Er Volkswagen ID.3 en god bil?

Volkswagen ID.3

Tilbage i 2019 introducerede VW ID.3, og de første leveringer begyndte i 2020. ID.3 er den allerførste model i ID. serien, hvilket betyder, at den introducerede VW til verdenen af elbiler i stor skala. Siden 2019 har VW afsløret et par ID.modelmodeller mere, men de vil sandsynligvis femdoble sortimentet inden 2030. Men er Volkswagen ID.3 en god bil, eller er det blot et respektabelt første forsøg på at lave en elbil?

Sandheden er, at ID.3 er en god bil, fordi den balancerer værdi, ergonomi og teknologi meget godt. Der er nogle problemer med ID.3, især i forbindelse med softwaresiden, men de fleste af dem er allerede ved at blive rettet til de kommende ID.3-modeller. ID.3 ser spændende, futuristisk og ret attraktiv ud i kød og blod.

Interiøret er flot, men ikke lige så plysset som VW Golf, især ikke i de højere udstyrsvarianter. Praktiskheden er god, fordi ID.3 benytter MEB-platformen, som er specielt designet med en EV-drivlinje i tankerne, hvilket betyder, at ID.3 ikke lider under alle de ulemper, som du INHERENTLIGT får med ICE-bilchassis, der bruges til en EV.

Værdimæssigt er ID.3 en fornuftig elbil, men den er generelt ret dyr. Dette er tilfældet med EV’er, da de stadig er relativt dyre. Brugtmarkedet er der ikke endnu, men det vil det sandsynligvis være om nogle få år.

VW ID.3 – Drivlinjen

Volkswagen ID.3 er en fuld elektrisk bil, hvilket betyder, at den bliver drevet af et stort batteri, der er placeret under passagerkabinen. ID.3 kommer i tre forskellige batteristørrelsesvarianter, en entry-level 45kWh-version, en 58kWh standard run-of-the-mil version og en top-spec 77kWh-variant.

45kWh-versionen har 150 hk og kan køre omkring 218 miles på en fuld opladning. Den 145 hk stærke 58kWh-version kan klare ca. 262 miles, mens den 204 hk stærke 58kWh-variant kan klare 264 miles. Topmodellen ID.3 ID.3 med 77 kWh har 205 hk og kan tilbagelægge 344 miles på en fuld opladning. Hurtig opladning af ID.3 op til 80 % tager mellem 30 og 40 minutter, mens langsom opladning kan tage op til 8 timer.

ID.3 er en RWD i alle former, hvilket betyder, at den er overraskende dynamisk og ikke-VW-agtig. Alt i alt tilbyder ID.3 en drivlinje, der er både konkurrencedygtig og pålidelig. Det betyder, at ID.3 er på linje med resten af de luksuriøse EV-mærker, især Audi, som også tilbyder en EV på samme chassis.

  Volkswagen E-Golf - Almindelige problemer & fejl

VW ID.3 – Design og chassis

Volkswagen ID.3 ser spændende og futuristisk ud. Billeder kan ikke rigtig yde den retfærdighed, for alle ID.-modeller ser langt bedre ud i virkeligheden. ID.-serien introducerer et helt nyt look for VW, og det ser ud til, at de fleste kan lide det. Den er måske ikke en head-turner, som nogle EV’er er, men den er mere end god nok.

Når du træder ind i bilen, bliver du mødt af den mangelfulde byggekvalitet og materialevalg, fordi VW primært har fokuseret på teknologi og design. De fleste knapper med hårdt tryk er nu erstattet med berøringsfølsomme taster, hvilket hæmmer ergonomien. Chassis- og affjedringsafstemningen gør, at ID.3-kørslen er ekstremt flad.

Det betyder ikke, at ID.3 er en sportsvogn, men den er bemærkelsesværdigt dynamisk for en hatchback. Den er komfortabel og ubesværet, men man mærker vægten under bremsning.

VW ID.3 – Pålidelighed og almindelige problemer

VW ID.3 er også en relativt pålidelig bil, som de fleste elbiler er det. EV’er bruger ikke nær så mange komponenter som biler med forbrændingsmotor, hvilket betyder, at de i sagens natur er mere pålidelige. Uanset hvad lider ID.3 af problemer i forbindelse med infotainmentskærmen, de aktive assistentsystemer, tagkonstruktionen og PE-lederen.

Den gode nyhed er, at de fleste af disse problemer er softwarerelaterede og sandsynligvis vil blive udbedret til kommende ID.3-modeller.

VW ID.3 – Værdi og praktisk anvendelighed

Volkswagen ID.3 starter på omkring 33.000 dollars, hvilket faktisk er mere end VW Golf var. Uanset hvad, er ID.3 2nd hand-markedet stadig tyndt, men vil sandsynligvis blive meget mere mættet i de kommende år. Alt i alt er ID.3 en anstændig prisvenlig løsning i EV-segmentet.

Praktisk set er ID.3 fantastisk, da den formår at få plads til en hel del ting i lastrummet, mens passagerpladsen er mere end rigelig. ID.3 anvender MEB-platformen, som er lavet specielt til EV’er, hvilket er en god ting, fordi du ikke får en massiv midtertunnel.

FAQ-afsnit

Kan jeg købe en VW ID.3 i USA?

Nej, det kan du ikke. VW bringer ikke ID.3 til USA, i hvert fald ikke for nu. Det amerikanske marked er ikke så glad for kompakte biler, og derfor er ID.3 specifikt rettet mod Europa og Asien. VW mener ikke, at ID.3 er den type bil, der kan få succes i USA, og derfor tilbyder de ikke en ID.3.

  Volkswagen Atlas - Problemer & Fejl

ID. serien kommer dog til at introducere mange større biler i fremtiden. VW siger, at der også er en 3-rækket stor familie-SUV på vej. En mindre crossover/SUV kommer snart, mens en ID. sedan også skulle se dagens lys i de kommende år.

Skal jeg købe VW ID.3?

VW ID.3 er lavet til folk, der er glade for VW-mærket, men som ikke ønsker at bruge så mange penge på nogle dyrere modeller. Hvis du kombinerer det med ønsket om at købe en EV, er ID.3 den perfekte løsning. Der er en hel del interesse for ID.3, hvilket betyder, at du bør kunne sælge den, hvis du ikke kan lide den.

ID.3 synes at bevare værdien relativt godt i disse dage, hvilket også mest skyldes populariteten af hele ID.3-serien.

Er VW ID.3 bedre end VW ID.4?

VW ID.4 ligner påfaldende meget ID.3 med de eneste væsentlige forskelle i kørepositionen og designet. ID.4 er lidt højere oppe, hvilket giver den en lidt SUV-agtig kørestilling. Der er mere plads og tilbud i både lastrummet og i passagerområdet også.

Nogle mennesker foretrækker også ID.4’s udseende, da den ser bedre proportioneret ud. Forskellene mellem de to er dog små, og den ene er ikke bedre end den anden.

Er VW ID 3 samme størrelse som en Golf?

ID 3 er ca. lige så lang som Volkswagen Golf, og ca. lige så stor som en Golf bagtil. Selv om der er plads nok til højere passagerer, er der ikke meget plads til deres hoveder eller ben.

Er VW ID.3 komfortabel?

ID 3 er et praktisk familiebil. ID 3 har fem døre. ID 3 giver mulighed for nem ind- og udstigning, og du vil straks mærke den ekstra plads end i en Golf, når du først er inde i bilen. Det minimalistiske interiør og de komfortable sæder er velkomne designelementer. Sigtbarheden er fremragende takket være de store vinduer og frontskærmen.

Er ID3-sæderne opvarmede?

Den har dejligt opvarmede sæder. Life-modellerne kommer med et større 58 kWh-batteri, som øger den påståede rækkevidde til 263 miles. Dette udstyrsniveau leveres ikke med smarte alufælge, men det omfatter satellitnavigation, opvarmede forsæder og en komplet pakke af aktive sikkerhedsfunktioner.

Hvordan kører du en VW ID3? Video: Sådan kommer du i gang med din Volkswagen ID3: Video: Kom godt i gang med din Volkswagen ID3

Er VW ID3 forhjulstræk?

Nej, det er faktisk baghjulstræk. ID. 3. er baghjulstrukket, da motoren sidder bagpå. Den kører dog stadig mere som en almindelig familiehatchback end som en sportsvogn.

  Volkswagen ID.4 - Almindelige problemer & fejl

Er Volkswagen ID 3 elektrisk?

Elbil: Volkswagen ID3 elbil: Volkswagen ID3 elbil med en stor rækkevidde, og den tilbyder masser af indvendig plads. Selv om den er mere luksuriøs end en Golf, kan nogle knapper og kontakter være frustrerende at bruge.

Hvem laver elmotorerne til VW?

I øjeblikket er den vigtigste producent af elektriske motorer Kassel i Tyskland. Denne fabrik producerer APP 310-motoren, som driver eksisterende og fremtidige MEB-modeller i hele Europa og Nordamerika.

Volkswagen ID 3 eller Hyundai Kona Electric?

Video: VW Id.3 vs Hyundai Kona Facelift – sammenligning og acceleration: VW Id.3 vs Hyundai Kona Facelift – sammenligning og acceleration

Er VW ID 3 på vej til USA?

VW har bekræftet, at ID. USA vil ikke modtage ID 3. VW MEB-teknologien vil sandsynligvis stadig nå til USA i en fremtidig elbil, men amerikanske Volkswagen-entusiaster må nøjes med ID. Foreløbig er det 4.

Vil Tesla lave en hatchback?

Ja, i 2023. Tesla hatchback vil være begyndelsen på et nyt kapitel i bilproducentens historie. Tesla vil ikke tilbyde ultrapremiumbiler til en pris, der overstiger en årsløn. I stedet vil virksomheden gå ind på markedet for billige elbiler ved at tilbyde en bil, der starter ved 25.000 dollars.

Har Volkswagen adaptiv fartpilot?

Vores adaptive fartpilot fungerer sammen med det radarstyrede Front Assist Traffic Monitoring System. Dette holder dig i sikkerhed fra det forankørende køretøj, hvilket gør det lettere at køre i langsom eller stop and go-trafik.

Har ID3 et opvarmet rat?

Ja, rattet på ID. 3 er udstyret med varmeelementer. Disse hjælper med at holde dine hænder varme under kørsel i koldt vejr.

Har Volkswagen ID 3 Apple CarPlay?

Ja, ID. 3 indeholder Apple CarPlay. Den har også Android Auto. Du finder alle de samme funktioner, som du er vant til med disse platforme, herunder stemmekommandoer, telefonopkald, sms’er, musikafspilning og meget mere.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z