Mercedes har for nylig lanceret en helt ny kompakt sedan C-Klasse, som har til formål at genvinde tronen som den mest populære kompakte executive sedan. I betragtning af, at de fleste nyere Mercedes-modeller er stolte af at have enten mild hybrid- eller plug-in hybridteknologier, er det ikke underligt, at de helt nye Mercedes C-klasse-modeller faktisk er elektrificerede.
Selv topmodellen C63 AMG får hybridbehandling, hvilket betyder, at du ikke vil kunne købe den nye C-klasse uden en eller anden form for hybrid-drivlinje. De fleste modeller vil komme med 48-volt mild-hybridteknologi kaldet EQ-Boost, som er designet til både at sænke emissionerne og øge effektiviteten.
Fuldstændige plug-in-hybridbiler er også tilgængelige, og C300 e vil sandsynligvis være det mest populære valg af slagsen, fordi den tilbyder en 204 hk stærk 4-cylindret turbomotor med 4-cylindret turbo sammen med en elmotor, der yder yderligere 129 hk.
Den nye C-klasse fra 2022 repræsenterer det næste skridt i retning af en dekarbonisering af alle Mercedes-modeller, og i betragtning af at den nye C-klasse ligner en mini S-klasse både indvendigt og udvendigt, burde den kunne overtale både Audi- og BMW-elskere til at overveje C-klassen som deres næste executive kompakt sedan.
2022 Mercedes C-klasse – anmeldelse og introduktion
Den nye C-Klasse er nok en af de vigtigste C-Klasse-modeller, der nogensinde er blevet udgivet, fordi den officielt overgår væk fra blot en traditionel forbrændingsmotor. Som sådan har Mercedes sørget for at udstyre den nye C-klasse med alle de moderne klokker og fløjter, du kan forvente af en Mercedes.
Det udvendige design ligner i høj grad den nye full-size S-klasse, hvilket bestemt er noget, man ønsker, hvis man køber en Mercedes sedan på “entry-level” niveau. Den største opgradering fra den tidligere model er dog helt sikkert forbeholdt interiøret, der ligner et futuristisk rumskib.
Du får nu en fuld widescreen-oplevelse i den nye C-klasse pakket med utroligt avanceret og cool udseende ambient belysning. Mercedes har gjort plug-in-integrationen så problemfri som muligt, hvilket betyder, at elmotoren automatisk skal tage over, når bilen fornemmer, at det er passende.
Praktiskheden er også en opgradering, idet den nye C-klasse byder på et meget større bagagerum og plads til bagpassagerer, hvilket yderligere øger den nye C-klasses tiltrækningskraft.
Ny Mercedes C-Klasse Mild Hybrid-teknologi
Den nok mest betydningsfulde del af den nye Mercedes C-Klasse er overgangen til enten en mild hybrid-drivlinje eller en plug-in hybrid-drivlinje. Mild-hybridteknologien er designet med et lille 48-volts system, der kun skal stole på elmotoren, når du bremser bilen ned.
Dette system skal også tage helt over, når du kører på motorvejen for at maksimere brændstofeffektiviteten. Dette sænker også dine samlede emissioner, hvilket bør spille en rolle, når du ønsker at registrere køretøjet, fordi det sandsynligvis også vil sænke dine samlede ejeromkostninger.
Mercedes EQ Boost mild-hybridteknologi er ikke længere kun udstyret med et 48-voltsystem, for den leveres også med en integreret startgenerator (IGS), som skulle give 15 kW ekstra strøm ved hver omdrejning.
Ny Mercedes C-Klasse Plug-in Hybrid-teknologi
Som tidligere nævnt vil den nye C-klasse også komme som en ægte plug-in hybrid, der er lavet til at maksimere effektiviteten og give en solid mængde ekstra hestekræfter. Den 300 e, som vi nævnte, har nu 313 hk, hvilket er nok til at drive den fra 0 til 60 mph på mindre end 6 sekunder.
Systemet byder på en 95 kW elmotor og et 96-celligt 25,4 kWh højspændings lithium-ion-batteri med højspænding, som kan oplades via en stikkontakt i husholdningen og ved hjælp af almindelige og hurtige opladere. Det tager en halv time at oplade batteriet fuldstændigt ved hjælp af DC-opladning, mens AC-opladning vil give dig 11 kW på ca. 2 timer.
Dette gør den nye plug-in hybrid C-klasse egnet til daglig brug, hvilket var præcis, hvad Daimlers ingeniører ønskede at opnå med den nye C-klasse. Mercedes siger også, at den nye 300 e skulle have en rækkevidde på 60 miles udelukkende elektrisk, hvilket gør den til den mest effektive plug-in premium executive sedan på markedet lige nu.
Den nye hybrid-drivlinje er designet til at arbejde smidigt og ugenert i baggrunden, uden at du bemærker den, hvilket også skulle øge den generelle komfort og gøre bilen endnu mere støjsvag.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster den nye C-klasse?
Mercedes har endnu ikke offentliggjort den fulde pris på den nye 2022 Mercedes C-klasse, men det ser ud til, at prisen kommer til at konkurrere direkte med den nye BMW 3-serie, hvilket betyder, at den skulle starte på omkring 42-44.000 kroner. Coupé-varianten kommer sandsynligvis til at koste lidt mere, og det samme gælder for cabriolet-versionen.
Den højeste model af Mercedes C63 AMG kommer engang i 2022, og det skulle være den dyreste model af C-klassen, som sandsynligvis vil lande et sted mellem 80-90.000 dollars uden ekstraudstyr. Men når man kender Mercedes og ved, hvor frit de prissætter deres optioner, bør den nye C63 nemt kunne krydse grænsen på 110.000 dollars, hvis den er fuldt udstyret.
Kommer den nye Mercedes C63 med en 4-cylindret motor?
Ja, Mercedes har officielt bekræftet, at den nye C63 AMG fra 2022 ikke længere vil bruge en turboladet V8-motor, fordi den vil tilbyde den 2,0 l 4-cylindrede motor, der findes i A45, pakket med en elmotor. Selv om den nye C63 sandsynligvis kommer til at tilbyde mere end 600 hk, har de fleste AMG-entusiaster udtrykt stor væmmelse over, at C63 ikke længere har en V8.
V8’eren var det definerende kendetegn for hver eneste generation af C63-modellen indtil nu. Mercedes ser dog ud til at satse helt på hybrid-drivlinjen, hvilket betyder, at V8’eren langsomt forsvinder helt.
Bliver alle nye Mercedes-modeller hybrider?
Det er ret tydeligt, at Mercedes går fuldt ud på hybridteknologi og brændstofeffektivitet, hvilket betyder, at alle nyere Mercedes-modeller enten vil være fuldt hybridiserede eller vil tilbyde en hybridvariant.
Den nye E-klasse forventes om få år, og de fleste Mercedes SUV’er skal også udskiftes i de kommende år.