En dobbeltkoblingsgearkasse er, som navnet antyder, en gearkasse, der bruger to separate koblinger til lige og ulige sæt gear. En dobbeltkoblingsgearkasse har fordelene af glattere og hurtigere gearskift ved høje hastigheder, hvilket gør det muligt for bilen at accelerere hurtigere og give en mere behagelig køreoplevelse samt bedre brændstofeffektivitet.
Mercedes anvender en DCT-gearkasse (dual-clutch transmission) i mange nyere modeller. Fordelene ved en DCT-gearkasse udnyttes især i AMG performance-divisionen. Mercedes begyndte at tilbyde en DCT-gearkasse med SLS AMG i 2010, og en DCT har også fundet vej til mange nyere AMG-modeller.
AMG performance-sedaner med en DCT
Mercedes C63 AMG er den mindre Mercedes-sedan, der tilbyder en 4,0-liters V8 BiTurbo-motor med 4,0 liter V8-biTurbo-motor kombineret med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse med dobbeltkobling. C63 fås i to forskellige varianter, C63 og C63 S, som øger C-klassens sportlighed yderligere. C63 S har 503 hk og en 0-100-tid på omkring 4 sekunder.
Den tidligere generation af E63 brugte også en dobbeltkoblingsgearkasse, og AMG droppede DCT’en i forbindelse med 2021-redesignet af E63, fordi en momentomformerautomat kunne give en mere jævn køreoplevelse ved lavere hastigheder, samtidig med at den stadig kunne tilbyde skiftehastigheder, der er sammenlignelige med DCT’en.
E63 bruger en lignende 4,0-liters BiTurbo V8-motor med en imponerende 612 hk i 63 S-varianten. Dette gør det muligt for dobbeltkoblingsversionen af E63 at sprinte fra 0-100 på 3 sekunder på en superbilslignende tid.
Mercedes tilbød også 2013 Mercedes CLA med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse med dobbeltkobling.
AMG performance SUV’er og hatchbacks med en DCT
Mercedes AMG GLA 45 er en subkompakt crossover SUV på indgangsniveau fra Mercedes, der også bruger en 7-trins DCT-gearkasse med 7-trins gearkasse. GLA 45 drives af en 2-liters 4-cylindret motor med 360 hk og en 0-100-tid på under 5 sekunder.
Mercedes AMG GLC 63 bruger også en dobbeltkoblingsgearkasse kombineret med en 4,0-liters V8 BiTurbo-motor. GLC er lidt som en C63 på stylter, så de fleste effektstatistikker, der gælder for C63, gælder også for GLC, bortset fra 0-60-tiden, som er en smule langsommere.
GLE 63 S AMG, der blev produceret mellem 2016-2018, tilbød også en dobbeltkoblingsautomatgearkasse, der var koblet til en 4,0-liters BiTurbo V8-motor. Men de senere modeller vedtog en mere traditionel automatisk gearkasse, som f.eks. tilfældet med E63, da DCT-gearkassen tilbød ret usikre gearskift ved lave hastigheder.
Ikke-AMG Mercedes DCT-modeller uden AMG
Mens de fleste Mercedes-biler med DCT-gearkasse var AMG-versioner, tilbød Mercedes også et par almindelige modeller med en DCT-gearkasse. Målet med disse modeller var ikke nødvendigvis en sportslig oplevelse, det var mere et middel til at øge effektiviteten
For et år eller to siden introducerede Mercedes den nye A-klasse, og denne version af A-klassen stjal mange kunder fra de konkurrerende mærker på grund af dens markante indvendige og udvendige design. Et af de vigtigste salgsargumenter for den nye A-klasse var også den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse med dobbeltkobling, der er koblet til en 1,3-liters 4-cylindret motor.
Den samme motor kan findes i den nyligt udkomne B-klasse. B-klassen er en større familiebil, der deler drivlinje med A-klassen. Der offentliggøres de samme præstationstal, men det forventes, at A-klassen skulle give bedre MPG-resultater på grund af sin mindre størrelse og en mere aerodynamisk profil.
Mercedes CLA deler også en masse af sine komponenter med A-klassen og tilbydes også i en 1,4-liters 4-cylindret variant med dobbeltkobling og 1,4-liters 4-cylinder. Det er også ret tydeligt, at denne drivlinje ikke er den blødende kant af ydeevne, men viser en snarere en mere brændstofvenlig brug af DCT-gearkassen.
Ting at vide om DCT’er
Hvorfor dropper Mercedes og mange af konkurrenterne den dobbeltkoblingsgearkasse?
På det seneste er Mercedes begyndt at droppe DCT’en til fordel for mere traditionelle automatiske drejningsmomentomformergear og multikoblingsgearkasser. Årsagen er, at en DCT-gearkasse er ret kompleks, og som sådan har en DCT-gearkasse mange komponenter, som kan gå i stykker med tiden.
DCT’en bliver især droppet i AMG’s ydelsesafdeling. Begrundelsen herfor er enkel. En DCT-gearkasse er ikke i stand til at modstå store mængder drejningsmoment, og en DCT-gearkasse er i sagens natur mere klodset ved lavere byhastigheder.
Desuden har industrien bevæget sig i retning af mere avancerede multikoblingsgearkasser, der kombinerer fordelene ved en traditionel momentomformer og en dobbeltkoblingsgearkasse.
Hvad er fordelene ved en manuel gearkasse i forhold til en dobbeltkoblingsgearkasse?
I vore dage er det ikke så nemt at finde en manuel bil, som det var engang, fordi mange biler ikke længere tilbyder en manuel variant. Fordelene ved en moderne automatgear, dobbeltkoblingsgear og multikoblingsgear er mange, men en manuel gearkasse tilbyder stadig noget, som en automatgear aldrig vil gøre.
Og det er inddragelse af føreren. Selv om denne fordel kun værdsættes af førere, der foretrækker en anstændig køreoplevelse frem for en teknologisk robotiseret bil i disse dage. Manuelle biler tilbyder mere kontrol, mindre vægt og en generelt mindre kompleks struktur, hvilket alt sammen er ret værdsat i sportsvognssegmentet.
Findes der i dag manuelle Mercedes-biler, og tilbyder Mercedes-konkurrencen stadig manuelle biler?
Mercedes droppede officielt den manuelle gearkasse i USA i 2011. Men for et par år siden holdt Mercedes også helt op med at tilbyde en manuel gearkasse.
Audi og BMW tilbyder dog stadig en manuel gearkasse i mange modeller. De fleste af de største biler, såsom A8, 7-serien eller nogen af de største SUV’er, tilbyder ikke længere en manuel version. Biler som A3 eller 1-serien gør det dog stadig.
Populariteten af en manuel gearkasse er ret tydelig i sportsvognssegmentet, da BMW netop har lanceret den nye M3 og M4, og de forventes begge at tilbyde en manuel gearkasse. Porsche sælger også stadig mange manuelle 911’ere, hvoraf nogle af dem er de mest værdifulde 911-modeller, du kan få, som f.eks. 911R’eren.