Mansory er et uafhængigt tuningfirma, der har været etableret i Tyskland siden 1989. Mansory har i et par årtier beskæftiget sig med tuning af alle slags premium- og eksotiske biler, herunder også premium Mercedes-modeller.
Oprindeligt var Kourosh Mansory, virksomhedens grundlægger, kun interesseret i at tuner de dyreste og mest eksotiske biler i verden såsom Ferrarier, Rolls Royces, Bentleys og Aston Martins, men senere begyndte virksomheden at tunere tyske premium-mærker såsom Porsche, Mercedes, Audi og BMW.
I dag er firmaet kendt for sine overdådige og ekstravagante body kits, udadvendte hjulkasser og opsigtsvækkende udvendige lakeringer. De laver også ydelsestuning og interiørtuning, når de mener, at en model er Mansory-behandlingen værdig.
Det er ret sikkert at sige, at udseende er subjektivt, især fordi mange mennesker mener, at Mansory ofte ødelægger en bil. Det er en utrolig vanskelig opgave at tune biler som Ferrarier, da de allerede er tilbedt for deres design. Som sådan må man give Mansory kredit for overhovedet at forsøge at forsøge en sådan opgave.
Mansory og Mercedes – sammenblanding af luksus og ekstravagance
De allerførste Mercedes-modeller, der fik Mansory-behandling, var S-klassen, G-klassen og AMG GT. Alle tre modeller er Mercedes-modeller i den absolutte topklasse, hvilket betyder, at de allerede er pakket med det mest, Mercedes kan tilbyde.
Mansory besluttede dog at tage skridtet videre ved at gentænke disse modeller fuldstændigt og give dem en masse flere hestekræfter, naturligvis til en heftig præmie. Mansory laver normalt kun kosmetiske opgraderinger som f.eks. wide-body kits, lavprofilfælge og dyre materialeopgraderinger som f.eks. kulfiber.
Men hvis du er villig til at betale for det, vil Mansory også lave dit interiør helt om i de mest overdådige farver, du kan forestille dig. Dette vil sikre, at din Mercedes er en af slagsen, der øger eksklusiviteten, et begreb, der er opfundet for at beskrive, at du får en særlig behandling, som er utilgængelig for mange.
Mansory tilbyder også alle former for ydelsestuningpakker for at gøre din Mercedes hurtigere og mere responsiv. Stort set er himlen grænsen sat, hvis du er villig til at betale for det.
Mansory – det mest kontroversielle tuningfirma på planeten
Som tidligere nævnt er Mansory villig til at gøre næsten hvad som helst ved din bil, hvis du er villig til at betale for det. Mange mennesker mener dog, at Mansory er et firma, der specialiserer sig i overflod, overdrevenhed og mangel på smag.
Nogle anser dem for at være automotive skurke, mens andre mener, at de skaber nogle af de mest spændende biler på planeten. Mansory har specialiseret sig i smedet kulfiber, der lidt ligner marmor, hvilket mildest talt er et marmite-look.
Det designsprog, som Mansory tilbyder, er radikalt og den diametrale modsætning til subtilt. Det er derfor, at mange mennesker mener, at Mansory er alt for prangende og overdrevet. Virkeligheden er, at Mansory gør alt, hvad man ønsker, hvilket betyder, at de fleste biler, de tuner, ser ud, som de gør, fordi kunderne kan lide det sådan.
Hver sin smag, men en så stærk kontrovers får helt sikkert samtalen i gang, hvilket i sidste ende er til Mansory’s fordel. Hvis du vil have en bil, der kan skabe opmærksomhed, selv i selskab med biler til flere millioner dollars, så er Mansory det rette sted at gå hen.
Mansory Performance – Boosting luxury and exotic cars since 1989
Det er ret forståeligt, at folk er ubeslutsomme og ofte endda diskuterer, om Mansory’s designsprog er et premium-mærke værdigt eller ej. En ting kan ingen dog benægte, nemlig at Mansory helt sikkert ved en ting eller to om, hvordan man gør en bil hurtig.
Det er et område, hvor de fleste af os kan blive enige om, at Mansory leverer varen. En standard-Mercedes C63 AMG har f.eks. 470 hk og 479 lb-punkts drejningsmoment. Dette er takket være en velkendt Mercedes 4,0L BiTurbo V8, der også giver en topfart på 180 mph.
Hvis du tager din “entry-level” C63 non-S AMG-model til Mansory, vil de med glæde øge denne effekt op til 650hk og 627lb-ft drejningsmoment uden nogen større overhaling. Dette vil øge din tophastighed til næsten 200 mph.
En af de mest vanvittige Mansory-kreationer er Lamborghini Carbonado EVO Roadster. Aventador LP700-4 yder 700 hk fra en 6,5L V12 med naturlig indsugning. Carbonado øger dog denne effekt til vanvittige 1250 hk ved at tilføje to massive turboladere oven på 6,5L V12’eren.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster en Mercedes Mansory?
Det afhænger af, hvilken slags behandling du ønsker. Hvis du ønsker en grundlæggende stylingopgradering, kommer det sandsynligvis til at koste dig et par tusinde dollars for de mest grundlæggende applikationer. Men hvis du er villig til at udvide det og vælge en Mercedes-modelpakke med fuld behandling, kommer du sandsynligvis til at betale op over 100.000 dollars oven i bilens MSRP-pris.
G63 koster for eksempel omkring 156.000 dollars fra ny, men hvis du vil have Mansory G63 Gronos-pakken, skal du betale mere end dobbelt så meget.
Er Mercedes Mansory det værd?
Det er ret svært at retfærdiggøre en tuningpakke til 150.000 dollars, især fordi du ikke får dine penge tilbage, når bilen skal sælges. Men folk, der køber Mansory-biler, er ikke nødvendigvis interesseret i værdi, men snarere i eksklusivitet og ekstravagance.
Hvis du elsker en prangende bil, og du har ikke noget imod at bruge penge på noget unikt, vovet og anderledes, så er Mansory din type tuningfirma.
Hvad er det bedste Mercedes-tuningfirma?
I de tidlige dage var AMG det bedste Mercedes-firma, men AMG blev senere opkøbt af Mercedes, og det blev officielt Mercedes AMG. Der er en stor mængde tuningfirmaer i dag, der laver Mercedes-biler, men næsten ingen af dem er så specielle som Brabus er.
Alt i alt er Brabus Mercedes-modeller nogle af de mest imponerende og eftertragtede tunede Mercedes-biler, fordi Brabus er lidt mere tilbageholdende, men lige så imponerende.
Giver det mening at tune en Mercedes?
Mercedes bruger store summer på at få deres biler til at føles og køre så godt som muligt. Som sådan giver det nogle gange ingen mening at tune en Mercedes. Nogle modeller som Mercedes Benz S-klassen er bedst at lade være urørt, fordi de er designet til at være komfortable.
Andre som G63 eller C63 bliver tunet oftere, fordi det giver mere mening at tune disse biler. De er ikke de mest komfortable eller kraftfulde biler på markedet, hvilket betyder, at der er mange ting, du kan gøre med disse biler, hvis du har pengene.