Volkswagen Polo er en af de ældste modeller i VW’s katalog, hvilket betyder, at VW løbende har forbedret Polo for at gøre den til den model, den er i dag. Efter 6 generationer af VW Polo er den nu lige så god som VW Golf, hvilket betyder, at disse to modeller nu tilbyder virkelig ens pakker.
Så er Volkswagen Polo en god bil? Der er to svar på dette spørgsmål, et kort og et langt svar. Det korte svar er, at Polo er en god bil, fordi den kontinuerligt har budt på en af de bedste oplevelser med en lille hatchback i næsten et halvt århundrede. Det lange svar vil blive udlagt i de følgende afsnit.
De motorer, som Polo tilbyder, er effektive, sofistikerede og stærke nok i forhold til bilens størrelse og vægt. Designet er ikke noget spektakulært, men den nyeste VW Polo er faktisk en rigtig flot bil i den rigtige udstrækning. Polo kører jævnt og uden større anstrengelser, da affjedringen og chassiset er fokuseret på komfort og brugervenlighed.
Polo er også en pålidelig bil, men der er et par problemer, der er værd at nævne. Polo kan fås til en rigtig lav pris, men den er ikke den bedste, når det gælder bevarelse af værdien fra ny. Den praktiske anvendelighed er fornuftig, men den indvendige plads er ikke på højde med større hatchbacks.
VW Polo – Drivlinjen
VW Polos motorprogram består af 3-cylindrede og 4-cylindrede motorer. Indgangsmodellerne af Polo kommer med en lille 3-cylindret 1,0 liters motor på 3 cylindre, der yder helt ned til 75 hk. De 4-cylindrede motorer er 1,2L, 1,4L, 1,6L, 1,8L og 2,0L motorer med en effekt på op til 210 hk for den højeste Polo GTI-model.
Polo fås også med et væld af dygtige dieselmotorer, men den bedste dieselmotor af dem alle er 1,6L TDI-motoren med 100 hk, fordi den balancerer effektivitet og effekt bedst. Polo leveres typisk med en 5-trins manuel gearkasse, men du har også mulighed for at vælge VW’s egen DSG-dobbeltkoblingsgearkasse med dobbeltkobling.
En klar fordel ved en bil med lav vægt og lille cylindermotor med lille slagvolumen er, at den er overlegen effektiv. Det er derfor, at VW Polo kan give op til 50MPG, mens dieselmodeller kan give endnu mere end det. Polo er også en ren FWD-bil, og der findes ingen 4MOTION Polo-modeller.
VW Polo – Design og chassis
Siden starten af VW Polo har modellen fulgt i VW Golfens fodspor, hvilket betyder, at de deler mange dele med hinanden. Polo er en mere kompakt bil, hvilket betyder, at den ser ud, som en bybil skal se ud. Kun topmodellerne GTI og R-Line skiller sig en smule ud fra mængden.
Indvendigt ser den nye Polo 6 ret eksklusiv ud takket være to store widescreens og futuristiske betjeningselementer. Nogle mennesker foretrækker langt mere at have knapper end store touchpaneler, men det er det, som VW har besluttet at gøre med deres nyeste generationer af biler. Alt i alt kommer Polo med nogle materialer af høj kvalitet, men ingen kan kalde den en luksusbil.
Hvad angår chassiset og affjedringstuningen, er Polo-modellerne på lavere niveau udelukkende fokuseret på komfort, manøvredygtighed og brugervenlighed. Den øverste Polo GTI er dog en certificeret lommeraket, hvilket betyder, at den er en dynamisk og sjov bil at køre takket være sin frugtagtige motor og meget responsive styretøj.
VW Polo – Pålidelighed og almindelige problemer
VW Polo er faktisk en pålidelig bil i det hele taget, men ældre modeller klarer sig ikke så godt i disse dage. Dette skyldes, at de fleste mennesker ikke er så opsatte på at vedligeholde disse, da de alligevel er gamle og billige. De mest almindelige VW Polo-problemer er forbundet med styresystemet, affjedringen, elektronikken, motoren og bremserne.
Den gode nyhed er, at de fleste af disse kan løses ret nemt, men den dårlige nyhed er, at ikke mange mennesker gør det. Derfor findes der mange brugte VW Polo-modeller med ekstremt lave priser, fordi en Polo er en arbejdshest til bymiljøet, som efter et stykke tid tager hårdt på en bil.
VW Polo – Værdi og funktionalitet
VW Polo kan fås for peanuts, selv de nyere modeller. Det skyldes, at Polo er en bil på økonominiveau, der lider under alvorlig værdiforringelse i det øjeblik, den forlader showroomet. Det er virkeligheden for sådanne biler, og du skal ikke forvente, at en Polo bevarer sin værdi så godt.
Praktisk set er Polo en subkompakt hatchback, hvilket betyder, at den mangler plads i næsten alle kategorier. Selvfølgelig, hvis du ikke ofte rejser med mere end én passager, vil Polo sandsynligvis være nok.
FAQ-afsnit
Hvor længe kan en VW Polo holde?
En VW Polo bør kunne holde mere end 100.000 – 200.000 kilometer, hvis du passer ordentligt på den. Alle tyske biler er lavet med præcise vedligeholdelsesplaner, hvilket betyder, at pålideligheden kun er så god som vedligeholdelsen er.
Der er ikke mange mennesker, der har lyst til at eje en Polo i årtier, og derfor skifter mange af dem mange ejere, inden de når 100.000-mile. Uanset hvad, så burde Polo kunne holde et pænt stykke tid med ordentlig vedligeholdelse.
Er VW Polo en Audi A1?
Audi A1 og VW Polo er baseret på det samme chassis, hvilket betyder, at de også deler mange dele af drivlinje og drivaggregat mellem hinanden. De bruger lignende motorer, de er begge med fremdrift, og begge kan fås med en dobbeltkoblingsautomatgearkasse.
Der er nogle forskelle, når det gælder niveauet af raffinement, teknologi og ønskværdighed, men de er mere eller mindre den samme bil på undersiden.
Skal jeg købe en VW Polo?
Hvis du er på markedet for en bypendler, en daglig chauffør, der kan køre steder, hvor store biler ikke kan, og en bil, der vil være skånsom for din pengepung, er Polo bestemt et godt valg. Du kommer til at gå på visse praktiske og luksuriøse kompromiser med Polo, men hvis du ønsker en A til B-bil, er Polo perfekt.
Alt i alt skal du prøve at gå efter en model med mere anstændigt udstyr, da der bogstaveligt talt ikke følger noget med i en barebone-Polo.