Er biler med baghjulstræk fra BMW gode i sne?

Er biler med baghjulstræk fra BMW gode i sne?

Typisk har baghjulstrukne biler en mindre del af bilens vægt fordelt på de drevne hjul, hvilket gør bilen mindre stabil end en AWD-, 4WD- eller FWD-bil. Det betyder generelt, at RWD BMW’er har svært ved at accelerere på isglatte veje eller glatte overflader.
På den anden side kan BMW-biler med baghjulstræk være sjove at køre i sneen under sikre forhold til drifting.

Sådan forbedrer du baghjulstrukne BMW’er i sneen

Typisk anvender BMW’er med forreste motor med RWD-gear al deres trækkraft gennem baghjulene. Hovedproblemet i glat og koldt vejr er, at størstedelen af bilens vægt ligger foran, fordi motoren er der. Dette skaber en stor uforholdsmæssig stor vægtasymmetri, som gør, at bilen har mindre trækkraft på vejen, især ved glatte overflader som sne, regn eller is.
Dette får dine bagdæk til at spinde og kan i sidste ende føre til, at du mister kontrollen over din baghjulstrukne BMW. Så er der noget, du kan gøre for at undgå dette, hvis du kører en baghjulstrukket bil under vinterforhold?

Kør altid med vinterdæk om vinteren

Det første, du skal gøre, er at montere vinterdæk på alle fire hjul i din bil. Vinterdæk er mere klæbrige og giver et meget bedre vejgreb, især ved kolde temperaturer og på glatte overflader. Dette skyldes en anden sammensætning af gummiet og en meget mere aggressiv dækprofil og -dybde. Det er også vigtigt at sørge for, at de er korrekt oppumpet for at opnå bedre vejgreb.

Overvej dækkæder til dyb sne

Ja, det er trættende at sætte kæder på dine dæk. Det er et ordspil med vilje. Men det kan vise sig at være en stor hjælp, især i dybere sne eller på is. Hvis du skal på skiferie eller op i bjergene, og du af en eller anden grund kører i en BMW med RWD, skal du overveje at udstyre dig selv med dækkæder.
Vær dog opmærksom på, at du kun skal bruge kæder i meget dyb sne, da de på vejen fuldstændig ødelægger bilens køreegenskaber og kan beskadige den, hvis en af kæderne går i stykker. Du vil også være lovmæssigt forpligtet til at fjerne kæderne i byer, hvor der ikke er sne, da de i høj grad skader vejbelægningen på vejen.

  Hvad er den bedste gamle BMW at købe?

Folk plejede at lægge sandsække i bagagerummet på deres biler

Folk, der kørte baghjulstrukne biler før i tiden, lagde ofte sandsække i bagagerummet på deres biler for at omfordele bilens vægt mere mod bagsiden, hvor de drevne hjul var. Dette er både en god og en farlig idé.
Hvis du skal køre langsomt, er det en god ting at omfordele vægten, da det øger baghjulenes trækkraft. Hvis du derimod kører hurtigere, giver det bilens ende mulighed for at svinge længere ud og svinge ud i overstyring nogle gange.

Ikke alle RWD BMW’er er ens i sneen

Hver bil er forskellig, afhængigt af hvordan vægten er fordelt. Det betyder, at ikke alle read-wheel-drive-biler er super dårlige til at køre i sneen. Mere kraftfulde biler er sværere at køre i sneen, fordi drejningsmomentet rammer højere niveauer. Snurren i sneen er en funktion af både vægtfordelingen og kraften.
Mere kraftfulde BMW’er kræver, at føreren trykker forsigtigt på speederpedalen, da de store mængder moment får baghjulene til at overspinne og miste trækkraft med underlaget på grund af den lette vægt bag på bilen.

Sådan kører du mere sikkert i RWD BMW’er i sneen

Start i andet gear

Hvis du kører i en kraftigere bil, og den er udstyret med en manuel gearkasse, kan du starte i højere gear og med lavere omdrejninger, da du på den måde undgår hjulspin. Fra et dødt stop skal du måske springe direkte over i 2. gear i stedet for at starte med første gear, hvilket i høj grad vil reducere hjulspinningen.

  BMW M6 Gran Coupe pålidelighed

Gå ikke i panik og overanvend ikke bremserne

Sørg for, at du ikke “dødsgreb” om hjulet, og gå ikke i panik, hvis bilens ende glider.
Hav en god fornemmelse af, hvor godt plantet din bil er på vejen, og hvis halen føles som om, den glider væk, skal du slippe foden fra speederen og modstyre forsigtigt. Brug ikke bremserne for meget, og brug gear til at sætte farten ned. Vær blid med alle dine indgreb. Undgå at bremse og køre i sving, og prøv kun at bruge bremserne på lige linjer.

Kør langsomt og forsigtigt

Hold afstand til andre køretøjer, og kør langsomt, og sørg altid for at have bilens lys tændt, selv om dagen, når der ikke er tåge. Accelerér ikke for hurtigt, da du kan miste kontrollen over køretøjet. Sørg også for aldrig at accelerere i sving.

Øv, øv, øv, øv

Hvis du er ny bilist, eller hvis du kører din BMW med motoriseret bremsehjul i sneen for første gang, skal du sørge for at finde en tom parkeringsplads og øve dig i at bremse, accelerere og dreje, så du får en god fornemmelse af bilens evner og dine egne evner.

Hvorfor køre en RWD BMW?

Hvad er fordelene ved at køre en bil med RWD?

Baghjulstrukne biler, herunder BMW’er, giver mere kraft og kontrol under gode klimaforhold. De accelererer meget hurtigere i de tidlige omdrejninger og giver dig mulighed for at tage hurtige sving uden at miste vejgreb. De er svagest under dårlige vejrforhold som sne og regn, da de er tilbøjelige til at miste kontrollen.

  Den bedste BMW-model for pengene

Fordelen ved baghjulstrukne biler er at de i sagens natur er mere mekanisk holdbart end forhjulstræk og bedre håndtere større motorer, hvilket er grunden til, at baghjulstræk foretrækkes i biler med højere ydeevne og kraftige SUV’er og pickup-trucks og fortsat er vigtigt blandt lovhåndhævende køretøjer.

Er RWD BMW’er sjovere end xDrive- eller forhjulstrukne BMW’er?

BMW’er med baghjulstræk er kendt for at give køreglæde som få andre køretøjer kan. De føles helt klart mere tilfredsstillende og sjove at køre, da det at fange og korrigere det rigtige overstyringsøjeblik under en baghjulsudskridning vil få dig til at føle dig som en professionel chauffør.

Er baghjulstrukne BMW-biler dårlige i regnvejr?

Uanset om du kører din baghjulstrukne BMW i sne eller i regn, er det dårligt, da dækkenes trækkraft ikke er så god, som du gerne vil have, at de skal være. Sørg for at undgå at bremse i sving og for at holde afstand til andre køretøjer og overholde hastighedsgrænsen.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z