Hvad er forskellen mellem en Mercedes E300 og en E350?

Mercedes Benz E-klasse modelbetegnelsen repræsenterer en af de mest populære Mercedes-modeller nogensinde. Denne mellemstore luksus-sedan har været i kontinuerlig produktion siden 1953, og E-klassebetegnelsen blev officielt indført i 1993.

Tilbage i 2017 fik indgangsklassen E-klassen navnet E300, som erstattede den ældre E350. Den største forskel er drivlinjen. Den ældre E350 brugte en V6-motor med 303 hestekræfter, og E300 fra 2017 brugte en 4-cylindret turbo-4-cylinder med 241 hestekræfter.

Til det nyeste modelår 2021 genindførte Mercedes modelbetegnelsen E350 som indgangsmodel i E-klassen, der er udstyret med en 2,0-liters 4-cylindret turbomotor med 255 hk. E300 og E350 har altid fungeret som indgangsmodeller i E-klassen uden stor forskel i forhold til modeller med højere trim.

2021 Mercedes E350

2021 Mercedes E350 starter ved omkring 54.000 kr. for den baghjulstrukne model. Hvis du vil have 4MATIC-versionen, skal du betale omkring 2.500 dollars mere. E350 bruger en smidig og effektiv 2,0-liters 4-cylindret turbomotor med 4 cylindre og 255 hestekræfter.

Denne motor er koblet til en 9G-TRONIC 9-trins automatgearkasse, som gør det muligt for E350 at give en anstændig brændstoføkonomi på 22 MPG US ved bykørsel og 31 MPG US på motorvej. E350 er i stand til at sprinte fra 0 til 100 km/t på omkring 6 sekunder.

Desuden er E350 som standard veludstyret med to-zone klimakontrol, en 12,3″ infotainmentskærm, Android Auto, Apple Car Play, stereoanlæg med 15 højttalere, Bluetooth, to USB-porte, soltag, nøglefri indgang og nøglefri adgang.

Topmodellen uden AMG E-klasse for 2021 er E450 4MATIC-sedanen, udstyret med en 3,0-liters 6-cylindret rækkemotor på 6 cylindre i linje tilbyder denne luksussedan imponerende 362 hestekræfter og en 0-60-tid på under 5 sekunder. E450 koster omkring 62.000 dollars og har samme standardfunktioner som E350, den største forskel er drivlinjen.

  Bedste Mercedes til at modificere?

2017 Mercedes E300

Sidste gang Mercedes brugte modelbetegnelsen E300 var, da 2017 Mercedes E-klassen blev lanceret. Mercedes tilbød to varianter af E300, nemlig RWD-modellen og 4MATIC-modellen, som begge havde en startpris på 50-55.000 kroner.

2017 Mercedes E-klassen signalerede en ny begyndelse for den mellemstore luksuslimousine, der fik en enorm mængde nye funktioner og opgraderinger. Designet af 2017 Mercedes E-klassen var grundigt og gennemtænkt. Interiøret var langt fra den tidligere generation og var mere beslægtet med den store luksus S-klasse.

2017 E300 var også den første E-klasse, der tilbød en 2,0-liters 4-cylindret motor med 241 hestekræfter. Denne E-klasse generation var også den første, der brugte den nu velkendte 9G TRONIC 9-trins gearkasse med 9 gear. 0-60-tiden for 2017 Mercedes E300 er ret sammenlignelig med den nye E350 på omkring 6 sekunder.

Mercedes modelbetegnelser

Mercedes modelbetegnelse består ud af bogstaver og tal, hvor bogstaverne repræsenterer den pågældende model, og tallene repræsenterer drivlinjen i den specifikke bil. Disse modelbetegnelser har ændret sig utallige gange i løbet af Mercedes’ historie, og kun nogle få aspekter er altid forblevet de samme.

Et af dem er det faktum, at det højere nummer normalt repræsenterer en kraftigere version. Hvis du ser en Mercedes E450 ved siden af en Mercedes E350, er 450’eren den kraftigere model med højere trim af de to modeller. For nogle år siden var Mercedes Benz-mærkerne forbundet med motorens slagvolumen, og det er de ikke længere.

  Hvilken Mercedes er ulovlig i USA?

Årsagen er, at de nuværende tendenser inden for emissionsreglerne har tvunget mange producenter til at bruge tvangsindtræk, hvilket betød, at mange modeller brugte nøjagtig den samme drivlinje i forskellige tuningsstadier. Så Mercedes besluttede, at den nyere betegnelsesordning mest er forbundet med modeller med højere hestekræfter.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe en Mercedes E-klasse?

Mercedes E-klassen var og vil sandsynligvis fortsat være en af de mest populære Mercedes-sedaner af flere årsager. BMW og Audi har også tilbudt enestående mellemstore sedaner, der kan konkurrere med E-klassen. Men hvis du ønsker komfort og ikke har noget imod en alt for blød affjedring, er E-klassen den bedste af slagsen.

Hvis du vil have en mere sportslig sedan, der også byder på god komfort, bør du tjekke BMW 5-serie ud. Hvis du vil have det bedste fra begge verdener, virker Audi A6 som den bedste all-around-pakke. E-klassen er den mest komfortable, 5-serien er den mest sportslige, og A6 er den bedste all-arounder.

Hvor meget koster det at forsikre en Mercedes-Benz E-Klasse?

Bilforsikringens omkostninger afhænger af mange forskellige faktorer, herunder forsikringstypen, dækningsniveauet eller din selvrisiko. Desuden kan dit køn, din alder, din beliggenhed, din kørselshistorik eller din kreditvurdering også spille en stor rolle, når det kommer til bilforsikring.

E-klassen er en ret dyr bil, hvilket betyder, at præmierne ikke bliver billige. Men E-klassen er også tildelt en 5-stjernet sikkerhedsklassificering over hele linjen og er generelt en ret pålidelig model, hvilket bør virke gunstigt for dine præmier.

  Vil Mercedes lave en ny Gullwing?

Skal jeg overveje at købe E53 AMG- eller E63 AMG-modellerne?

Hvis du synes, at E450 er ret langsom, underdrevet og mangler punch, kan du altid gå gennem AMG-divisionen og vælge en af de mest kraftfulde E-klasse-sedaner, som man kan købe for penge. Disse modeller er udstyret med alle de nødvendige funktioner, og det valgfrie udstyr i disse er for det meste forbundet med luksus- eller sportslige opgraderinger.

53 AMG sælges for omkring 74.000 dollars og tilbyder en mild-hybridmotor med 430 hestekræfter, præstationsbremser, sportstunet affjedring, AMG-sportsudstødning, AMG-karrosseriestil og hjulopgraderinger. E53 er generøst udstyret som standard, men du kan stadig tilvælge en masse ekstra luksusfunktioner som f.eks. top-niveau Burmester hi-fi eller soft-close-dørene som ekstraudstyr.

Den bedste E-klasse sedan er E63 AMG, der sælges for 107.000 dollars. Dette raketskib er udstyret med en 4,0-liters BiTurbo V8-motor med BiTurbo, der yder 603 hestekræfter. E63’s 0-60-tid er rapporteret til 3,3 sekunder, men mange bilmagasiner og medier har bekræftet, at E63 sprinter 0-60 på mindre end 3 sekunder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z