Nyere BMW’er har en tendens til at gå mere i stykker end ældre modeller på grund af de nye innovative teknologier og elektronik, der tilføjes hvert år. Ældre BMW’er fra 1995 til 2006 er generelt kendt for at være meget pålidelige og udstyret med skudsikre motorer. På den anden side oplever nyere modeller problemer med elektronikken som f.eks. svigt af forlygter, døde batterier og problemer med brændstofpumpen.
Hvad er de mest almindelige problemer, som BMW’er har?
Oftest hører man, at BMW’er let går i stykker, og at de er noget mere upålidelige end andre bilmærker. En af hovedårsagerne til dette er, at de fleste BMW-ejere er meget højlydte omkring deres bilproblemer på grund af de dyre reparationer. En BMW er dyrere at reparere og servicere end den gennemsnitlige bil, fordi både dele og arbejdskraft er begge dyrere.
Så hvad er de mest almindelige problemer, som BMW-ejere oplever og har rapporteret?
Automatisk forlygtefejl
Nogle nye BMW-modeller oplever, at de automatiske forlygter forbliver tændt, selv når man forsøger at slukke dem. Dette kan føre til, at batteriet falder ud. Dette er blevet løst med nogle modeller, men generelt oplever BMW’s hybridbiler det mere end andre.
Korrosion af letmetalfælge
På trods af at de er stilfulde, kan udseendet af dine smukke BMW-fælge faktisk blive ødelagt af korrosion. Vær forsigtig, når du bemærker, at der sker korrosion på dit køretøj, da det i sjældne tilfælde også kan påvirke dækkene og bremserne.
Defekt elektronik og dele
Elektriske vinduer er de vigtigste komponenter, der ofte går i stykker på BMW-biler. Hvis du oplever sådan noget i din BMW, er det første, du bør tjekke, bilens sikringsboks, da den ofte er synderen i disse situationer.
Defekt pakning til oliefilter, hvilket fører til olieudslip
Dette problem har eksisteret i et stykke tid hos BMW. Da dækslerne omkring motoren er lavet af plastik, har de en tendens til at revne med tiden under det tryk, der påføres af motorens varme. Hætterne bør udskiftes hver 60.000 miles, medmindre du nyder at se en oliepøl under din bil.
Svigt i kølevæskesystemet
Alle bilers kølevæskesystem svigter til sidst mellem 80.000 og 120.000 miles. Nogle BMW-ejere har rapporteret, at det sker meget tidligere. BMW’er er også berygtet for at have meget følsomme og krævende kølevæskesystemer. Brug altid et frostvæske-mærke, der er godkendt og anbefalet af BMW, når du skifter væske i din bil.
Defekt varmelegeme
Varmeaggregatet og kølesystemet er meget tæt forbundet, og de modeller, der oplever problemer med det ene af disse, lider ofte ikke overraskende også af problemer med det andet. Hvis du har en defekt varmelegemekerne, skal du straks gå til en mekaniker og kontrollere, om kølesystemet ikke også er beskadiget.
Problemer med dørhåndtag
Mange ejere af BMW X5 SUV’en har rapporteret, at sliddet på dørhåndtagene akkumuleres hurtigere, end man normalt ville forvente. Det rapporterede problem er, at dørhåndtagene løftes som de skal, men at de ikke rent faktisk åbner døren. Disse hændelser er forbundet med nyere modeller og den tidligere nævnte defekte elektronik.
Elektroniske vinduer nægter at lukke
Dette sker naturligvis ikke på de fleste BMW’er, men der er nogle modeller, der er tilbøjelige til at blive efterladt ude i regnen med et åbent vindue. Disse problemer hænger også sammen med nyere elektronik, der ofte viser sig at være upålidelig.
Dødt bilbatteri
Dette er sket selv for de bedste biler derude. Ejere af ældre BMW’er har ofte rapporteret om døde batterier. Disse er i det mindste meget nemme at udskifte eller jump-starte, hvis det er nødvendigt, og koster ikke en formue. Hvis du udskifter dit bilbatteri derhjemme, skal du sørge for at kontrollere, om det ikke var bilens generator, der var defekt i stedet, for du kan ende med at ødelægge et andet bilbatteri.
Problemer med brændstofpumpen
Selv de mest luksuriøse BMW-modeller har sandsynligvis haft en udskiftning af brændstofpumpen, hvis de har kørt over 70.000 miles. Hvis din bils brændstofpumpe fungerer dårligt, vil du opleve et generelt tab af acceleration, motorstottering ved højere hastigheder og omdrejninger, og i sidste ende kan det endda resultere i motorsvigt.
Er det det værd at købe en BMW?
Dette er de mest almindelige BMW-fejl, men når alt kommer til alt, er BMW en bil, der er designet til at blive kørt aggressivt og til at give enorm køreglæde til sin ejer. Med ethvert køretøj er der et par bump på vejen. De fleste af de ikke-elektroniske fejl og svigt, der er nævnt i denne artikel, kan forebygges med korrekt vedligeholdelse og planlagt service af dit køretøj.
FAQ
Hvad er de mest pålidelige brugte BMW-modeller, som du kan købe?
Afhængigt af, om du leder efter en luksus sedan eller en crossover SUV, kan dit valg ligge mellem BMW 3-serien 2006 til 2011 og BMW X3 2006 til 2010. Disse er ældre valg, men har gjort sig et navn som nogle af de mest pålidelige BMW-modeller. Desuden er alle køretøjer fra 3-serien fra 1996 til 2006 mærket som havende næsten uopslidelige motorer.
Hvor længe kan du køre en BMW, før den går i stykker?
De fleste BMW-modeller oplever ikke større problemer med drivlinjekomponenter eller nedbrud, før de når 60.000 km-mærket. Der er endda nogle ældre BMW-modeller, som brugere har rapporteret at have kørt mere end 250.000 miles med. Alt dette afhænger naturligvis af, om du har vedligeholdt og serviceret din bil korrekt i løbet af dens levetid.
Hvor dyrt er BMW-reparationer og service?
Generelt koster det relativt set mere at vedligeholde og eje en BMW end at eje en almindelig bil. Ejeromkostningerne for en BMW i en periode på 10 år anslås f.eks. at ligge på et sted mellem 15.000 og 19.000 dollars. Generelle udskiftninger af drivlinjekomponenter varierer mellem 700 og 3.000 dollars, afhængigt af hvor du befinder dig, og hvor stort problemet med motoren er. Arbejdskraften starter på omkring 120 USD i timen i de fleste stater.