Navnet AMG er blevet et synonym for et hurtigt tysk raketskib, der er bygget af Mercedes til ultimativ performancekørsel. AMG står for “Aufrecht Melcher Großaspac”. Aufrecht og Melcher er de to grundlæggeres efternavne, og Großaspach er Mercedes-tunerens fødested.
For 60 år siden blev AMG grundlagt ud fra en passion for racerløb, da disse to grundlæggere var stærkt involveret i udviklingen af motoren til 300E i Mercedes’ motorudviklingsafdeling. En racerbil udstyret med denne motor deltog i det tyske touringvognsmesterskab og vandt 10 gange.
AMG 1960’erne-1980’erne
Efter den førnævnte succes, som Aufrecht og Melcher havde haft i det tyske touringvognsmesterskab, grundlagde de i 1967 i en tidligere mølle i nærheden af Burgstall “Aufrecht Melcher Großaspach ingeniørfirmaet design og test for udvikling af racermotorer”.
Ikke kort efter blev de motorer, som de to udviklede, utroligt populære hos private racerteams. Den første virkelige milepæl, som Aufrecht og Melcher nåede, var langdistanceløbet “24 timer i Spa” i 1971, hvor den legendariske 6,8-liters AMG-motor i den lige så legendariske AMG Mercedes 300SEL vandt førstepladsen i sin klasse.
Efterfølgerne af deres succes fulgte snart. En stor, firedørs sedan sluttede på en samlet 2. plads i en løbskonkurrence, der hovedsagelig var domineret af lettere racerbiler, og det gav AMG et verdensomspændende ry. Herefter blev AMG et beskedent firma beliggende i Affalterbach og begyndte at arbejde sammen med Mercedes i slutningen af 80’erne.
AMG 1980-2000’erne
I 1986 udviklede AMG en 5,0L V8-motor, der blev brugt i E-klasse coupé, en legendarisk bil med tilnavnet “The Hammer”, som blev en af de mest ikoniske AMG-biler gennem tiderne. Den lysende stjerne i denne periode er helt sikkert 190E, en bil, der sejrede i 50 tyske touringvognsmesterskaber mellem slutningen af 80’erne og begyndelsen af 90’erne.
I 1990 blev det muligt at vedligeholde AMG-biler gennem Mercedes’ verdensomspændende netværk af forhandlere og servicestationer, hvilket alt sammen resulterede i, at AMG fik et betydeligt løft i forretningen. Det første produkt, der blev udviklet i fællesskab mellem Mercedes og AMG, var C36 AMG fra 1993. Alt dette kulminerede i 2005, da Mercedes overtog 100 % af aktierne i AMG.
Moderne Mercedes AMG i dag
I dag ligger AMG i Affalterbach og beskæftiger mere end 1700 medarbejdere. AMG fokuserer på at lave de bedste performance-sedaner, SUV’er, hatchbacks og stationcars samt lejlighedsvis supersportsvogne og endda hyperbiler.
Mercedes AMG er langsomt på vej væk fra de typer motorer, der gav AMG sit overlegne ry, på grund af stadig strengere emissionsbestemmelser. På trods af dette formår Mercedes stadig at tilbyde køretøjer med exceptionel ydeevne fra downsized og tvangsindblæsningsmotorer.
AMG’s moderne æra er også AMG-køretøjernes gyldne æra. Biler som Black Series med mærket C63, SLS, SL65 og den nyligt udgivne AMG GT Black Series er ved at blive lidt af en drøm for bilsamlere.
Mercedes AMG har også indledt et samarbejde med Pagani, et eksotisk håndlavet bilfirma fra Modena, der fremstiller eksotiske biler til flere millioner dollars og tilbyder slående hyperbiler med en autentisk Mercedes V12-motor, der yder op til 800 hestekræfter.
Derudover formår Mercedes AMG stadig at vokse på en slående måde, da de også leverer motorer og mange forskellige bilkomponenter til Aston Martin, en britisk luksus- og sportsvognslegende. Hvad angår motorsportsafdelinger, dominerer Mercedes i F1, og i 2018 forlod Mercedes det tyske touringvognsmesterskab.
Almindelige spørgsmål om luksuspræstationsbiler
Hvad er den mest kraftfulde serieproducerede Mercedes AMG til brug på vejene nogensinde?
Listen over kraftfulde Mercedes AMG-biler er temmelig uendelig, men selv i en sådan arv af hestekræfter skiller nogle modeller sig ud. SLS AMG Black Series blev udgivet i 2013 og bød på en 6,2-liters V8-motor med naturlig indsugning, der ydede omkring 631 hestekræfter, hvilket gav den titlen som den kraftigste motor med naturlig indsugning på det tidspunkt.
Mercedes udgav AMG GT Black Series for ikke så længe siden, en bil, der følger samme etos som SLS AMG, en banefokuseret version af en mere “tæmmet” AMG GT. AMG GT BS har utrolige 720 hestekræfter, hvilket gør den til den mest kraftfulde moderne Mercedes AMG af moderne dato.
Mercedes AMG vil også snart lancere AMG Project 1, en hyperbil drevet af F1-teknologi, der forventes at have mere end 1000 hestekræfter til en pris på flere millioner dollars. Project 1 er måske den største AMG-skabelse nogensinde og er ventet med spænding af mange entusiaster.
Hvad betyder M på BMW eller RS på Audi?
BMW M står for BMW Motorsports, og det er stort set det samme som AMG er for Mercedes. Audi RS står for RennSport, eller racing sport som en bogstavelig oversættelse.
BMW M blev grundlagt i 1972 og er ansvarlig for mange fantastiske performance-vejbiler, herunder nogle af de bedste biler, der nogensinde er produceret. I 1986 lancerede BMW E30 M3, som startede arven som den bedste performance-sedan nogensinde.
Audi’s RS-afdeling blev grundlagt i 1994 efter succesen med den legendariske Audi RS2, og i dag nyder Audi’s RS-afdeling samme anerkendelse som M eller AMG. Audi’s RS-division er også ansvarlig for mange fantastiske biler siden starten, højdepunkterne er den førnævnte RS2 eller den store bedste performance-kombi nogensinde, RS6.
Hvordan ser fremtiden ud for AMG-, BMW M- og Audi RS-divisionerne?
I takt med at bilers emissionsrestriktioner bliver mere og mere strenge, står mange performancebilmærker over for svære beslutninger. Enten forsøger de at lave passende præstationsbiler med mindre motorer, der sjældent kan matche tiltrækningskraften fra ældre biler med store motorer, eller også prøver de en anden vej.
Da fremtiden for forbrændingsmotoren er usikker, gælder det samme for disse divisioner. Kun tiden vil vise, hvordan disse producenter vil tilpasse sig til flere og mere ugunstige restriktioner, og om de rent faktisk formår at overleve og forblive entusiasternes foretrukne biler i den kommende tid.