Har Porsche en elektrisk SUV?

Porsche tilbyder ikke en elektrisk SUV i 2022, og det har de heller aldrig gjort. Men at dømme ud fra nogle ret mystiske spionbilleder vil en elektrisk Porsche sandsynligvis snart se dagens lys. Mere specifikt sigter Porsche mod at elektrificere den næste generation af Porsche Macan fuldstændigt.

Der vides ikke meget om den elektriske Macan på nuværende tidspunkt, men alle de aktuelt tilgængelige data kan du finde i denne artikel. Hvis du er utålmodig med at vente på en elektrisk Porsche SUV, kan du gå efter den eksisterende Porsche EV, Taycan, eller plug-in hybridversionerne af de eksisterende Porsche-modeller.

I betragtning af at hele bilindustrien langsomt bevæger sig mod en elektrisk fremtid, var Porsche hurtig til at følge efter med Taycan. Man kan roligt sige, at Porsche snart vil udvide sit sortiment med en hel del elbiler, herunder en helt igennem elektrisk superbil.

Indtil det kommer, vil vi diskutere den kommende Macan EV, den eksisterende Taycan EV og den nuværende Porsche plug-in hybrid-modelrække, som er tilgængelig i øjeblikket.

Elektrisk Porsche Macan – bliver snart afsløret

At dømme ud fra et par fornuftige estimater på nettet skulle den elektriske Macan starte omkring 60.000 dollars, og priserne skulle nemt kunne stige til 100.000 dollars for den hurtigste og mest imponerende Macan EV. Macan er en crossover/kompakt SUV, som i øjeblikket er den mest populære biltype på markedet.

Macan vil sandsynligvis blive designet på en helt ny platform med tilføjelse af alle de avancerede EV-teknologier, der blev introduceret med Taycan, såsom 800-volts infrastrukturen, der skulle garantere hurtige opladningstider, gode accelerationstider og overlegen termisk effektivitet.

  Porsche vs. BMW: Pålidelighed

Nogle Porsche-insidere udtaler, at den elektriske Taycan skulle tilbyde mere end 230 EPA-beregnede miles rækkevidde, og at vi skal forvente, at den falder i 2023. Macan skulle komme i to forskellige batteristørrelser, der maksimerer enten rækkevidde eller ydeevne.

Vi burde vente på, at Porsche afslører den elektriske Macan sidst på året, og det ser ud til, at Macan EV er ved at være en god mulighed.

Porsche Taycan – Den første ægte Porsche EV

Porsche Taycan viste, at elbiler ikke er kedelige, og at de kan være dynamiske og sjove at køre ud over blot at være hurtige i lige linje. Taycan tilbydes i flere forskellige versioner, som omfatter indgangsversionen Taycan til 82.000 dollars i den nederste ende og Taycan Turbo S til 185.000 dollars i den øverste ende af sortimentet.

Taycan fås også enten som en 4-dørs sedan eller som en Gran Turismo stationcar, der minder om en stationcar, som giver mere lastrum. Taycan bruger den førnævnte 800-volts el-arkitektur, der sikrer hurtige opladningstider, hurtige accelerationstider og branchens førende varmeeffektivitet.

Den højeste rækkevidde i Taycan Turbo kan køre fra 0-100 km/t på under 2,5 sekunder og kan holde 220 miles på en enkelt opladning. Den højeste rækkevidde i Turbo S skulle kunne klare omkring 200 km, mens Taycan 4S skulle kunne klare tættere på 300 km mellem opladningerne, hvilket er den bedste rækkeviddeorienterede Taycan-version af alle.

Alt i alt er Taycan en enormt imponerende EV, der åbner døren for alle de andre kommende Porsche EV’er, herunder Macan.

  Er Cayman en Boxster med hardtop?

Porsche Hybrider – Cayenne og Panamera E-Hybrid

Hvis du vil nyde godt af både en ICE-motor og en elmotor i et komfortabelt Porsche-chassis, så er Cayenne eller Panamera de helt rigtige at få. Cayenne E-Hybrid har en 3,0L V6-motor kombineret med en elmotor, som begge har en samlet effekt på 455 hk, mens den højeste Cayenne Turbo E-Hybrid har 670 hk fra sin 4,0L V8-motor og en elmotor.

Du kan også få den samme drivlinje til Panamera med identisk effekt. 911, Macan og Boxster/Cayman-modellerne fås endnu ikke med hybrid-drivlinje, men de kommer sandsynligvis til at følge efter med tiden.

Begge disse e-Hybrid Turbo-modeller er også de kraftigste ICE Porsche-modeller, der findes. 670 hestekræfter er en 4-dørs sedan og en stor SUV er en opskrift, der er kendt for at begejstre alle performancefreaks verden over.

Det er faktisk lidt vanvittigt, at vi er i stand til at købe biler som disse, da hybrid-drivlinjen ikke blev indført for at gøre biler hurtigere og mere aggressive, men snarere for biler som Prius, der prioriterer effektivitet.

FAQ-afsnit

Er Porsche Macan det værd?

Den nuværende Porsche Macan er bestemt pengene værd, da det er en enormt kompetent SUV, der balancerer overlegen komfort med den legendariske Porsche-pålidelighed og ønskværdighed. Det er den bedste kompakte SUV, hvad angår værdibevarelse, og mange anser den for at være den mest dynamiske lille SUV på markedet.

Alle versioner af Macan nogle med potente motorer, udover entry-level 2.0L 4-cylindret, som er en smule glansløs. Alt i alt er Macan bestemt pengene værd, da det er en dejlig bil, der tilbyder klassens førende værdibevarelse, ydeevne og appel.

  Er det værd at købe en Porsche Macan?

Skal jeg købe en hybrid-Porsche?

E-Hybrid-modelprogrammet tilbyder enten en mere fornuftig kilometerorienteret opsætning, som findes med 3,0L V6’eren i både Cayenne og Panamera, eller den latterlige V8- og elmotorkombination med 670 hk. Begge disse motorkonfigurationer giver meget god mening i dag, da hybrider og elbiler har nogle få fordele.

Som sådan er det værd at købe en hybrid-Porsche. De topmodeller af Turbo E-Hybrid er de hurtigste og mest kraftfulde Porsche-biler, du kan købe i disse dage, mens 3,0L V6-versionerne er de mest økonomiske.

Er Porsche Taycan det værd?

Hvis du er på markedet for en elbil, der balancerer ydeevne, stil, komfort og teknologi bedre end de fleste biler derude, er Taycan den, du skal købe. Taycan konkurrerer med Tesla Model, Audi e-Tron GT, Lucid Air og Mercedes EQS om at være den bedste elektriske luksus-sedan.

Efter min mening tager Taycan kagen som den bedste performance-elbil af dem alle med klassens bedste kvalitet og designvalg, mens Model S er den mest praktiske at bruge og EQS den mest luksuriøse.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z