Mercedes er en bilproducent, der er kendt for at bygge enestående motorkøretøjer, der tilbyder brancheførende innovation, et eksklusivt mærkeimage og en uovertruffen komfort. For at et bilmærke kan have så høje produktionsstandarder, pumpes der naturligvis mange F&U-penge i at bygge disse biler.
Den dyreste nye standard-Mercedes på markedet i dag er Maybach GLS SUV’en, som starter ved ca. 200.000 dollars. Men hvis du går efter en hyperbil, vil den nye Mercedes-AMG Project ONE snart være tilgængelig for 2,72 millioner dollars.
Mercedes tilbyder biler til næsten alle segmenter, og hver eneste af disse biler er bygget op til Mercedes-standarder. I fremstillingsprocessen skal der foretages masser af udgifter, og alle disse udgifter driver prisen markant op. Ikke desto mindre formår Mercedes stadig at dominere markedet for luksusbiler.
Den dyreste Mercedes SUV: Maybach GLS
Hvad angår biltrends, bliver SUV’er mere og mere populære, og mange bilmærker er begyndt at producere en SUV til hvert segment af markedet. Hvad angår Mercedes, er der i øjeblikket 9 forskellige SUV’er at vælge imellem.
Den dyreste Mercedes SUV er Mercedes Maybach GLS, der koster omkring 200.000 dollars eller mere, afhængigt af de ekstraudstyr, du tilføjer, og der er masser af ekstraudstyr. Maybach er et undermærke fra Mercedes, der specifikt laver de mest luksuriøse biler i Mercedes’ produktsortiment.
GLS byder på uovertruffen overdådighed på fire hjul, affjedring, der er specielt afstemt til intet andet end komfort, og et stort antal forkromede detaljer for at understrege premium-mærkets navnebetegnelse.
Hvis du følger med i tendenserne i bilkøbsuniverset, er du sikkert ret godt bekendt med den legendariske Mercedes G-vogn, som kommer ind på andenpladsen over den dyreste Mercedes SUV. G-klassen er en af de mest ikoniske SUV’er, der nogensinde er blevet bygget, og G63 fra AMG tilbyder den bedste G-klasseoplevelse nogensinde til omkring 160.000 dollars.
De dyreste Mercedes Sedans: S-klassen og AMG
Mercedes tilbyder fantastiske SUV’er, men sedaner er brød og smør, når det kommer til Mercedes’ basistilbud. Gennem historien har Mercedes hele tiden forbedret den store række af forskellige sedaner til branchens førende højder, og sådanne uovertrufne fremskridt kommer med et heftigt prisskilt.
Den mest luksuriøse, mest overdådige og mest eksklusive Mercedes-sedan er utvivlsomt den legendariske S-klasse. Mercedes har forbedret S-klassen siden slutningen af 50’erne, og den 7. generation af S-klassen er for nylig blevet lanceret.
Grundprisen for den nyligt udgivne S-klasse på begynderniveau er omkring 110.000 dollars, og prisen kan endda fordobles, når Maybach og AMG begynder at lave deres varianter med luksuriøst interiør og ildsprudlende motorer.
De fleste Mercedes-modeller fremstilles internt og sendes senere til AMG for at få AMG-behandling. GT 63 S 4-dørs coupé er udelukkende fremstillet af AMG. Den byder på sportsvognsniveau af ydeevne og 4 sæder med 4 døre. Bilen starter på omkring 160.000 dollars, og prisen stiger til et iøjnefaldende niveau, når den udstyres med ekstraudstyr.
Sportsvogne og superbiler
Eksklusivitet og begrænset produktionsantal er de to hovedårsager til, at nogle Mercedes-modeller koster tre gange så meget som den sædvanlige Mercedes sedanpris. Det er ekstremt dyrt at fremstille biler, og det er grunden til, at bilindustrien sjældent tilbyder konkurrencedygtige nyere mærker.
Den endnu ikke frigivne Mercedes-hyperbil kaldet Project ONE tilbyder Formel 1-teknologi, en motor fra den mesterskabsvindende Formel 1-bil. Den vil give hyper-ydelse med en topfart på nord for 350 km/t (217 mph). Denne hyperbil fra Mercedes er ikke billig. Mercedes planlægger kun at lave 275 enheder, og prisen vil være 2,72 millioner dollars.
Men hvis du tror, at Project 1 er den dyreste Mercedes nogensinde, så er den det ikke, ikke engang tæt på. I 2013 blev en Mercedes Benz W196 fra 1954 solgt for over 29 millioner dollars. Mercedes sportsvogne som Mercedes Benz 540K roadsteren fra 1936 og de legendariske 300SL coupéer sælges også for flere millioner dollars.
Ofte stillede spørgsmål om dyre biler
Hvad gør biler dyre?
Produktionsantallet har stor betydning for bilpriserne. Det er dyrt at fremstille biler, så hvis en producent kun planlægger at fremstille en håndfuld af en bestemt model, er priser på flere millioner dollars ret almindelige. Hvis en bil er forholdsvis almindelig, er afskrivningen af omkostningerne pr. bil forholdsvis billig, og det får prismærket til at falde som følge heraf.
Ud over produktionsantal og eksklusivitet har dyre biler en tendens til at være kraftfulde og luksuriøse. Producenter som Mercedes har en tendens til at tilbyde AMG-modeller med høj ydeevne, og de koster alle sammen mere end deres ”almindelige” modstykker.
Det samme gælder for Maybach-produktserien. Biler fremstillet af Mercedes Maybach-submærket er meget dyrere på grund af deres eksklusive karakter, de eksklusive materialer og luksusfunktioner.
I det 21. århundrede er biler nødt til at tilbyde et stort antal forskellige sikkerhedsfunktioner, blot for at de lovligt kan nå ud på markedet. Og markedet er en hård konkurrence med mange forskellige store mærker, der konstant arbejder på at forbedre deres produkter, og omkostningerne stiger hurtigt.
Hvordan er afskrivningen på dyre Mercedes-modeller?
Afskrivningen på dyre Mercedes-modeller varierer. Man er tilbøjelig til at tro, at eksklusive biler, der koster meget at købe, ikke mister deres værdi på grund af, at markedet aldrig rigtig er mættet af dem, men det er ikke altid tilfældet.
Nogle modeller som f.eks. en 10 år gammel topmodel i S-klassen er en af de biler, der har den største værdiforringelse, og i nogle tilfælde kan virkningerne af værdiforringelse barbere mere end 90 % af bilens oprindelige værdi af.
S-klassen har altid været et referencepunkt for luksus og teknologi i segmentet for flagskibslimousinebiler, men andre producenter har en tendens til at indhente dem, og nye S-klasser kommer og går. Disse årsager, plus en ret tvivlsom pålidelighed, resulterer i, at ældre S-klasser tager store dyk, hvad angår pris eller appel.
På den anden side sælges nogle Mercedes-klassikere ofte for mere end den oprindelige pris. Det afhænger alt sammen af bilmarkedet, og efterspørgslen efter nogle eksemplarer har tendens til at skifte som tiden går.
Mercedes-superbiler lider heller aldrig rigtig af stor afskrivning. Værdien af disse er aldrig konstant. Priserne bliver ved med at svinge, men i sidste ende udligner de sig på et niveau, som markedet finder passende. Men generelt mister de ikke for meget værdi.
Hvad er de dyreste biler gennem tiderne?
Den dyreste nye bil, der nogensinde er blevet solgt, er den enestående Bugatti La Voiture Noire. Bilen kommer ind på omkring 19 millioner dollars. Årsagen til en så høj pris er, at denne Bug er en begrænset udgave. Der vil kun blive produceret én nogensinde.
Den dyreste brugte bil, der er solgt på en auktion, er Ferrari 250GTO. Denne fuldblods racerbil fra 1962 blev solgt for mere end 48 millioner dollars i 2018 på Monterey RM Sotheby’s auktion i Monterey. For at skabe en vis sammenhæng har nogle lande som Tuvalu et lavere BNP end prisen på bilen.