleste dieseldrevne biler i USA er normalt pick-up trucks og erhvervskøretøjer, så en dieselmotor i en luksusbil er ikke så tiltrækkende.
Nogle skandaler som VAG Dieselgate-skandalen har yderligere mindsket dieselbilers tiltrækningskraft i USA. En anden grund til, at Mercedes holdt op med at tilbyde dieselmotorer i USA, er, at amerikanske kunder ikke er i stand til at bruge det rigtige dieselbrændstof, der kræves til Mercedes-dieselmodeller.
De fleste amerikanske tankstationer tilbyder en stor procentdel biodiesel, helt op til 20 %. Og Mercedes-biler kræver mindre end 5 % biodiesel i dieselblandingen. Biodieselblandinger med en høj procentdel biodiesel kan nedbryde motoren og forårsage mange problemer senere hen. Nogle mener, at dette er den primære årsag til, at Mercedes holdt op med at tilbyde dieselmotorer i USA.
Vil Mercedes også stoppe med at tilbyde dieselmotorer på andre markeder?
Det er ret uklart, om Mercedes helt vil stoppe med at tilbyde dieselmotorer. Nyere modeller tyder på, at dieselmotoren ikke er på vej nogen steder hen, da nogle dieselmotorer som OM656 er pålidelige, kraftfulde og effektive på samme tid.
Mange regeringer foreslår forbud mod dieselmotorer inden for de næste 5-10 år, men dette er stadig i den tidlige fase, og det er svært at sige, om det nogensinde kommer til at ske. Mange byer rundt om i verden kræver også, at du skal betale en trængselsafgift, hvilket normalt er meget værre for en dieselmotor.
Gas vs. diesel vs. el
Hvad er fordelene ved en dieselmotor i forhold til en gasmotor?
En dieselmotor giver normalt et større drejningsmoment, er mere brændstoføkonomisk og koster mere på brugtmarkedet. Dieselmotorer er et bedre valg til motorvejskørsel, da moderne dieselmotorer bruger meget mindre brændstof i processen.
Når det er sagt, er en gasmotor mere skræddersyet til bykørsel og er normalt mere raffineret end en dieselmotor, som ofte har en traktorlignende lyd. Desuden er en moderne gasmotor normalt heller ikke så skadelig for miljøet.
Det forventes også, at en dieselmotor holder længere end en gasmotor, men en gasmotor går ikke så ofte i stykker.
Hvad er fordelene ved elmotorer i forhold til traditionelle forbrændingsmotorer?
Elmotorer er meget mindre skadelige for miljøet end traditionelle forbrændingsmotorer. Processen med at fremstille batterier er dog ikke ligefrem miljøvenlig. Elmotorer er stadig i den tidlige fase, og det forventes at blive bedre med tiden.
En elmotor kan producere 100 % af sin effekt ved ethvert omdrejningsområde, mens en traditionel forbrændingsmotor skal forkæle op til et bestemt omdrejningsområde for at producere sin maksimale effekt. Det betyder, at elmotorer har bedre accelerationstider.
Det er stadig uovertruffen let at leve med en traditionel forbrændingsmotor, da det meste af verden stadig ikke er klar til at foretage en fuldstændig overgang. Desuden er levetiden for traditionelle forbrændingsmotorer langt længere, da der ikke er behov for at udskifte batterierne fuldstændigt, når de bliver gamle og ubrugelige.