Er Volkswagen Lupo en god bil?

Volkswagen Lupo

Volkswagen Lupo blev først introduceret i 1998 og var i produktion indtil 2005, hvor den blev indstillet uden nogen planer om at bringe den tilbage. VW Lupo klarede sig ret godt i starten, da det var den mindste og billigste VW hatchback, men er Volkswagen Lupo en god bil?

Hvad angår subkompakte city hatchbacks fra den tid, er Lupo en god bil, men ud fra alle andre perspektiver er den det ikke. Det skyldes, at dette segment er fyldt med mange billigere og nyere biler, og fordi dette segment er ret upopulært i moderne tid.

VW Lupo leveres med motorer med lille slagvolumen, som mangler effekt, men som anses for at være tilstrækkelige for en lille bybil. Designet af VW Lupo er ikke specielt på nogen måde og har heller aldrig været det. Interiøret i Lupo er mere eller mindre det samme, hvilket betyder, at der ikke er meget at være begejstret for.

Pålidelighedsmæssigt er Lupo anstændig, men der er nogle problemer, der er værd at tale om. Praktisk og værdi er to sider af samme sag, hvilket betyder, at Lupo er billig, men den tilbyder ikke så meget plads i det hele taget.

VW Lupo – Drivlinjen

VW Lupo’s motorprogram består af 4-cylindrede motorer med slagvolumen på 1,0L, 1,4L og 1,6L for benzinmotorer og 1,2L, 1,4L og 1,7L for TDI-dieselmotorer. Førstnævnte har mellem 50 og 125 hk, mens sidstnævnte har mellem 60 og 75 hk. Alle disse motorer har ikke noget at prale af, bortset fra 1,6L GTI Lupo med 125 hk.

Lupo er udelukkende en FWD-bil, men du har mulighed for at vælge mellem en 5/6-trins manuel eller en 5-trins automatgear. Den manuelle gearkasse er mere passende og mere pålidelig i forhold til Lupo’ens størrelse, og fordi den automatiske gearkasse også har tendens til at være lidt dyrere.

  Er Volkswagen Touareg en god bil?

Du kan forvente op til 60MPG kombineret for de mest effektive motorer og omkring 35-40MPG for den mindst effektive GTI-model. Accelerationstiden ligger mellem 8 og 14 sekunder, hvilket betyder, at selv den hurtigste GTI-model ikke er så meget GTI alligevel.

VW Lupo – Design og chassis

Volkswagen Lupo følger et tydeligt og velkendt VW-designsprog, hvilket betyder, at den ligner sine større Golf- og Polo-modstykker, og at den ser afdæmpet ud. De fire cirkulære lygter på fronten er et klassisk VW-designtræk, som også kan ses på nogle nyere VW-modeller.

Indvendigt er Lupo også ret afdæmpet, hvilket betyder, at den ligner VW Polo meget, men er gammeldags og af lavere kvalitet. I betragtning af, at Lupo har været udgået i mere end halvandet årti, vil alt, hvad du ser indeni, ikke få dig til at føle dig speciel.

Hvad angår tuning af chassis og affjedring, er Lupo dynamisk i betragtning af sin letvægt, men den nyder ikke rigtig noget andet end bare at cruise rundt. GTI-modellen er lidt mere spændende, og mange kalder den endda en lommeraket, men 125 hk er et mindre tal, selv i en så lille bil som Lupo.

VW Lupo – Pålidelighed og almindelige problemer

Volkswagen Lupo er en rimelig pålidelig bil, men den lider dog af nogle problemer, som vi vil tale om nu. De mest almindelige VW Lupo-problemer er forbundet med det elektriske, hvilket betyder, at både det indvendige og det udvendige lys er tilbøjelige til at fejle. Elruder er også et greb, og det samme er klimaanlægget.

  Volkswagen Up - Almindelige problemer & fejl

Lupo lider også af problemer med motorkøling og motorrelaterede problemer såsom tændrør og udstødningssensorer. Mange ejere har også klaget over store og uensartede panelspalter, der endda sætter spørgsmålstegn ved bilens evne til at lukke alle fire døre.

VW Lupo – Værdi og praktiske egenskaber

Volkswagen Lupo kan fås for et par hundrede kroner for de billigste modeller, og de dyrere modeller kan fås for et par tusinde kroner. Det betyder, at Lupo er billig, uanset hvordan man ser på den, og grunden til det er, at den er gammel, upopulær og relativt ubrugelig til at være en rigtig daglig chauffør.

Hvad angår praktisk anvendelighed, er Lupo så dårlig som de kan komme, fordi den er stram i alle henseender. VW Up repræsenterer lidt den åndelige efterfølger til Lupo, men Up’en formår på en eller anden måde at slå Lupo i praktisk anvendelighed, som om de ikke var ens biler alligevel.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe VW Lupo?

Hvis du er ude efter en subkompakt, brugt og billig bybil, kan Lupo være en mulighed. Du skal dog huske på, at Lupo ikke kommer til at røre ved nogen fjer, og grunden til, at den kan være det værd, er, hvis du kan få en til en nedsat pris.

Sammenlignet med nutidens kompakte og subkompakte bybiler mangler Lupo på alle mulige punkter. Der er ingen moderne sikkerhedssystemer, ingen trådløse muligheder, ingen CarPlay eller Android Auto, ingen parkeringssensorer, ingen kameraer, intet. Hvis du ønsker en lille kasse med en lillebitte motor fastspændt til den, er Lupo et godt køb.

  Volkswagen ID.4 - Almindelige problemer & fejl

Er VW Lupo bedre end VW Up?

VW Up er den åndelige efterfølger til VW Lupo, hvor VW forsøgte at præsentere Up som en mere hip og ungdommelig løsning. De forsøgte at pynte Up’en med et Beats-lydsystem af mærket, seje farver og masser af tilgængelige muligheder, og det virkede endda, i hvert fald i et stykke tid.

Alt dette førte til, at VW i sidste ende også indstillede VW Up, hvilket betyder, at der ikke er nogen subkompakte VW-biler til salg lige nu. Mellem disse to er Up bedre end Lupo på alle måder, selv værdimæssigt.

Er VW Lupo sikker?

Når man kigger på en så lille bil som Lupo, skulle man tro, at den simpelthen ikke kan være sikker. Lupo formåede dog at få en 4-stjernet crash safety rating, hvilket er forståeligt i forhold til bilens størrelse og æra. Biler som disse vil aldrig blive lige så sikre som større biler, uanset hvad man gør ved dem.

Alt i alt skal du ikke bekymre dig om sikkerheden i Lupo, da du sandsynligvis ikke kommer til at køre den på motorvejen alligevel.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z