Hvilke biler har en roterende motor?

Roterende motorer (Wankelmotorer) var tidligere standard i mange motordrevne køretøjer, men takket være betydelige effektivitetsforbedringer og omkostningseffektivitet vandt den stempeldrevne motor frem. Roterende motorer er ikke så økonomiske, fordi de har et lavere kompressionsforhold og en lavere termodynamisk effektivitet.

Til gengæld er de meget mere jævn og støjsvagere, fordi der er færre bevægelige dele i en roterende motor, og fordi disse dele bevæger sig langsommere. Kompressionsforholdet i en roterende motor er lavere, og de indre motorkomponenter bevæger sig også langsommere, hvilket i teorien gør dem mere pålidelige på lang sigt.

Mazda er et mærke, der er kendt for at lave gode roterende motorer, og Mazda RX-7 og RX-8 er de to mest populære Mazda-roterende biler med roterende motor. Citroën GS Birotor kunne også fås med en roterende motor, men GS Birotor var ikke pålidelig og effektiv, hvilket betød, at der kun blev bygget nogle få hundrede af dem nogensinde.

NSU var et tysk bilmærke fra den kolde krigs æra, NSU Wankel Spider og NSU Ro80 var de to bedste biler, de nogensinde har bygget, begge med roterende motorer. Den mest fantastiske bil med en roterende motor er LeMans-racerbilen Mazda 787B, den eneste bil med roterende motor, der nogensinde har vundet 24 timer i LeMans.

Mazda RX-7 – JDM Royalty

Hvis du er bilentusiast, er der stor sandsynlighed for, at du allerede er overvældet af RX-7, fordi denne Mazda-sportsvogn med roterende motor er en af de mest berømte JDM-tunerbiler, der nogensinde har eksisteret. RX-7 fås med en 12A Turbo eller ikke-turbo motor, 13B motor i enten en ikke-turbo, enkelt turbo eller sekventiel twin-turbo konfiguration.

Nogle siger, at RX-7 er den allerbedste driftbil, der nogensinde har eksisteret, men det smukke ved RX-7 er, at den kan levere stort set i alle aspekter af temperamentsfuld kørsel. Dem, du skal have, er RX-7 af anden generation eller den overlegne tredje generation. 2500-3000 dollars er det laveste, du skal betale for den anden generation, mens RX-7 af tredje generation koster mere end det dobbelte i gennemsnit.

  Hvor lang er levetiden for en elbil?

Mazda RX-8 – Værdig efterfølger til RX-7

Det er umuligt at tale om roterende motorer uden at nævne Mazda, og RX-8 er også helt i top på listen over de bedste biler med roterende motorer. RX-8 var den sidste ægte rotary-motor på markedet, og RX-8 ophørte med at blive produceret i 2012. RX-8 havde en masse hype at leve op til, når man tænker på, at den var RX-7s efterfølger.

Alt taget i betragtning levede RX-8 op til hypen, fordi 13B-motoren havde alle de fantastiske egenskaber, som en rotary-motor bør have – jævn kraftudfoldelse, højt omdrejningsområde, vanvittig lyd. Den havde dog også alle de iboende ulemper ved en roterende motor, nemlig brændstoføkonomi og dårlig pålidelighed.

Citroen GS Birotor – Godt forsøgt Citroen

Citroen GS er nok et af de største hits, Citroen nogensinde har lavet, men GS Birotor falder bestemt ikke ind i det billede. Det officielle navn var Citroen GZ, men de fleste mennesker omtalte den som Birotor GS. Ikke desto mindre tilbød BS Birotor en utrolig jævn kraftoverførsel, og den hydropneumatiske affjedring var fantastisk.

Men oliekrisen i 1970 begyndte, og det signalerede en nedadgående spiral for GZ Birotor, fordi det var en utrolig ineffektiv bil, hvilket ikke kommer som nogen overraskelse. Når alt kommer til alt, er roterende motorer i sagens natur ineffektive. Der blev aldrig bygget mindre end 900 af dem, og Citroën ønskede at afvise modellen helt, men det lykkedes ikke.

  Holder biler med automatgear deres værdi?

NSU Spider/NSU Ro80 – Bedstefædre til moderne Audi

NSU lå i det tidligere Vesttyskland og var det allerførste vestlige mærke til at udvikle en roterende motor. De to mest populære modeller var Wankel Spider og Ro80, som begge havde en 995cc roterende motor med ca. 105 hk.

Begge modeller er forhjulstrukne, men pålideligheden var et stort problem. Det er værd at nævne, at det moderne Audi havde sine rødder i bilfirmaet NSU.

MAZDA 787B – Et ikon inden for motorsport

Mazda 787B er den eneste bil udstyret med en roterende motor, der nogensinde har vundet i den mest prestigefyldte motorsportsaften af dem alle – The 24hrs of LeMans. Derfor er det ikke overraskende, at værdien af Mazda 787B-racerbiler bogstaveligt talt er gået gennem taget med over 2 millioner dollars.

787B er udstyret med en 4-rotor motor med 700 hk ved 9000 omdrejninger pr. minut, og det kombinerede effekt/vægt-forhold i 787B er 843 hk pr. ton. 787B er kendetegnet ved en skrigende motorlyd, der er så høj, at 787B ikke engang kan bruges på de fleste moderne racerbaner.

FAQ-afsnit

Er roterende motorer ved at få et comeback?

I en del år har ingen været interesseret i at lave roterende motorer, fordi de koster mange penge at udvikle, og fordi de koster mange penge at drive. Mazda har dog bekræftet, at de vil lave en bil med en roterende motor til modelåret 2022.

Den pågældende bil kommer dog ikke til at konkurrere med biler som RX Mazda-familien, fordi motoren er beregnet til Mazda MX-30, den kommende Mazda EV/Hybrid. Hvorom alting er, så betyder det at designe en roterende motor til ethvert formål helt sikkert, at den roterende motor stadig har noget at byde på, selv i 2022.

  Hvad er de bedste sedan'er med hensyn til sikkerhed og pålidelighed?

Er roterende motorer mere pålidelige og billigere at vedligeholde?

I teorien burde de være det, i praksis er de det ikke så meget. Som tidligere nævnt består roterende motorer af færre bevægelige dele, hvilket betyder, at der er færre problemer at få med en roterende motor.

Historien har imidlertid vist, at roterende motorer ikke er mere pålidelige end deres stempeldrevne modstykker. Hvad angår vedligeholdelse, er de billigere at vedligeholde, men kun hvis man ved, hvad man gør, for det er en helt anden sag at vedligeholde en roterende motor.

Hvilken bil med roterende motor er den bedste at købe?

Den bedste rotary-motor at købe lige nu er nok en tidligere Mazda RX-8-model, fordi den kan fås for under 10.000 dollars for et ordentligt eksemplar. Selvfølgelig er RX-8’eren ikke så pålidelig, men den er ikke forfærdelig. Det giver især mening, hvis du selv ved en ting eller to om at vedligeholde rotary-motorer.
RX-8 er et springbræt mellem en svunden æra med Mazda-rotationsmotorer og nutidens dagligdags biler til forbrugere. Det betyder, at RX-8 kan køres til daglig, men den kan også tunes til at producere fjollede hestekræfter, og den kan også drive af efterspørgsel.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z