Fords SUV’er og lastbiler har altid haft en svaghed for offroad-, overlanding- og ørkenkørsel. Det skyldes, at de fleste kunder elsker følelsen af en robust SUV/lastbil, nogle gange endda mere end dens evne til at klare offroad-stier og udfordrende terræn. Det hænger også sammen med, at mange af dem, der køber disse lastbiler/SUV’er, bruger dem til arbejdsformål, hvilket ofte omfatter passage af vanskeligt terræn.
Ford ved dette, og derfor kan du få de fleste Ford SUV’er/lastbiler i en eller anden form for offroad-pakke. Ford eksempelvis Ford Bronco Raptor er den dyreste og mest kapable version af den stadig mere populære Bronco, men den er alligevel næsten udelukkende fokuseret på offroad-evner og ørkenkørsel. Tremor-pakken ligner den, men er ikke nær så sammenhængende som Raptor-pakken, så hvad er Ford Tremor-pakken?
Ford Tremor-pakken er noget, du kan finde i lastbiler som den nye Ford Maverick, F-150, Ranger og de fleste af de lastbiler, der findes i Ford Super Duty-serien. Tremor-pakken omfatter et væld af opgraderinger, som alle har til opgave at gøre din lastbil mere terrænegnet og samtidig øge dens robusthed ti gange.
Det er en pakke, som de fleste Ford-kunder elsker på grund af dens udseende, selv om mange ikke bruger dem til offroadkørsel, men snarere til daglig kørsel. Alt i alt er Tremor-pakken mere end det, der møder øjet, så vi vil gå i dybden med, hvad pakken egentlig indebærer.
Hvad er Ford Tremor-pakken?
Ford Tremor-pakken repræsenterer en af Fords mere fornuftige offroad-tilbehørspakker til nogle af sine biler. Ford Tremor-pakken indeholder ting som en øgning af bredden med en tomme, større og langt mere robuste 18-tommer fælge, knoldede 33-tommer offroad-dæk og et par ekstra softwarepakker, som helt sikkert vil forbedre din offroad-indsats en hel del.
Denne pakke leveres også med øget affjedringsafstand for at give en bedre oplevelse ved klippe-krybning og offroadkørsel i høj hastighed. Der medfølger også en kraftigere drivlinjebeslag, mens et valgfrit låsbart bagdifferentiale også medfølger. Hvis du vælger Tremor-pakken, kan du også opgradere den endnu mere ved at vælge et forreste Torsen-differentiale med begrænset udskridning, som gør lastbilen/SUV’en endnu mere kompetent.
Alt dette omfatter også visse visuelle opgraderinger, hvilket betyder nye farver, visse decals og nye beklædningsmaterialer.
Hvilke softwarefunktioner leveres Ford Tremor-pakken med?
Ford gjorde sit hjemmearbejde, da de udviklede Tremor-pakken, ved også at inkludere et par ekstra softwarefunktioner, der gør hele pakken meget mere anvendelig. Disse omfatter en særlig Trail Control-funktion, der fungerer som en adaptiv fartpilot til terrænkørsel og hjælper dig med at køre over mere ujævne overflader ved at lade bilen stå for alle accelerationer og bremsninger.
Ford 1 Pedal Drive-funktionen finder også vej til biler udstyret med Tremor, og den giver dig mulighed for at køre bilen, som om den var et elektrisk køretøj. Det betyder, at du kun kan bruge speederpedalen til at køre bilen, da bilen begynder at bremse, så snart du fjerner foden fra speederen.
Endelig hjælper Trail Turn Assist-funktionen dig med at reducere din venderadius ved at bremse de inderste hjul, hvilket gør det meget lettere for dig at dreje rundt om din akse. Dette gør en stor forskel, når det drejer sig om større Ford-lastbiler, som er blevet så store, at det næsten er umuligt at tage dem med på de fleste offroad-stier.
Er Ford Tremor-pakken det værd?
Ford Tremor-pakken er ikke billig, men den er det værd, hvis du ønsker at tage din lastbil med på offroad-ture, da den virkelig gør den mere kompetent. Hvis du bare kan lide udseendet af Tremor-pakken, er du bedre tjent med at gå gennem eftermarkedsruten og selv sætte en række decals, et løftesæt og et par flotte hjul på.
På den anden side vil en Tremor-pakke gøre din lastvogn mere konkurrencedygtig på 2. håndmarkedet og dermed bevare værdien bedre. Så selv om startomkostningerne for Tremor-pakken ikke er billige, kan du altså få nogle af dine penge tilbage, når det er tid til at sælge lastbilen.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster Ford Tremor-pakken?
For Ford Maverick presser Tremor-pakken den endelige pris op med 3.000 dollars, mens den “appearance”-pakke, der er tilgængelig, hvis du vælger førstnævnte, koster dig yderligere 1.500 dollars. Tremor-pakken på Ford F150 koster dog hele 13.455 dollars ekstra oven i den normale pris, hvilket gør den relativt tæt på den topspecificerede Raptor.
Derfor giver det kun mening at vælge denne pakke, hvis du kan lide udseendet, og hvis du virkelig ønsker at bruge den til det, den er beregnet til. Det betyder, at lastbiler til daglig kørsel ikke har brug for store liftkits, store højlydte dæk og en hel masse decals, da alt dette blot ødelægger lastbilens daglige køreegenskaber.
Er Ford Raptor bedre end Ford Tremor?
Ford Raptor er topfar af alle Fords offroad-pakker, da Raptor-lastbiler har tendens til at have kraftigere, helt andre motorer og er bemærkelsesværdigt forskellige fra normale lastbiler under huden. Derfor er en Raptor-udstyret lastbil et par niveauer over en Tremor-udstyret lastbil.
Dette kommer også med en enorm prisstigning, en Ford F150 Raptor koster 14.000 dollars mere end en Ford F150 Raptor, men de fleste, der køber Raptor, er mere end tilfredse med det, den tilbyder.
Hvad er forskellen mellem Ford Tremor og Ford XLT?
Ford XLT-pakken er det, som Ford kalder sin luksuspakke, hvilket betyder, at XLT-pakken blot betyder en normal Ford-lastbil, men med ekstra luksusfunktioner som masser af krom, elektrisk bagklap, privacy glass, lane-keep assist, tæpper, sølvfælge, opvarmede og elbetjente sidespejle, tågelygter og en masse andet.
XLT-pakken plejer at koste omkring 7.000 til 8.000 dollars mere for F150, hvilket betyder, at XL-modellen på begynderniveau koster omkring 34.000 dollars, men XLT koster 7.000 til 8.000 dollars mere.