Oprindeligt var en coupé eller coupé en personbil med en skrå taglinje og 2 døre, men i dag forbindes en coupé mest med den skrå taglinje og ikke nødvendigvis med dørene. Mercedes, BMW, Audi og mange andre producenter er begyndt at markedsføre 4-dørs biler som coupéer, selv SUV’er.
Mercedes Benz’ coupéprogram består af CLA Coupé, C-Klasse Coupé, E-klasse Coupé, CLS Coupé og den udgåede S-klasse Coupé. SUV-serien består af coupévarianter af GLC og GLE. Desuden er AMG GT 2-dørs og AMG GT 4-dørs varianten sportsvogns-coupéer.
Traditionelle Mercedes Coupéer
I den traditionelle Mercedes Coupé-linje er indgangscoupéen C-Klasse Coupé. Oprindeligt blev C-klassen tilbudt i sedan- eller stationcar-varianter. Men i 2000 debuterede Mercedes med C-klasse Sport Coupé-versionen, der blev omdøbt til CLC indtil 2011, hvor Mercedes begyndte at bruge betegnelsen C-klasse Coupé.
Den nuværende C-Klasse Coupé starter som C300 til omkring 50.000 dollars og topmodellen C-Klasse Coupé er C 63 S AMG, som starter ved omkring 80.000 dollars. Den næste i rækken er den mellemstore E-klasse Coupé, som blev introduceret i 1996 og kort efter blev en af de mest populære Mercedes Coupéer nogensinde.
Den nuværende E-klasse Coupé starter med E450 Coupé til omkring 65.000 kr. Topmodellen i E-klasse Coupé er E450 4-Matic, der koster omkring 68.000 dollars. Det er værd at nævne, at Mercedes kun tilbyder E63 AMG-varianten til sedanen eller stationcar-varianten, ikke coupéen.
Mercedes Coupé-topmodellen var tidligere S-klasse coupé, som blev udgået i 2021 til en startpris på 141.000 kr. for S 560 4-Matic og omkring 173.000 kr. for S63 AMG Coupé. For nylig lancerede Mercedes den nye S-klasse (W223), men det er stadig uklart, om Mercedes overhovedet har planer om at lancere coupé-varianten.
Mercedes SUV Coupéer
I 2008 udgav BMW X6 som den bedste sportslige “coupé-agtige” SUV, og lige siden da har Coupe-SUV-segmentet oplevet et utroligt boost i popularitet. Mercedes erkendte hurtigt den appel, som X6’eren får, og i 2015 trak Mercedes dækslet af den helt nye GLE Coupe, og mange andre producenter fulgte snart efter.
Den mindste Coupe SUV, som Mercedes tilbyder, er GLC Coupe, en slankere version af GLC, der blev lanceret i 2019. Udvalget starter med GLC 300 4-Matic Coupe til omkring 51.000 kr. GLC Coupé med den højeste trim, der synger og danser alt, er GLC 63 AMG S Coupé, der koster omkring 85.000 kr.
Den næste i rækken er den førnævnte GLE Coupe. GLE Coupé blev introduceret i 2015 og er siden blevet en ret populær Mercedes SUV. Den er lidt som en blanding af en E-klasse Coupe og den almindelige GLE SUV.
Serien starter med GLE 450 i Europa, men i USA er entry-level GLE 53 AMG til omkring 76.000 dollars. I begge tilfælde er topmodellen GLE Coupé GLE 63 AMG S Coupé, der koster omkring 128.000 dollars i grundpris.
Mercedes sportsvogn coupéer
Mercedes tilbyder i øjeblikket to forskellige karrosseristils-coupéer til sit sportsvognssegment, nemlig AMG GT 2-dørs og AMG GT 4-dørs. Disse biler er for det meste et produkt af AMG-afdelingen, og de er primært fokuseret på at bringe de højeste præstationsmuligheder af alle Mercedes-modeller.
Den 2-dørs AMG GT starter som GT coupé til omkring 120.000 dollars og går hele vejen op til den seriøst dyre AMG GT Black Series, som forventes at koste omkring 400.000 dollars. AMG GT er højdepunktet af Mercedes’ sportsvognsteknik, og den er også ved at nå enden af sin livslinje.
Den 4-dørs coupéudgave af AMG GT er lidt af en blanding af CLS og den førnævnte AMG GT. Den 4-dørs AMG GT Coupé starter med AMG GT 43 4-dørs Coupé til omkring 90.000 kroner. Toppen af den 4-dørs version er AMG GT 63 S 4-dørs Coupe, der koster helt op til 171.000 dollars i grundpris.
Når en coupé ikke er en coupé
Er det forkert af Mercedes at kalde en 4-dørs bil eller SUV for en coupé?
Teknisk set tager Mercedes fejl. Men det er alle andre producenter, der gør det, også. Coupé-betegnelsen var, som navnet oprindeligt ville antyde, en 2-dørs bil med skrå taglinje, men i dag er det et markedsføringsredskab til at øge tiltrækningskraften og få bilprogrammet til at virke mere varieret, end det i virkeligheden er.
En SUV er ikke en coupé, men hvis det virker positivt for salgsafdelingen, og det gør det, så er det en coupé. Det er en SUV-inficeret virkelighed, vi lever i, og den er kun begyndt at tage fart, så du kan forvente, at der kommer tonsvis af “coupe”-SUV’er på markedet i de kommende år.
Hvad er forskellen på CLS og AMG GT 4-dørs coupé?
Ved første øjekast ser de to ud til at afkrydse de samme kasser, så det kan virke som om Mercedes har skabt to forskellige biler til samme formål. Og til en vis grad er det faktisk sandt, men Mercedes sørger for ikke at tilbyde CLS som 63 AMG-versionen, fordi det kan forstyrre salget af AMG GT 63 4-dørs.
CLS bliver præsenteret som en mere luksuriøs gammelmands-specialbil, og AMG GT 4-dørs bliver præsenteret som en mere spændende sportsvogn, der minder mere om den 2-dørs AMG GT end om CLS.
Hvordan ser fremtiden ud for coupébilsegmentet?
Som tidligere nævnt lever vi i en SUV-herskende virkelighed, der kun er begyndt at tage fart. Mange bilproducenter udvikler flere og flere SUV’er, og de mindre populære segmenter (hvoraf coupé-segmentet er et af dem), bliver langsomt nedlagt.
Et tydeligt tegn på dette er usikkerheden omkring udgivelsen af S-klasse Coupé. Som det ser ud lige nu, er chancerne for at se en ny S-klasse Coupe små til ingen. Det traditionelle Mercedes Coupé-segment, der engang havde fremragende og imponerende salgstal, viser tydelige tegn på faldende popularitet.