Den første generation af Mercedes Sprinter varevogn blev lanceret i 1996, og siden da har den været et populært valg til både erhvervsmæssige og ikke-erhvervsmæssige formål. Men de fleste Sprinter varevogne bliver brugt som arbejdsheste, der akkumulerer hundredtusindvis af kilometer i processen.
Så det er kun logisk at vælge den motor, der kan klare sådanne krævende opgaver, og det kan netop være OM602 eller OM617. Disse motorer er i stand til at overskride 500k eller endda 1 million miles, hvis de vedligeholdes som anbefalet uden ombygninger.
Mercedes Benz OM602 5-cylindret motor
OM602 tilbydes i 2,5 eller 2,9-liters varianter, og disse motorer anses i vid udstrækning for at være sikre til kontinuerlige krævende opgaver. Disse motorer er også ret almindelige, så hvis der sker noget, er det ikke umuligt at finde reservedele.
OM602 blev produceret i forskellige varianter mellem 1985 og helt frem til 1999 med en effekt på mellem 88-127 hestekræfter. Disse tal virker måske ikke imponerende, men drejningsmomentet på disse motorer var så højt som 300 Nm.
I OM602’s tidlige dage blev der brugt 2,5-liters motorer, og senere voksede motoren til 2,9 liter. Ikke alene var disse motorer ret skudsikre, men de var også ret brændstofbesparende. Normalt gav disse motorer en middel til høj 30 mpg.
Til bugsering anbefales det at gå efter de stærkere varianter, da den 2,5 liters motor med 90 hk ikke nødvendigvis er den bedste løsning til at trække noget særligt tungt. Det samme gælder for transport af tunge laster.
Mercedes Benz OM617 5-cylindret
OM602 var og er stadig en motor, der kan levere mange kilometer i kontinuerlig brug, men den største arbejdshestemotor i hele Mercedes Sprinter-serien er OM617. OM617 er en 3,0-liters dieselmotor, der blev produceret mellem 1974.-1991.
OM617 er bredt anerkendt som en af de mest pålidelige motorer, ikke kun i Mercedes varevognsbranchen, men i hele erhvervskøretøjsbranchen. Motoren blev tilbudt i mange forskellige varianter, der pumpede 80-230 hestekræfter eller 168-250 Nm drejningsmoment.
Disse motorer var i stand til at nå over en million kilometer uden nogen ombygningsbehov. Desuden blev disse motorer også brugt med mange alternative brændstoffer som f.eks. vegetabilsk olie eller biodiesel. I 80’erne opnåede disse motorer kultstatus i Nordamerika, da de var de mest pålidelige dieselbiler på det tidspunkt.
OM617’erne blev tilbudt som N/A- eller turboladede varianter. De N/A-motorer, der blev tilbudt, var 3-liters 90-hk-varianterne, og de blev konstant forbedret under produktionen for at opnå den højeste grad af pålidelighed.
I 1976 blev den turboladede motor introduceret under navnet OM617A. Disse turboladere øgede OM617’s effekt til 190 hk, og i 1978 blev motoren forbedret endnu en gang for at nå op på 230 hk.
Diesel- eller benzinmotorer og moderne Sprinter-motorer
Det er ingen hemmelighed, at de bedste Mercedes Sprinter-motorer var de førnævnte dieselvarianter. Benzinmotorer har ikke de samme fordele og ulemper som dieselmotorer, og dieselmotorer egner sig bedre til lange ture, da de for det meste er mere brændstoføkonomiske end deres benzinmotor-modstykker og helt sikkert holder meget længere.
Hvad angår moderne Sprinter-motorer, er den mest populære motor OM651. OM651 er en motor, der har været i produktion siden 2008, og lige siden denne motor blev introduceret, er Mercedes blevet ved med at forbedre den og opnå bedre emissionsstandarder. Desuden forventes disse motorer at give 40-60 mpg.
Disse forbedringer gavner helt sikkert miljøet, men de gør motorerne mere komplekse, hvilket ikke nødvendigvis er den vigtigste prioritet for en motor med lang levetid. OM651 tilbydes i varianter med 1,8-2-1 liter slagvolumen. De er også turboladede med en effekt på mellem 134 hk-210 hk afhængigt af versionen.
FAQ-afsnit
Er Ford Transit et bedre valg end Mercedes Sprinter varevogn?
Transit tilbyder lavere vedligeholdelsesomkostninger, en mere jævn kørsel, dele, der er lettere at skaffe, et højere interiør. Disse funktioner anses for at være lige så vigtige, så du bør nøje overveje, om det giver mening at vælge Mercedes i stedet.
Men Sprinteren går helt sikkert ikke ned uden kamp. De klare fordele ved Sprinteren er den overlegne styring, som er meget mere sofistikeret end i Transit. Desuden tilbyder Sprinteren også mere komfortable sæder, et mere rummeligt lastrum og en tungere nyttelast.
Både Transit og Sprinter tilbyder 4×4-varianter, men kun Mercedes tilbyder en dieseldrevet 4×4. Desuden er Sprinteren en varevogn med længere levetid, da den anvender en dieselmotor, som forventes at holde betydeligt længere end den benzindrevne Ford Transit.
Skal jeg overveje at købe en ny Sprinter eller en brugt?
Det er ret indlysende, at brugte Sprintere er nemme at få fat i, og at de skulle give tilstrækkelig ydelse i en længere periode. Så det kan give mere mening at købe en brugt Sprinter, hvis du ikke bruger din Sprinter for ofte eller til længere ture.
En ny Sprinter byder på overlegen teknologi, komfort og sikkerhedssystemer. Desuden er der mange forskellige garantier og finansieringstilbud til rådighed for helt nye Sprintere på ethvert tidspunkt. Det giver mere mening at købe en ny Sprinter, hvis dit brugsscenarie indebærer længere og hyppigere kørsler.
Men ved at købe en brugt Sprinter får du stadig alle de kommercielle muligheder, idet du for det meste ofrer på teknologi og komfort.
Hvilke modelår af Sprinteren er de bedste muligheder for brugte Sprinter-modeller?
2020 Sprinter koster omkring 36.000 kr. i grundpris, og prisen går over 50.000 kr. Disse tal er utroligt høje for alle, der ikke laver større kommercielle forretninger.
Så en brugt Sprinter virker som en bedre mulighed, og en Sprinter fra 2006 kan købes for så lidt som 5k $, høj kilometerstand selvfølgelig. De fleste ejere stemmer 2006-modellen som den bedst brugte mulighed mellem 2004-2010-modellerne.
De nyeste brugte Sprintere er 2012-modellerne og nyere. Disse modeller er blevet væsentligt opdateret i forhold til de ældre modeller og tilbyder en masse sikkerheds- og bekvemmelighedsfunktioner. 2016-modellerne var mildest talt tvivlsomme, da mange ejere rapporterede om mange problemer med bremser, brændstof og motor.