Hvad er den bedste Mercedes til vinterkørsel?

Hvad er den bedste Mercedes til vinterkørsel?

Så snart vinteren kommer, ændrer kørselsforholdene sig dramatisk. Dagene med sollys og klimaanlæg er forbi til fordel for dystert vejr og sædevarme. Mercedes laver et stort udvalg af forskellige modeller, der omfatter selv de mest ubefolkede markedskrav, hvoraf mange udmærker sig under dystre forhold.

I nogle lande er vinteren betydeligt værre end i andre lande, men hvilke Mercedes-modeller er de bedste, selv under de værste forhold?

Egenskaber ved en god vinterbil

Der er nogle egenskaber, som moderne biler tilbyder, der er et must, uanset hvor du bor, eller hvor hård vinteren i dit land måtte være. Ud over de dejlige tilføjelser som opvarmede sæder, rat eller armlæn, er der nogle funktioner, som man ikke bør overse.

Klimakontrol

Den første vigtige funktion er et velfungerende klimaanlæg. Det er et must at holde passagererne i en behagelig temperatur, og et velfungerende klimaanlæg tørrer den overskydende fugt ud af defrosteren/varmesystemet, hvilket forhindrer, at forruden dugger til og dermed påvirker sikkerheden.

Vinterdæk

Det vigtigste aspekt ved vinterkørsel er nok vinterdæk. Vinterdæk er konstrueret med bredere mellemrum end almindelige sommerdæk. De øger trækkraften under dårlige vejrforhold, der oftest er forbundet med vinteren. Desuden er vinterdæk fremstillet til at kunne modstå lavere temperaturer uden at påvirke trækket, og nogle af dem bruger endda metalspidser til iskørsel.

4-hjulstræk

Firehjulstræk er også fordelagtige under vinterforhold, da de fordeler kraften afhængigt af hvert hjuls trækkraft. De fungerer på en måde, der sikrer optimal trækkraft, uanset vejrforholdene. Når det er sagt, gør de ikke underværker, og når du kører under vinterforhold, bør du altid træde forsigtigt på.

Frihøjde

Ud over disse funktioner skal du også være opmærksom på, at under snevejr vil selv de bedste firehjulstrækssystemer fejle, hvis din bil lider af lav frihøjde. Frihøjden er afstanden mellem jorden og bilens undervogn. Det er primært grunden til, at sportsvogne næsten altid er forbeholdt forhold, der ikke indebærer sne.

  Hvilken Mercedes har syv sæder?

Bedste Mercedes SUV’er til vinterkørsel

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at de bedste vinterbiler, som Mercedes i øjeblikket tilbyder til kørsel i sne- og isglatte forhold, er SUV’er. SUV’er slår sedaner, hatchbacks og stationcars i næsten alle de egenskaber, der er nævnt ovenfor.
Stort set alle SUV’er leveres med et firehjulstræk, fordi det er halvdelen af en SUV’s tiltrækningskraft. Evnen til at køre hvor som helst når som helst er en fremtrædende grund til, at folk elsker SUV’er så meget. Og hvis det er hovedårsagen til, at du overvejer SUV’er, bør du kigge på den almægtige G-klasse.
G-klassen blev fremstillet til militære formål i 70’erne og er siden blevet lidt af en fornem vogn for folk, der har råd til den. Mens de fleste G-klasser bruger deres dage mellem skole- og indkøbsture, kan ingen benægte, at G-klassen er en af de mest kapable serieproducerede offroad-biler, der nogensinde er bygget.
G-klassen har for nylig fået sin første store overhaling, der har gjort den til en kompatibel vejbil, men stadig har bevaret alle off-road-egenskaberne. G-klassen tilbyder tre forskellige låsedifferentialer, og det er sjældent i en fabriksbil. Et bildifferentiale gør det muligt for det yderste hjul at dreje hurtigere end det inderste hjul og omvendt, hvilket øger trækkraften betydeligt.
Selv om det er svært at bestride, at G-klassen er den mest kapable Mercedes i dag, må man ikke glemme alle de andre Mercedes SUV’er, især GLE og GLS. GLS er udstyret med Off-road-pakken, der byder på mange gode ting for at sikre optimale kørselsforhold om vinteren. Det samme gælder for GLE, for størrelsen er for det meste den eneste forskel.

Bedste Mercedes sedans og hatchbacks til vinterkørsel

Hvis vinterforholdene der, hvor du bor, ikke er så ekstreme, kan du klare dig med en sedan frem for en SUV. Så hvis SUV’er ikke er din ting, kan du altid vælge forskellige Mercedes-tilbud.
Du kan få det bedste af begge verdener, hvis du sætter kryds ved alle de rigtige muligheder. Som nævnt leveres de fleste SUV’er med firehjulstræk som standard, men Mercedes laver også firehjulstrukne sedaner og endda hatchbacks.
Hvis du vil have firehjulstræk, skal du sandsynligvis som minimum vælge en sekscylindret motor eller endda gå AMG-vejen for at få en hatchback med firehjulstræk.
Husk også på, at store sedaner med kun baghjulstræk og uden ordentlige vinterdæk er ret farlige at køre i vintervejr.

  Kræver Mercedes premium benzin?

Ofte stillede spørgsmål om vinterkørsel

Hvor vigtige er vinterdæk under vinterforhold?

Vinterdæk er ekstremt vigtige. Det er ikke til at tage fejl af. Hvis du overhovedet har råd til en bil, har du sandsynligvis også råd til vinterdæk. Hvis ikke, så har du måske ikke din bil længe. Indrømmet, det afhænger af, hvor strenge vintre der er i dit område, eller om du bruger helårsdæk eller sommerdæk.

En undersøgelse foretaget af Nokian dæk viser, at 44 % af franskmændene i Frankrig bruger de forkerte typer dæk i løbet af en bestemt sæson. Det er heller ikke underligt, at tyskerne er mest opmærksomme, når det gælder vinterdæk.

I mange lande er det endda et lovkrav at købe vinterdæk. Mens man måske kan sætte en pris på vinterdæk, kan man næppe gøre det samme for menneskeliv. Så næste gang temperaturen falder til sweaterniveau, bør du overveje at investere i vinterdæk.

Hvad er forskellen på firehjulstræk og firehjulstræk, og hvad er bedst i sneen?

Den vigtigste forskel mellem disse to systemer er, at systemer med firehjulstræk, almindeligvis kaldet AWD, konstant driver alle fire hjul på et hvilket som helst tidspunkt, hvilket er en fordel på isglatte og moderat snedækkede veje.
På den anden side er firehjulstrækssystemer, almindeligvis kaldet FWD, lidt mere komplekse. Biler med firehjulstræk har normalt en skævhed for eller bag, og de sender et passende drejningsmoment for eller bag afhængigt af forholdene og grebsniveauet. Derfor kan FWD-systemer vise sig at være mere nyttige i dybere sne eller under andre ekstreme vinterforhold.

  Kan du selv skifte olie i en Mercedes?

Hvad er de bedste Mercedes-biler til vinterbrug gennem tiderne?

Selv om dette spørgsmål kan virke ret rigeligt, giver det en hel del mere mening, når man medregner alle Mercedes’ one-off-projekter, som er resultatet af, at Mercedes-ingeniørerne har haft lidt mere frihed til at udfolde deres ingeniørmuskler.
Ikke alle G-klasser er lige gode. I 2013 startede Mercedes produktionen af den mægtige Mercedes AMG 6×6, der tilbyder 6×6 portalaxler. Køretøjet vejer kolossale 4 tons og kan køre 160 km/t på grund af den 536 hestekræfter stærke V8 AMG-motor. Køretøjet koster nord for en halv million dollars eller mere.
Lignende modeller er den ”mere” opnåelige G500 4×4² til en pris på omkring 200-250k euro, der også er en offroad-tank.
Men titlen for den mest vanvittige offroad Mercedes-model går nok til Mercedes E-klasse All-terrain 4×4². Mercedes havde tilfældigvis et par ekstra G500 4×4² liggende, og de besluttede, at det ville være en god idé at spænde den fast på en familievogn.
Selv om alle disse ting kan virke lidt barnlige og fuldstændig ubrugelige, er det vigtigt at huske på, at nogle af de bedste biler nogensinde er blevet fremstillet på baggrund af projekter, som ingeniørerne lavede uden for arbejdstiden.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z