Det kan virke overraskende, at Mercedes, et tysk luksusmærke, nogensinde ville bruge en Renault-motor. Det er ikke fordi Renault laver dårlige motorer, tværtimod, for Renault har udviklet nogle af de bedste F1-motorer nogensinde, men Renault’s brandværdi er ikke i nærheden af Mercedes.
Men i 2010 underskrev Mercedes og Renault & Nissan en gensidig aftale i 2010, som indebærer en vis teknologideling mellem producenterne. Daimler købte en andel på 3,1 % i både Renault & Nissan, og Renault & Nissan købte en andel på 1,55 % i Daimler hver.
Partnerskabet resulterede i en fælles udvikling af en 1,6 liter 4-cylindret turbomotor med 4 cylindre kombineret med en Renault-transmission, som blev tilbudt i Mercedes Vito varevognen. Men Renault leverede også en 1,5 liters dieselmotor, som stadig anvendes i visse A-Klasse, CLA-Klasse og B-Klasse-modeller. Desuden blev en C200-model også tilbudt med en 1,6L Renault-motor.
Mercedes C200
Før C200 begyndte at bruge en 1,6L diesel Renault-motor i modelåret 2021, tilbød C200 tidligere en 2,1L motor. Den nye motor i C200 var et direkte resultat af, at Mercedes ønskede at opnå de højest mulige effektivitetsstandarder, men stadig tilbyde nok punch og en ret sofistikeret drivlinje.
Renault udviklede en 1957 cc 4-cylindret motor med 160 hk og 360 Nm drejningsmoment. Det er værd at nævne, at den udgående 2,1L-motor gav lidt færre hestekræfter og stort set de samme drejningsmomenttal. Brændstofforbruget for 1,6L-motoren er også lavere med et anslået brændstofforbrug på 4,2L/100km (56 MPG US)
De manuelle versioner af C200 kan opnå endnu mere imponerende brændstoføkonomiske resultater sammenlignet med den udgående version. 0-60MPH-tiderne for disse modeller ligger et sted omkring de 8 sekunder. Alle de tekniske aspekter af denne motor er ret imponerende for en Mercedes C-Klasse på begynderniveau.
Det er også værd at nævne, at Mercedes ikke tilbyder denne version af C-Klassen på nogle markeder, herunder USA. Denne type motorer appellerer mest til det europæiske marked, og prisen ligger et sted omkring 41.000-47.000 dollars, afhængigt af transmission og trimmuligheder.
Mercedes A-Klasse, B-Klasse, CLA-Klasse
Men den mest udbredte Renault-motor i en Mercedes er nok den 4-cylindrede 1,5 l motor, der findes i A180 og andre indgangsmodeller af Mercedes B-klasse og CLA-klasse. Denne motor er ret identisk med den, der findes i Renault Megane, den eneste forskel er den lille forøgelse af hestekræfterne i Mercedes-varianterne.
Mercedes sælger også en minivan kaldet Mercedes Citan, denne minivan er bogstaveligt talt en re-badget Renault Kangoo, ikke mange mennesker er overhovedet klar over dens eksistens, fordi den har lidt til ingen relevans for Mercedes-mærket. Denne platform deles også med Dacia Dokker, så i bund og grund bærer den samme minivan tre forskellige mærker.
Renault har leveret over 100k Renault-motorer til Mercedes siden 2012 til modellerne A-Klasse, B-Klasse og CLA-Klasse. Disse typer aftaler er ret almindelige i bilindustrien, fordi de sikrer alle de involverede mærker en stor besparelse. Især i dag, hvor bilmotorer bliver neddroslet, og en 4-cylindret motor er den mest populære motor på markedet.
Renault & Nissan-motorer pålidelighed
Mercedes-Benz er et mærke, der er kendt for sin førsteklasses byggekvalitet, ekstraordinære luksusbiler og en generel stigning i kompleksitet sammenlignet med mærker som Renault eller Nissan. Det betyder, at Mercedes har en anden tilgang, når de udvikler en ny model sammenlignet med Renault og Nissan, som fokuserer på tilgængelighed.
Den mest populære motor, der anvendes mellem disse mærker, er den førnævnte 1,5 dCi 4-cylindrede motor. Denne motor havde nogle problemer i de tidlige faser af produktionen, men Renault sørgede for at løse alle disse problemer ret tidligt i produktionen.
Det er grunden til, at denne motor er så udbredt, som den er. Selv om det kan virke som om en Renault-motor i en Mercedes er en opskrift på katastrofe, er fakta beroligende til Renaults fordel, da disse motorer tilbyder stor pålidelighed, effektivitet og kraft.
Nogle rapporter tyder på, at disse motorer også er ret olietørstige, men bortset fra det er de senere versioner af denne motor kun blevet bedre og bedre, og der er sjældent rapporteret om specifikke problemer.
FAQ-afsnit
Kan det betale sig at købe en Mercedes med en Renault-motor?
Når du køber C-Klassen eller en anden Mercedes-model med Renault-motor, skal du ikke fokusere på ”Renault-motor’-delen af bilen. Langt de fleste mennesker ejer disse biler uden nogensinde at være klar over, at motoren ikke er udviklet af Mercedes.
Og det er den positive side af hele historien. Folk er bare ikke klar over det, fordi der ikke er nogen grund til at være mistænksomme. Mange moderne Mercedes-modeller er 4-cylindrede motorer, der adskiller sig en smule fra dem, der tilbydes i disse modeller. Så ja, hvis du vil have en Mercedes på begynderniveau med disse motorer, er det det værd.
Tilbyder Mercedes sine motorer til andre producenter?
Som tidligere nævnt er disse joint ventures mellem bilproducenter ret almindelige, og Mercedes har i et stykke tid leveret den utrolige 4,0L AMG BiTurbo V8-motor fra AMG til Aston Martin. Aston Martin Vantage, DB11 og den for nylig udgivne Aston Martin DBX bruger alle den førnævnte AMG V8-motor.
Audi, Porsche, Bentley og Lamborghini bruger alle forskellige varianter af den samme V8-motor. Audi RS6/RS7/RSQ8, Bentley Benteyga/Continental, Porsche Panamera/Cayenne og Lamborghini Urus bruger alle den samme 4,0 L V8-motor i forskellige tuningsstadier.
Alle bilproducenter gør det i dag, Chevy gør det, GM gør det, VAG gør det, Toyota gør det. Det er en nem omkostningsbesparelsesforanstaltning, som de fleste mennesker aldrig vil være opmærksomme på.
Hvad er den bedste Mercedes-motor, der nogensinde er blevet tilbudt til en anden producent?
Som tidligere set er disse typer af foretagender almindelige på markedet for indgangsbiler, men også i den øverste ende af bilindustrien. Et perfekt eksempel på dette er den ikoniske AMG 6.0L twin-turbo V12-motor med 6,0 liter, som Mercedes leverer til den eksotiske Pagani Huayra-hyperbil.
Mercedes plejede at tilbyde en variant af denne motor i de ældre S600 Mercedes-modeller, og disse modeller kan nu købes for blot 30.000 dollars. For at sætte det hele lidt i perspektiv, så koster en ”almindelig” Huayra mindst 1 million dollars.